تخصص و باور لازمه فیلمسازی از زندگی ائمه است
کد خبر: 3956008
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کوروش زارعی بیان کرد:

تخصص و باور لازمه فیلمسازی از زندگی ائمه است

یک بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: فیلمسازی که می‌خواهد درباره زندگی و دوران ائمه هدی کار کند، باید دو شرط اساسی را داشته باشد، بالاترین حد تخصص فیلمسازی و باور به موضوع، که بدون این دو، کار به سر منزل مقصود نمی‌رسد.

کوروش زارعی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره چرایی کم‌کاری سینما در پرداختی به شخصیت حضرت علی(ع) اظهار کرد: مهمترین دلیلی که برای کم‌کاری سینما در این رابطه می‌توان بیان کرد به مسائل مادی مربوط می‌شود، چون فیلمی که در این حوزه تولید می‌شود باید بالاترین کیفیت و ساختار را داشته باشد. ممکن است پرسیده شود شاید این مسئله در سینما صدق پیدا کند، اما چرا در تلویزیون که بودجه دولتی دارد در این حوزه کم‌کار بوده‌ایم، در حالی که بودجه برای پرداختن به پیامبران بنی‌اسرائیل داریم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: درباره حضرت علی (ع) در سیما یک سریال تولید شده است، هر چند که در این کار به صورت مستقیم به مولا پرداخته نشده است، اما درباره سریال سازی پیرامون پیامبران بنی‌اسرائیل هم باید بگویم، برخی آثار کارکرد استراتژی دارد. سریال حضرت موسی (ع) و آثاری درباره بنی اسرائیل از جمله این کارها هستند، چون با وجود رژیم جعلی چون رژیم اشغالگر قدس، باید این آثار تولید شود تا ماهیت و تحریفات این رژیم برای مردم بیشتر نمایان شود.

نبود تخصص

این بازیگر، نبود تخصص را مانع بعدی در ساخت این دست آثار ذکر کرد و گفت: در تلویزیون فردی مثل داوود میرباقری وجود دارد که درباره امیرالمومنین (ع) کار تولید کند، اما در سینما به شخصه فردی را با این توانایی در ذهن ندارم که بتواند کاری با این محوریت را در سینما جلوی دوربین ببرد، البته منظور نادیده گرفتن توان فیلمسازان کشورمان نیست، چون در سینما کارگردانان بسیاری خوبی داریم، اما فیلم تاریخی ساختن شرایط خاص خود را دارد که به نظرم، هنر هفتم از آن بی‌بهره است.

بازیگر فیلم سینمایی «رستاخیز» تاکید کرد: فیلمسازی که می‌خواهد درباره ائمه فیلم بسازد باید دو شرط را داشته باشد. ابتدا داشتن تخصص که می‌بایست در بالاترین حد خود باشد. نکته دوم داشتن باور به موضوع، بر می‌گردد، زیرا کاری که در این حوزه تولید می‌شود، اگر فارغ از باور و اعتقاد باشد، هیچگاه به سر منزل مقصود نخواهد رسید. نکته دیگری که می‌خواهم به این بحث اضافه کنم به شکل روایت مربوط می‌شود. فیلمی که می‌خواهد روایت‌گر شخصیت حضرت علی (ع) باشد باید بهترین روایت را داشته باشد. این مسئله نیز با اعمال مشاوره‌هایی حاصل می‌شود که فیلمسازان قادرند با کارشناسان دینی داشته باشند.

حساسیت موضوع

وی در پایان، حساسیت موضوع را دلیلی دیگر برای کم‌کاری در این حوزه نام برد و تصریح کرد: فیلمی که می‌خواهد با محوریت حضرت علی(ع) تولید شود نباید کوچکترین خطا و اشتباهی داشته باشد، زیرا ممکن است تبعات خطرناکی ایجاد کند، برای همین فیلمسازان عموماً از ورود به این حوزه پرهیز دارند، در صورتی‌که اگر با کارشناسان فن به ویژه حوزه علمیه مشاوره لازم انجام شود می‌توان احتمال خطا را از بین برد. بگذارید میرباقری را مثال بزنم این فیلمساز به دلیل تخصصی که دارد هیچگاه کارش با خطا مواجه نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha