ایده‌های استارتاپی بر قوانین فقهی منطبق شوند
کد خبر: 3956528
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
عضو شورای نگهبان تأکید کرد:

ایده‌های استارتاپی بر قوانین فقهی منطبق شوند

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این باید به بعضی از ایده‌های استارتاپی از لحاظ فقهی رسیدگی شود، گفت: باید اسلام در بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی فقهی پیاده شود و به اسم اجتهاد، قواعدفقهی را زیر پا نگذاریم.

ایده‌های استارتاپی بر قوانین فقهی منطبق شوندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، در دیدار مدیر عامل و معاونین مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اظهار کرد: استارتاپ‌ها مسئله خوبی هستند و حس نوآوری را در افراد تحریک می‌کنند؛ می‌بایست همراه با زمان، بلکه پیش از زمان حرکت کنیم ولی متأسفانه یک سازماندهی که این استارتاپ‌ها را اقتضا کند، وجود ندارد یا بنده خبر ندارم.

وی با تأکید بر اینکه ایده استارتاپ‌ها ایده درستی است، افزود: باید بعضی از آنها از لحاظ فقهی رسیدگی و میزان‌های فقهی در همه اینها رعایت شود؛ زیرا باید اسلام در بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی فقهی پیاده شود و اگر ایده نوگرایی بی حساب و کتاب باشد، محکمات اسلام را به اسم اجتهاد زیر پا می‌گذارد.

نه نوآوری‌زده و نه متحجرانه

عضو شورای نگهبان تصریح کرد: همه اینهایی که جزء معقولات و نیازهاست، گاهی از لحاظ فقهی راه‌های ولایی دارد و از چارچوب احکام شرع خارج نیست؛ بعضی از مسائل است که از نظر اسلام اشکال ندارد اما دلیل بر این نیست که مطلوب اسلام هست و باید با معیارهای دیگری سنجیده شود.

وی یادآوری کرد: امیدواریم که خداوند متعال به شما توفیق دهد که بتوانید عالمانه، نه فناوری‌زده و نه نوآوری‌زده و نه متحجرانه، بلکه آنچه که اقتضای روش درست است، با اتکای به منابع اصیل مثل قرآن کریم و سنت رسول خدا(ص) تشخیص و انجام دهید، البته منبع اجتهاد که یکی از آنها هم عقل است، نباید فراموش شود تا خدمتی به اسلام و جمهوری اسلامی شده باشد.

انتهای پیام
captcha