فراخوان طراحی نماد قرآنی تهران و اجرای پویش فاطمی
کد خبر: 3949126
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
مروری بر اهم رویداد‌های قرآنی هفته /

فراخوان طراحی نماد قرآنی تهران و اجرای پویش فاطمی

برگزاری مرحله نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، نشست امکان‌سنجی اجرای مسابقات قرآن در فضای مجازی، پنجاه‌ویکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت مجلسی، افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآن فجر جامعه کارگری، اعلام برگزیدگان پویش تلاوت فاطمی و برگزاری نشست هماهنگی نامگذاری معابر و میادین شهر تهران به نام پیشکسوتان و خادمان قرآن از زمره مهم‌ترین رویداد‌های این هفته بود.

به گزارش ایکنا، هفته جاری از 27 دی تا 3 بهمن‌ماه، همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س)، اجرای پویش تلاوت فاطمی، برگزاری مرحله نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نشست امکان‌سنجی اجرای مسابقات قرآن در فضای مجازی، برپایی پنجاه‌ویکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اختتامیه پانزدهیمن دوره جشنواره تلاوت مجلسی، افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآن فجر جامعه کارگری و برگزاری نشست هماهنگی نامگذاری معابر و میادین شهر تهران به نام پیشکسوتان و خادمان قرآن و... را شاهد بودیم. در ادامه، نگاهی گذرا به این رویداد‌ها خواهیم داشت.
 
کل بودجه شبکه قرآن، یک‌سوم بودجه برنامه‌ای در شبکه دیگر است
در ابتدای هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم، خبرنگار ایکنا از آنجایی که شبکه قرآن و معارف سیما طی یک سال گذشته برنامه‌های متنوعی را با رویکرد‌های جدید تولید کرده است، اما درباره اهداف و سیاست‌گذاری‌های این مجموعه، بازه زمانی تحقق برنامه‌ها و میزان اثرگذاری و اقبال مخاطبان به آن‌ها ابهاماتی وجود دارد، به ساختمان نقره‌ای‌رنگ این شبکه در جام جم رفت و با جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر شورای معارف سیما در دفتر کارش گفت‌وگویی داشت.
 
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا ضمن تشریح سیاست‌ها و اهداف این شبکه اظهار کرد: شبکه قرآن به حمایت جدی مالی نیاز دارد و کل بودجه آن به اندازه یک‌سوم برنامه‌ای در شبکه‌ای دیگر است. البته این حمایت از جانب رئیس سازمان و معاون سیما وجود دارد، اما در بخش‌هایی از سازمان، مثل طرح و برنامه، ارتقای بودجه شبکه معطل مانده است.
 
پنجاه‌ویکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد
یکی از رویدادهای مهم این هفته برگزاری پنجاه‌ویکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تاریخ سه‌شنبه، ۳۰ دی‌ماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. پیش از دستور این جلسه، تصویب انتقال مانده و تعهدات برنامه‌ای اعتبارات بودجه سال ۹۸ از اتحادیه‌های سابق به اتحادیه مدغم بود. همچنین دستور این جلسه، ارائه نتایج نظرات و ارزیابی دبیرخانه شورای توسعه از اجرایی‌سازی اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی (در اجرای بند یک چارچوب نهادی و الزامات اجرایی اسناد) بود.
 
تعیین تکلیف مانده‌حساب اتحادیه‌های سابق، ارزیابی روند اجرای اسناد قرآنی، پیشنهاد تشکیل کمیته آسیب‌شناسی شورای توسعه و انتخاب اعضای حقیقی کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث پنجاه‌ویکمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود.
 
مسئله‌محوری؛ رویکرد جدید مرکز قرآن و عترت بسیج دانشجویی
در این هفته نشست خبری مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی با حضور حمید بالایی، جانشین سازمان بسیج دانشجویی، امیر ادیبی، مسئول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی و محسن جهانی، معاون فرهنگ‌سازی این سازمان برگزار شد.
 
معاون فرهنگ‌سازی سازمان بسیج دانشجویی در این نشست درباره رویکرد جدید مرکز قرآن و عترت این سازمان گفت: رویکردمان آموزش قرآن نیست، بلکه به سمت مسئله‌محوری حرکت کرده‌ایم و مرکز فعلی، رشدیافته مرکز قبلی است.

برگزیدگان «پویش قرآنی تلاوت فاطمی» ایکنا معرفی شدند
یکی از مسابقاتی که ایکنا به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) برگزار کرد، «پویش قرآنی تلاوت فاطمی» بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. در پایان این هفته اسامی برترین‌های این پویش قرآنی، که همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در دو بخش زیر ۱۶ سال(کودکان و نوجوانان) و ۱۶ تا ۳۲ سال(جوانان) به همت ایکنا برگزار شد، اعلام شد و علاقه‌مندان برای مشاهده اسامی می‌توانند به صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری ایکنا، مراجعه کنند. 
 
فراخوان طراحی نماد قرآنی تهران
 

یکی دیگر از مهمترین رویدادهای این هفته، برگزاری نشست هماهنگی نامگذاری معابر و میادین شهر تهران به نام پیشکسوتان و خادمان قرآن (در مناطق ۲ و ۵)، بود که چهارشنبه، اول بهمن‌ماه، به میزبانی آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در سالن شیخ کلینی برگزار شد.

در این نشست، افرادی ازجمله عباس سلیمی، خادم‌القرآن و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اخوان صباغ؛ رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم، سیدحسین موسوی‌بلده؛ رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران، سیدمحسن موسوی بلده؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، سیدعلی سرابی؛ قائم‌مقام شورای عالی قرآن، مجتبی ایزدی؛ مدیر رادیو قرآن، هادی صلح‌جو؛ مدیر گروه تلاوت شبکه قرآن، محمدعلی خواجه‌پیری؛ عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمد خواجوی؛ پیشکسوت قرآنی، علی‌اکبر توپچی؛ پیشکسوت قرآنی، محمد بابایی؛ مدیر انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، میثم طاهرآبادی، عضو شورای عالی قرآن شهرداری تهران و نمایندگان شهرداری تهران و شهرداری‌های مناطق ۲ و ۵ حضور داشتند.

نقش فعالیت‌های قرآنی در آرامش‌دهی و امنیت‌بخشی به محیط کار
مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآن فجر جامعه کارگری با عنوان جشنواره قرآنی فجر چهارشنبه، اول بهمن‌ماه، به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی با حضور علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و رئیس سازمان دارالقرآن خانه کارگر و حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر برگزار شد.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این مراسم با بیان اینکه اگر نتوانیم در حوزه انگیزه‌سازی در محیط کار با زیر‌ساخت‌های دینی کار کنیم خودمان را از جامعه کارگری محروم کرده‌ایم و این جامعه دچار ترس و ضعف می‌شود و نمی‌تواند در مقابل دشمن بایستد، گفت: بازیابی فعالیت قرآنی در محیط کار بهترین عامل برای امنیت‌بخشی و آرامش‌دهی در این محیط است.
 
پایان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
 
در این هفته مرحله نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری ‌اسلامی ایران از ۳۰ دی‌ماه به صورت‌ مجازی آغاز شد و تا دوم بهمن‌ماه ادامه داشت. این مسابقات در روز اول تا نوبت صبح روز دوم (صبح چهارشنبه اول بهمن) به متسابقان رشته قرائت تحقیق و ترتیل و از نوبت بعدازظهر روز اول بهمن‌ماه تا پایان پنجشنبه، دوم بهمن، به رقابت‌ در رشته حفظ کل قرآن اختصاص داشت. در مرحله نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران ۱۲۰ شرکت‌کننده از ۷۰ کشور حضور داشتند. 

کدام نهاد حامی پلتفرمی ویژه رقابت‌های قرآنی است؟
 
یکی دیگر از رویدادهای مهم هفته‌ای گه گذشت برگزاری نشست «امکان‌سنجی اجرای مسابقات قرآن در فضای مجازی و رویکرد رسانه‌ها» بود که ۳۰ دی‌ماه با حضور برگزارکنندگان مسابقات قرآن، که امسال با وجود شیوع کرونا و عدم امکان برپایی رقابت‌های حضوری با بهره‌مندی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مسابقات خود را برپا کردند، به میزبانی ایکنا برگزار شد.

در این نشست بر ضرورت حمایت از یک پلتفرم ویژه رویداد‌های قرآنی ازجمله مناسب برای مسابقات تأکید شد و جمع حاضر که تجربه برگزاری، رویداد قرآنی خود را در شرایط کرونا در فضای مجازی داشتند، ضمن بیان نقاط قوت و ضعف اجرای چنین شیوه‌ای، خواستار حضور متولی مشخصی برای رفع مشکلات در این زمینه شدند.

برج میلاد میزبان اختتامیه پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی
 
در این هفته، نشست خبری پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و پنجمین جشنواره فجر تلاوت، سه‌شنبه ۳۰ دی، با حضور حمیدرضا نقاشیان، رئیس، محمدرضا پورمعین؛ دبیر اجرایی و داوود جعفری؛ دبیرکل این جشنواره در تهران، خیابان مولوی نرسیده به تقاطع ولیعصر، حسینیه صاحب‌الزمانی‌ها برگزار شد.
 
دبیر جشنواره تلاوت‌های مجلسی در این نشست با بیان اینکه این جشنواره از کار‌های زمین‌مانده‌ای بود که با وسعت چند صدهزار نفری شروع شد و امروز مدعی هستیم که در گستره میلیونی کار خود را ادامه می‌دهد و در افق جهانی هدفش را دنبال خواهد کرد، گفت: اختتامیه دوره پانزدهمین جمعه سوم بهمن‌ماه ساعت ۱۵ در برج میلاد تهران با حضور ۱۵۰میهمان برگزار می‌شود.
 
پرونده بیست‌وچهارمین جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور در یزد بسته شد
اختتامیه بیست‌وچهارمین جشنواره کشوری قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه پیام نور روز، سه‌شنبه، ۳۰ دی‌ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور مسئولان دانشگاه پیام نور و مسئولان استانی و دانشجویان به میزبانی دانشگاه پیام نور استان یزد و همزمان با پخش زنده (آپارات و اینستاگرام) برگزار شد که علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از اسامی برگزیدگان این جشنواره به پایگاه اینترنتی سامانه جامع مسابقات قرآنی دانشگاه پیام نور به نشانی http://quranst.pnu.ac.ir مراجعه کنند.
 
بررسی فعالیت‌های قرآنی در پهنه خلیج فارس

در این هفته و همراه با پرونده خبری «ایران سرای قرآن» که طی هفته‌های گذشته با فعالان قرآنی آذربایجان غربی، مازندران، سیستان و بلوچستان، سمنان، گیلان، لرستان و کرمان به گفت‌وگو پرداختیم به سراغ استان هرمزگان رفتیم. خطه‌ای که مردمانی سخت‌کوش را در آغوش گرفته و با گرمای آفتاب و دریای نیلگون از آن‌ها پذیرایی می‌کند. استانی که مردم آن برای ایران و انقلاب اسلامی، در همه مقاطع حساس، در جنگ، در سازندگی و...، به بهترین وجه حضور خودشان را نشان داده‌اند؛ استانی که علی‌رغم داشتن سرمایه‌های الهی فراوان امروز در برخی مناطقش، چهره یک استان محروم را به خود گرفته است.

بر همین اساس به سراغ یوسف جعفرزاده، قاری ممتاز کشور و عبدالرحمن نیک‌خواه، قاری اهل سنت و رتبه‌دار در این دوره از مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه رفتیم که در گفتگو با ایکنا به بخش‌هایی از مشکلات فعالیت‌های قرآنی ادارات و مؤسسات قرآنی استان خود و بیان راهکار‌هایی جهت بهبود شرایط فعلی پرداختند. 
 
انتهای پیام
captcha