لزوم حل مشکلات پرستاران/ اختلاف آمار شهدای پرستار
کد خبر: 3956543
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
در مراسم بزرگداشت مقام شهدای سلامت و یکصد شهید پرستار عنوان شد؛

لزوم حل مشکلات پرستاران/ اختلاف آمار شهدای پرستار

در مراسم بزرگداشت مقام شهدای سلامت و یکصد شهید پرستار با تأکید بر لزوم حل مشکلات پرستاران اختلافات آماری شهدای پرستار و تعداد مبتلایان از نظر وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری مطرح شد.

لزوم حل مشکلات پرستاران/ تفاوت آمار در شهدای پرستاربه گزارش خبرنگار ایکنا، ایرج حریرچی؛ معاون وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت مقام شهدای سلامت و یکصد شهید پرستار که امروز نهم اسفندماه برگزار شد، با اشاره به مشکلات پرستاران گفت: می‌توان با بیان مشکلات و کمبود‌ها و مقایسه با افراد و گروه‌هایی که وضعیت بهتری دارند وضع بهتر را مطالبه کرد، اما باید قدر داشته‌های خود را هم بدانیم.

وی افزود: وضعیت پرستاران بخش دولتی در مقایسه با نیرو‌های بخش خصوصی یا میانگین درآمد خانوار‌ها یا حداقل‌بگیران به مراتب بهتر شده است. ممکن است پاداش پرستاران یا حقوق آن‌ها نسبت به تورم کم باشد اما باید به این نکته هم توجه کنیم که حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است.

حریرچی ادامه داد: میزان بیکاری در این شغل بسیار پایین است. گرچه کار‌هایی که برای پرستاران انجام داده‌ایم کافی نبوده و کم است اما باید اقدامات انجام شده را هم دید. می‌دانیم که پرستاران مشکل دارند. اکنون مهم این است که پرستاران و خانواده‌های آن‌ها را فراموش نکنیم. وزارت بهداشت برای حمایت از این نیرو‌های فداکار آمادگی کامل دارد و از سازمان نظام پرستاری می‌خواهیم در این زمینه وزارت بهداشت را هم درگیر کند.

وی یادآور شد: توجه به حقوق و ایثار پرستاران حتما باید بیشتر شود و در یک و نیم سال گذشته جایگاه و سرمایه اجتماعی پرستاران و درآمد آن‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر بهداشت، با بیان اینکه پرستاران زیادی در مواجهه با کرونا جان خود را از دست دادند، گفت: بسیاری اعضای کادر درمان غافلگیر شدند زیرا خلاف زمان جبهه و جنگ که رزمندگان از اول می‌دانستند جایی می‌روند که امکان جان باختن وجود دارند.

حریرچی افزود: حوادثی مانند شهادت پرستار؛ مهشید گودرزی که فرزندش را هفت ماهه باردار بود یا پرستار باردار دیگری که در کرج بود و بر اثر کرونا شهید شد، همه عناصر یک تراژدی را دارد و واقعا بزرگ کردن بچه بدون مادر کار سختی است. گلچین روزگار بهترین‌ها را می‌چیند و توفیق شهادت نصیب هر کسی نمی‌شود. در زمان جنگ هم همینطور بود و رزمندگانی که شهید می‌شدند یک سر و گردن از بقیه بالاتر، مهربانتر، وظیفه‌مندتر و خوش مشرب‌تر بودند.

معاون وزارت بهداشت افزود: رفتار پرستاران فداکار برای همه ما الگوست اما باید یادمان نرود که برای چه هدفی وارد نظام سلامت شدیم و از اهداف اصلی دور نشویم و بدانیم این همه ایستادگی برای چیست.

وی با بیان اینکه فعالیت در نظام سلامت چهار هدف دارد، گفت: اول تامین سلامت مردم، دوم مراقبت از منافع مالی بیماران و جلوگیری از خسارت مالی به مردم، سوم توجه به نیاز‌های غیربهداشتی و غیردرمانی مرتبط سلامت و چهارم افزایش کارایی است.
 

شهادت صد پرستار از نظر وزارت بهداشت

در ادامه این مراسم مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه برگ‌برگِ تاریخ پرافتخار تاریخ پرستاری ایران، بیانگر نقش‌آفرینی مردان و زنان پرستاری است که در بحران‌های مختلف پرچم این جامعه سلامت را برافراشتند، گفت: این نقش‌آفرین‌ها از روز‌های سخت مبارزه با طاغوت تا پیروزی انقلاب و دفاع مقدس، دفاع از حریم اهل بیت (ع)، حوادث و کرونا در کنار مردم ماندند و در سنگر خود مبارزه کردند تا شهید شدند. تعدادی از این عزیزان نیز به درجه جانبازی رسیدند.

وی افزود: پرستاران در همه بحران‌ها و در همه‌گیری کرونا چراغی شدند و در تاریکی شب امیدی شدند بر دمیدن صبح و بهار. در همه‌گیری کرونا که کار جهان پیچ در پیچ شد و دنیا غافلگیر شد، پرستاران مشکلات را اندکی بر مردم سهل کردند و با عشق و ایثار و از جان‌گذشتگی در راه سلامت جامعه به صف و سرمشقی برای نیکویی شدند.

