ایران و عربستان نقش کلیدی در پایان بحران یمن دارند
کد خبر: 3953699
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
سفیر پیشین آمریکا در یمن در گفت‌وگو با ایکنا:

ایران و عربستان نقش کلیدی در پایان بحران یمن دارند

جرالد مایکل فایراشتاین گفت: ماهیت درگیری‌های یمن در درجه اول، جنگی داخلی است و تصمیم نهایی درباره پایان این بحران از سوی یمنی‌ها گرفته می‌شود. با وجود این قدرت‌های خارجی، به ‌ویژه ایران و عربستان، می‌توانند نقش مهمی را در فشار آوردن به حوثی‌ها و دولت [مستعفی] برای بازگشت به میز مذاکره و دستیابی به توافق سیاسی ایفا کنند.

ایران و عربستان نقش کلیدی در پایان بحران یمن دارند

به گزارش ایکنا، بعد از گذشت حدود 6 سال از جنگ یمن، با نگاهی به رخداد‌های اخیر در عربستان و خاورمیانه به نظر می‌رسد که تلاش‌ می‌شود این جنگ 6 ساله، که بیشترین آسیب را به غیرنظامیان و زیرساخت‌های یمن وارد کرده است، به پایان برسد. همچنین، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با تعلیق تحریم‌ها علیه این گروه و اعلام اینکه انصارالله از فهرست گروه‌های تروریستی دولت آمریکا خارج خواهد شد، امیدواری‌ در مورد به پایان رسیدن این جنگ خانمان‌سوز را افزایش داده است.

جرالد مایکل فایراشتاین، سفیر پیشین آمریکا در یمن در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، از جمله دیپلمات‌‌های آمریکایی است که درج نام انصارالله در لیست سازمان‌های تروریستی را اشتباهی بزرگ خوانده و گفته بود: این تصمیم بیشتر از اینکه برای انصارالله مشکل‌ساز باشد، برای آمریکا مشکل‌ساز است، زیرا از نظر تلاش برای حل درگیری، مسائل را برای آمریکا پیچیده‌تر می‌کند و نیز روی انصارالله تأثیر چندانی نخواهد گذاشت. اقدام دولت بایدن برای خارج کردن حو‌ثی‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، تلاش برای تعامل مجدد با ایران است، اما این مسئله جدا از روابط امنیتی ایالات متحده و عربستان است.

جرالد مایکل فایراشتاین(Gerald Michael Feierstein) متولد 1951 در شهر فیلادلفیاست. فایراشتاین از سپتامبر 2010 تا اکتبر 2013 سفیر ایالات متحده در یمن در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود و از دسامبر 2013 به عنوان دستیار معاون وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک فعالیت کرده است.

فایراشتاین از اکتبر 2016 به عنوان عضو ارشد و مدیر امور کشورهای حوزه خلیج فارس در انستیتوی خاورمیانه(Middle East Institute) نقش داشته و نوامبر 2018 هیئت مدیره این انستیتو وی را به عنوان معاون ارشد مؤسسه معرفی کرد. جرالد مایکل فایراشتاین در گفت‌وگو با ایکنا در مورد تحولات اخیر یمن صحبت کرد که شرح آن در ادامه می‌آید:

ایکنا ـ اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در مورد توقف فروش سلاح به عربستان سعودی با واکنش مثبت سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روبه‌رو شده است. برخی معتقدند این اقدام دولت آمریكا چراغ سبزی به ایران برای مذاكرات جدید بین واشنگتن و تهران است. این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت بایدن اعلام کرده که فروش سیستم‌های تسلیحاتی مورد استفاده در جنگ یمن را به عربستان سعودی پایان می‌دهد. در عین حال دولت آمریکا بار دیگر تأكید كرده كه به حمایت خود برای دفاع از حاكمیت و تمامیت‌ ارضی سعودی‌ها ادامه خواهد داد. بنابراین، فروش اسلحه به عربستان محدود است و تعهد ایالات متحده برای حفظ حمایت کلی خود از امنیت سعودی‌ها تغییر نمی‌کند. همچنین کاملاً واضح است که دولت بایدن به دنبال تعامل مجدد با ایران بوده اما این مسئله جدا از روابط امنیتی ایالات متحده و عربستان است.

ایکنا ـ در روزهای اخیر شاهد اظهارات جدید مقامات آمریکایی در مورد پایان جنگ یمن در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم. دلیل تغییر سیاست دولت بایدن چیست؟

موضع دولت بایدن بیانگر دیدگاه‌هایی است که رئیس‌جمهور در 2020 در جریان مبارزات انتخاباتی خود برای ریاست‌جمهوری ابراز کرد و همچنین دیدگاه تعداد زیادی از آمریکایی‌ها به ویژه حامیان حزب دموکرات را منعکس می‌کند. دیدگاه مذکور ناشی از این برداشت است که جنگ صدمات زیادی را به غیرنظامیان بی‌گناه یمن وارد کرده و اوضاع بشری در این کشور فاجعه‌بار است و ایالات متحده به عنوان دوست و شریک [دولت مستعفی] منصور هادی و شرکای ائتلاف منطقه‌ای خود (عربستان سعودی و امارات متحده) وظیفه ویژه‌ای برای کمک به اتمام جنگ دارد.

ایکنا ـ ریشه آغاز جنگ داخلی در یمن و حمله نظامی عربستان سعودی چیست؟

به نظر من، درگیری‌های داخلی در یمن ادامه چرخه‌ای از خشونت و بی‌ثباتی است که برای دهه‌ها ادامه داشته و نشان‌دهنده عدم موفقیت دولت‌ها و نخبگان سیاسی این کشور در پرداختن به مطالبات مردم در مورد اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. علت اصلی درگیری کنونی، قیام حوثی‌ها علیه دولت عبد ربه منصور هادی در سال 2014 و تلاش آنها برای به دست گرفتن کنترل کشور است. نگرانی در مورد قدرت گرفتن حوثی‌ها باعث شد که سعودی‌ها مداخله کنند و ائتلاف بین‌المللی تشکیل شود.

ایکنا ـ نقش قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران در پایان دادن به جنگ در یمن چیست؟

ماهیت درگیری‌های یمن جنگ داخلی است و تصمیم نهایی در مورد این جنگ از سوی یمنی‌ها گرفته می‌شود. با وجود این قدرت‌های خارجی، به‌ویژه عربستان سعودی و ایران، می‌توانند نقش مهمی را در فشار آوردن به حوثی‌ها و دولت [مستعفی] برای بازگشت به میز مذاکره و دستیابی به توافق سیاسی ایفا کنند.

ایران و عربستان نقش کلیدی در پایان جنگ یمن دارند

ایکنا ـ برخی معتقدند که اقدامات اخیر بایدن، مانند تعلیق تحریم انصارالله یمن، با هدف تشویق این گروه برای شروع گفت‌وگوهای صلح با دیگر طرف‌های درگیر است. این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تعلیق تصمیم دولت ترامپ برای درج نام حوثی‌ها در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی عمدتاً به این دلیل صورت گرفت که این تفاهم در دولت (بایدن) وجود داشت که تحریم انصار‌الله‌،‌ بدون اینکه مستقیماً حوثی‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، فقط بحران انسانی در یمن را تشدید می‌کند. با این حال دولت آمریکا امیدوار است که حوثی‌ها با استفاده از این تصمیم فعالیت‌های تهاجمی نظامی خود را متوقف کنند و به میز مذاکره برگردند تا به حل سیاسی بحران دست یابند.

ایکنا ـ شما به عنوان سفیر اسبق آمریکا(در دوره ریاست‌جمهوری اوباما) در یمن فعالیت می‌کردید. با توجه به تجربیات خود از جامعه یمن، فکر می‌کنید که سرانجام، سرنوشت این جنگ چه خواهد شد؟

این جنگ داخلی، همان‌طور که تمام جنگ‌ها به پایان می‌رسد، به پایان خواهد رسید. مسئله مهم یمن این است که پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد. در سال‌های 2011 ـ 2012 یمنی‌ها با وجود داشتن دیدگاه‌های سیاسی مختلف دور هم جمع شدند تا برای تعیین یک نقشه راه نه تنها برای مقابله با اوضاع نابسامان سیاسی، بلکه برای حل چالش‌های دیرینه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تلاش کنند. این کار تا درگیری‌های نظامی سال 2014 ادامه داشت. امیدوارم با پایان جنگ، یمنی‌ها بتوانند برای تکمیل روند اصلاحات به میز مذاکره برگردند و برای تحقق آینده‌ای سعادتمند، دموکراتیک و با ثبات‌تر قدم بردارند.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha