ضرورت اصلاح ضوابط بیمه فعالان قرآنی
کد خبر: 3956385
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

ضرورت اصلاح ضوابط بیمه فعالان قرآنی

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با تأکید بر ضرورت اصلاح ضوابط بیمه فعالان قرآنی، گفت: بحث بیمه فعالان قرآنی اصلاً در حوزه مؤسسات قرآنی نبوده و رافع مشکلات نیست؛ این مشکل فقط با اصلاح قانون حل می‌شود و نیازمند صندوق جداگانه‌ای است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در سهم کارفرما حامی مؤسسات قرآنی باشد.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به انجام کارهای پژوهشی توسط مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: ورود مؤسسات قرآنی گیلان به کارهای پژوهشی از افتخارات ما است.

وی با برشمردن اقدامات و عملکرد مؤسسات قرآنی طی سال ‌جاری و به ویژه در ایام دهه مبارک فجر، در خصوص برنامه اتحادیه در سال آینده، افزود: سال آینده اولین دوره مسابقات بین مؤسسات قرآنی فعال برنامه ریزی شده که با همکاری معاونت قرآنی وزارت ارشاد و اتحادیه در قالب انفرادی و گروهی برگزار می‌شود؛ مسابقاتی که دهه فجر امسال برگزار شد به نوعی آمادگی برای اجرای این مسابقات در سال آینده است.

مسائل مربوط به مؤسسات قرآنی باید در سطح ملی پیگیری و رفع شود

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه صحت دارد که توجه شما بیشتر معطوف به مسائل ملی است؟ گفت: این نقد را نمی‌پذیرم؛ اعتقادم بر این است که در مسائل قرآنی و موضوعات مربوط به مؤسسات، مشکلات ما در استان حل نمی‌شود زیرا در استان به سبب تعامل با دستگاه‌ها و متولیان قرآنی مشکل خاصی نداریم به همین دلیل بسیاری از مسائل ما باید در سطح ملی پیگیری و رفع شود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی گیلان ادامه داد: گاهی دستگاه‌های استانی صرفاً براساس بخشنامه قادر به همکاری هستند در حالیکه برخی از امور فراتر از این بخشنامه‌ها هستند، علاوه‌بر این سطح اتحادیه هم به عنوان یک تشکل صنفی این نیست که خود را محدود به استان کند.

مرادی با تأکید بر اینکه نفع مؤسسات قرآنی برای ما مهم است، اضافه کرد: علاوه‌ بر موارد مذکور، موازی کاری، ایجاد تشکل‌های موازی از دیگر مواردی بوده که فراتر از مسائل استانی است و باید در سطح ملی مطالبه گری شوند.

بیمه و مالیات دو چالش مهم مؤسسات قرآنی هستند

مرادی درباره لزوم پیگیری مسائل استان در سطح ملی گفت: به عنوان مثال مسائل مربوط به بیمه و مالیات که دو چالش مهم مؤسسات قرآنی هستند که باید در سطح ملی پیگیری شوند.

وی در مورد بیمه فعالان قرآنی بیان کرد: با سازمان امور مالیاتی  نشست‌های متعددی داشته‌ایم اما مسئله مالیات فقط و فقط در مجلس حل می‌شود در این راستا تاکنون نشست‌های متعددی در سطح ملی برگزار شده اما چون قانون مصوب است حتما باید در مجلس مطرح و اصلاح شود.

مرادی تصریح کرد: بحث بیمه فعالان قرآنی اصلا در حوزه مؤسسات قرآنی نبوده و رافع مشکلات نیست؛ این مشکل هم با اصلاح قانون و هم نیازمند صندوق جداگانه‌ای است و راه حل فعلی آن نیز حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سهم کارفرما برای مؤسسات قرآنی است.

مرادی عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت ابراز کرد: البته ما مخالف بیمه فعالان قرآنی نیستیم و بیمه فعالان قرآنی در جای خودش لازم است و باید مختص به پیشکسوتان و قرآنیانی باشد که از مزایای استخدامی یا شغلی خاصی برخوردار نیستند.

اتحادیه مؤسسات قرآنی بازوی توانمند حاکمیت

وی با اشاره به دو رسالت اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی، گفت: اتحادیه در عرصه سیاست‌گذاری، پشتیبانی و نظارت باید بازوی توانمندی برای حاکمیت باشد؛ دستگاه‌ها اغلب وظیفه سیاست‌گذاری و نظارتی را بیشتر می‌بینند و خیلی در حوزه حمایتی به دلیل هزینه‌ها توجه و دقت چندانی ندارند، در حالیکه اگر قرار است وظایف خود را اجرایی کنیم باید به هر سه رسالت بطور برابر جامه عمل بپوشانیم. رسالت دیگر اتحادیه مطالبه‌گری است یعنی باید مسائل و دغدغه‌ها را بیان و پیگیری کنیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت تأکید کرد: در دنیا یکی از وظایف اصلی تشکل‌های مردم‌نهاد به ویژه اتحادیه‌ها و صنوف، نظارت بر دستگاه‌های اجرایی است؛ نظارتی دو سویه به اینصورت که هم دستگاه‌ها ناظر بر عملکرد مؤسسات قرآنی جهت انجام وظایف‌شان هستند و هم اتحادیه می‌تواند بر دستگاه‌های اجرایی جهت هزینه‌کرد بودجه‌ها و اعتبارات دولتی یا اجرای سیاست‌های ابلاغی، نظارت داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی گیلان با بیان اینکه با دستگاه‌های ذیربط در استان مشکلی نداریم و جزء معدود استان‌هایی هستیم که چالشی با دستگاه‌های قرآنی نداریم، بیان کرد: حوزه فعالیت‌های قرآنی تنها مجموعه‌ای است که هم در حوزه منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور و هم در حوزه آموزش عمومی، پژوهش، تبلیغ و ترویج و حتی طرح ملی حفظ دارای اسناد بالادستی است، اما یکی از دلایلی که این اسناد پیش نمی‌رود عدم پایبندی دستگاه‌های متولی به سیاست‌های پیش‌بینی شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت تصریح کرد: یکی از مطالبات دیگر ما بحث تصدی‌گری است دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های ذیربط حق تصدی‌گری ندارند و این مطالبه حق ما است.

وی گفت: البته در استان ما بالای 90 درصد طرح‌ها واگذار می‌شود و در سال آینده باید به 100 درصد برسد و اتحادیه از اجرای طرح‌ها توسط مؤسسات حمایت خواهد کرد.

مرادی با بیان اینکه ما ضعف در عملکرد برخی مؤسسات را نفی نمی‌کنیم، تأکید کرد: این مطلب هم باز به دستگاه‌های صدور مجوز بر می‌گردد چراکه در فرآیند صدور مجوز از اتحادیه استعلام نمی‌شود لذا طبیعی است که شاهد تأسیس مؤسساتی خواهیم بود که در عملکرد ضعیف باشند اما این مطلب نباید بهانه تصدی‌گری از سوی دستگاه‌ها شود.

انتهای پیام
captcha