حضرتی ادامه داد: امروز بر خود می‌بالم که پرستار هستم و در مقابل بزرگی پرستاران که یکسال است به رغم ناملایمات با جلوه‌ای خاص تلاش می‌کنند، سر تعظیم فرود می‌آورم. احساس مسئولیت و عشق‌ورزی پرستاران که تاکنون به تقدیم ده‌ها شهید از جامعه پرستاری منتج شده است، نه تنها در تاریخ ثبت خواهد شد بلکه رشادت آن‌ها در حافظه مردم قدرشناس ایران ثبت شده است. حتی در و دیوار بیمارستان‌ها که نظاره‌گر تلاش پرستاران است در برابر عظمت آن‌ها کرنش کرده‌اند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: عظمت خدمات پرستاران موجب شد مقام معظم رهبری در پیام‌های جداگانه در طول یکسال بر حمایت از این جامعه بپردازند و این پیام‌ها دلگرمی و روحی در کالبد پرستاری دمید.

وی در رابطه با شهدای پرستار در مبارزه با کووید ۱۹ گفت: در طول یکسال مقابله با کرونا از جامعه ۲۰۰ هزار نفری پرستاری ایران بیش از ۶۲ هزار پرستار مبتلا شدند و حداقل دو هفته از سیستم خارج شدند و زحمت آن‌ها به سایر همکارانشان محول شد. در تحقیقات گسترده دیدیم ماهانه ۳۰۰ هزار ساعت اضافه‌کاری پرستاران است. در این مدت بیش از ۱۰۰ پرستار جان خود را از دست دادند و با تاکید مقام معظم رهبری، پرونده این عزیزان در کمیته مربوطه بررسی می‌شود.
 

شهادت۱۱۰ پرستار از نظر سازمان نظام پرستاری

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری نیز در این مراسم با اشاره به مشکلات متعدد پرستاران گفت: از امروز واحدی به نام پیگیری امور شهدای پرستاری در سازمان نظام پرستاری تشکیل می‌دهیم. ما می‌گوییم بالغ بر ۱۱۰ شهید پرستاری داریم که آمار ما با وزارتخانه متفاوت است؛ ولی نمی‌دانیم چند نفر را وزارتخانه تایید می‌کند. ما می‌گوییم نزدیک ۸۰ هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند. حال اگر پرستاری در بخش خصوصی شهید شود بر اساس آیین‌نامه شهید نیست؟ آیا ما حتی ذره‌ای از خاک پاک شهدا هستیم که تعیین کنیم آن‌ها شهید هستند یا خیر؟ در برخی تصمیم‌گیری‌ها نباید خیلی اداری فکر کنیم. این شهدا در مقایسه با شهدای دفاع مقدس تعدادی ندارند. بیاییم در رابطه با مسائل پرستاری شهدا و کار آن‌ها در کرونا عمیق‌تر باشیم.

وی افزود: حساب کردن مزایایی برای کسانی که در دوران کرونا آسیب دیدند تاکید بعدی ما است. به طور مستند صحبت می‌کنم، این چه عدالتی است در مورد پاداش‌ها؟ به تعداد ۲۰۰ نفر پرستار برای ۲۳۰ ساعت خدمت، میانگین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شده است. بعد برای برخی برای ۲۰ ساعت «آن کالی» در ماه، ۱۰ میلیون تومان پرداخت شده است. بعد می‌خواهیم انگیزه هم بدهیم؟ البته ما داریم به نمایندگی از پرستاران این سخنان را می‌گوییم آن‌ها هنوز چیزی نگفتند.

میرزابیگی ادامه داد: در این مدت آمار می‌دهند که حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی گرفته شده است که ۴۰ درصد آن از نیروی‌های پرستاری است. البته هنوز این تعداد به شکل کامل به چرخه کار نیامده‌اند. این در حالی است که ۴۰ هزار تخت در این مدت فعال شده است و این تعداد تخت نیاز به ۱۰۰ هزار پرستار دارد.

وی افزود: ما کمبود نیرو داریم و تعداد تخت و پرستار تناسب ندارد. با قبول استاندارد که دو و نیم نفر نیرو به ازای هر تخت است باید تلاش شود تا کمبود نیرو رفع شود.

میرزابیگی یادآور شد: تعرفه‌گذاری به نتیجه رسید اما پس از دوندگی‌های فراوان گفتند پول نداریم. اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که قرار است پس از بیانات مقام معظم رهبری این موضوع به نتیجه برسد، اما بازهم در روال اداری مانده‌ایم. تقاضا داریم گونه‌ای افزایش تعرفه رخ دهد که نیاز پرستاران هم در آن دیده شود.

میرزابیگی با اشاره به تلاش کادر پرستاری در کنترل کرونا، تاکید کرد: اصلا چیزی به نام پاداش کرونا را جمع کنید، پاداشی که با این کیفیت توزیع می‌شود در کلام بزرگ است اما وقتی به پرستار می‌رسد بسیار کم است. آیین‌نامه سختی‌کار را به گونه‌ای ساماندهی کنید که بخش‌های عفونی بشوند جزو بخش‌های زیان‌آور و هرکس بر اساس تلاشش امتیاز دریافت کند.

وی در پایان افزود: برای نیرو‌های شرکتی باید فکری کرد، پرستاران در مدیریت بخش‌ها به ساعت و ثانیه فعال هستند. ظلم است که به پرستار شرکتی مانند سایر پرستاران توجه نکنیم. همه از موج چهارم هراس داریم و نیاز است این عزیزان در عرصه و صحنه فعال باشند.
انتهای پیام
captcha