اختتامیه جشنواره حفظ قرآنی «سراج» وزارت دفاع برگزار شد
کد خبر: 3956750
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

اختتامیه جشنواره حفظ قرآنی «سراج» وزارت دفاع برگزار شد

رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در اختتامیه نخستین دوره جشنواره حفظ قرآنی «سراج» وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: بنابر روایت، اگر زندگانی سعادتمندانه و مرگ شهدا و نجات در روز حشر و قرارگرفتن در سایه پروردگار را می‌طلبید و به دنبال هدایت از ظلمت و تاریکی هستید، قرآن را به بهترین شکل بیاموزید و به آموزه‌های آن عمل کنید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله فینال نخستین دوره جشنواره حفظ قرآنی «سراج» وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صبح امروز، ۱۰ اسفندماه، با دعوت از اساتید و مدرسان دارالقرآن‌های ودجا و حافظان کل و اجزا در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد.

این دوره که با راهیابی چهار نفر از مرحله نیمه‌نهایی چون محمدرضا دستور، عباس احتشام، هادی تکیه، عبدالله‌ الله‌ویردی‌زاده همراه بود، با شکلی متفاوت و در قالب مسابقه‌ای برگزار شد.

در این شکل از مسابقه، مجموع امتیازات هر مرحله بر روی تابلو کوچک مقابل هر متسابق نمایش داده می‌شود و با زنگ زدن سرعتی، سؤالات در چندین مرحله طرح شد و با قضاوت محمدمهدی بحرالعلوم و محمدحسین سعیدیان با اجرای اسماعیل عاکفی همراه شد.

سؤال از محفوظات (۱۰ خطی)، فروع دین، ترجمه‌ و مفاهیم قرآن، حیوانات، میوه، رنگ‌ها، احکام، بیان ضرب‌المثل و تبادر نزدیک‌ترین آیه به ذهن، ارتباط تصاویر و آیه، پخش قطعه فیلم و قرائت آیه متناسب با آن(کلیپ قرآنی)، جمله‌ای از بزرگان و قرائت نزدیک‌ترین آیه با آن مفهوم، از جمله مراحل این مسابقه بود.

مرحله بعدی این مسابقه، تلاوت سرعتی به منظور سنجیدن میزان تسلط بر محفوظات و سرعت بالای آنها در ادای صحیح با صوت، لحن و تجوید بود. مشارکت حاضران در سالن در پاسخ به سؤالاتی که امکان جواب متسابقان فراهم نبود و دریافت کارت هدیه، به جذابیت این مسابقه افزوده بود.

در خاتمه این مراسم، محمدحسین سعیدیان از داوران این دوره از مسابقات با اشاره به برگزاری این دوره به شیوه جدید، گفت: این تنوع آثار زیادی برای عموم مردم و به صورت خاص برای جامعه قرآنیان دارد، به طوری که زمینه انس با قرآن را فراهم می‌کند. سپس محمدحسین سعیدیان دعای پایانی جلسه را قرائت کرد.

طی مرحله فینال این رقابت‌ها، محمدرضا دستور با کسب ۱۳۵ امتیاز، عبدالله الله‌ویردی‌زاده با کسب ۱۲۲ امتیاز و عباس احتشام با کسب ۱۲۱ امتیاز و هادی تکیه با ۱۱۶ امتیاز توانستند به ترتیب حائز رتبه اول تا چهارم شوند.

به گزارش ایکنا، اختتامیه نخستین دوره جشنواره حفظ قرآنی «سراج» وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز پیش از ظهر امروز با حضور فرماندهان و مسئولان و رؤسای ادارات عقیدتی ـ سیاسی ودجا در سالن امیرکبیر دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد. این جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن توسط عباس احتشام، قاری و حافظ ودجا آغاز شد.

حجت‌‌الاسلام علی‌اصغر مؤمنی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، در سخنانی در این مراسم، با بیان اینکه حافظان و حاملان قرآن از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و به عنوان الگو در جامعه قابل طرح هستند، گفت: برگزاری این گونه مسابقات، بهانه‌ای برای انس و همراهی همیشگی با کلام وحی و ترغیب و تشویق به این امر است.

مؤمنی اضافه کرد: بنابر روایت، اگر زندگانی سعادتمندانه و مرگ شهدا و نجات در روز حشر و قرارگرفتن در سایه پروردگار را می‌طلبید و به دنبال هدایت از ظلمت و تاریکی هستید، قرآن را به بهترین شکل بیاموزید و به آموزه‌های آن عمل کنید؛ چراکه قرآن، کلام باری‌تعالی است و نگهدارنده از وسوسه‌های شیطانی است.

رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «َوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ فَإِنَّ الْبَیْتَ إِذَا کَثُرَ فِیهِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْیَا؛ با تلاوت قرآن، خانه‏‌هایتان را روشن کنید، زیرا هرگاه در خانه تلاوت قرآن بسیار شود، آن خانه براى اهل آسمان می‌درخشد همانگونه که ستارگان آسمان براى اهل زمین می‌درخشند». هنگامی که به صورت مستمر تلاوت قرآن و طنین تلاوت کلام وحی در فضای منزل انجام شود، آن خانه از شیطان در امان می‌ماند. قرآن بهترین ذخیره آخرت است، چراکه بنابر روایات مایه سنگینی اعمال در روز میزان است.

وی در ادامه با اشاره به گزارش برگزاری نخستین دوره جشنواره سراج، گفت: این دوره با ثبت‌نام 180 نفر از حافظان وزارت دفاع آغاز شد و در مرحله نخست و پس از اخذ آزمون به صورت کتبی، 20 نفر به مرحله دوم راه پیدا کردند. در این مرحله به صورت غیرحضوری، حُسن حفظ، ترجمه و مفاهیم آیات مورد پرسش قرار گرفت و از این تعداد چهار نفر به مرحله سوم که به صورت حضوری برگزار شد، راه پیدا کردند.

حُسن ختام این مراسم تجلیل از برگزیدگان این دوره از جشنواره با اهدای هدیه نقدی از پنج میلیون تومان تا دو میلیون تومان، تندیس جشنواره سراج و مدال قرآنی در حضور فرماندهان و رؤسای ادارات عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چون محمدرضا دستور، عبدالله الله‌وردی‌زاده، عباس احتشام و هادی تکیه بود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ - ۲۲:۱۲
1
4
مسابقه خیلی خوبی نبود(قوانین به طور دقیق رعایت نشد)
ولی خب استاد دستور واقعا نسبت به بقیه شرکت کنندگان
از هر نظر قوی تر بودند.
captcha