استقبال رهبر حزب معارض عربستان از گزارش سیا درباره قتل خاشقچی
کد خبر: 3956514
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵

استقبال رهبر حزب معارض عربستان از گزارش سیا درباره قتل خاشقچی

حزب معارض شورای ملی عربستان از گزارش جدید سازمان سیا در مقصر دانستن بن سلمان در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در آنکارا استقبال کرد و خواستار محاکمه عاملان این ترور شد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، فعالان مخالف حکومت عربستان سعودی، از گزارش تازه سازمان سیا که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور  را در قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست در 2018 مقصر دانست، استقبال کردند.

مضاوی الرشید، سخنگوی حزب شورای ملی(NAAS) در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت که عاملان این قتل باید به دست عدالت سپرده شوند تا از تکرار چنین جنایاتی جلوگیری شود.

وی افزود: ما مخالف هرگونه تحریم‌هایی هستیم که ممکن است منافع مردم عربستان  را تحت تأثیر قرار دهد یا آنها را به خطر بیندازد و فکر می‌کنیم تحریم‌های هدفمند علیه افرادی که در نقض حقوق بشر نقش دارند، مهم است.

وی ادامه داد: محمد بن سلمان یک رهبر غیرمنتخب است که اقدامات جنایتکارانه و غیرقانونی او همراه با گروهی از مقامات که به او در این اقدامات کمک می‌کنند، از سوی مردم عربستان محکوم شده و نماینده ارزش‌های عمومی جامعه این کشور نیست. بنابراین، هرگونه تحریم علیه وی یا افرادی که در این جنایت فجیع دست دارند، نباید علیه منافع اقتصادی یا سیاسی شهروندان این کشور  چه در عربستان سعودی و چه در خارج از کشور باشد.

به گفته این حزب همانطور که اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های غیرقضایی و خودسرانه گفته است، عاملان این جنایت باید مجازات شوند. این رویه باید شامل تحقیقات FBI در مورد قتل، پیگرد قانونی مناسب در ایالات متحده، تعیین مسئولیت ولیعهد عربستان و برگزاری جلسات کنگره آمریکا برای تعیین مسئولیت مقامات عالی‌رتبه عربستان سعودی یا سایر کشورها و دسترسی به اسناد طبقه‌بندی شده باشد.

در این گزارش آمده است: دادگاه نمایشی که در عربستان سعودی علیه تعداد معدودی از مقامات مسئول در این ترور برگزار شد، به هیچ حکم عادلانه‌ای منجر نشد. در دوره محمد بن سلمان، منتقدان با شرورانه‌ترین شکل کشته می‌شوند. کشته شدن خاشقجی هرگز در حکومتی که با نهادهای مستقل محافظت شده باشد و تحت نظارت مردم باشد اتفاق نمی‌افتاد.

انتهای پیام
captcha