حمایت خیرین از دانشگاه فرهنگیان مصداق همراهی با اهل علم و دانش است
کد خبر: 3949085
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
حجت‌الاسلام عسکری در جلسه بنیادین خیرین:

حمایت خیرین از دانشگاه فرهنگیان مصداق همراهی با اهل علم و دانش است

مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: حمایت شما خیرین عزیز از دانشگاه فرهنگیان مصداق همراهی و علاقه به اهل علم و دانش است که علاوه بر آثار دنیوی آن در تعالی نظام تعلیم و تربیت و رشد و توسعه کشور؛ صدقه جاریه‌ای است که براساس فرمایش پیامبر اکرم(ص) آثار اخروی آن تا روز قیامت محاسبه خواهد شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از دانشگاه فرهنگیان، حجت‌الاسلام و المسلمین علی عسکری، مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان، در جلسه بنیاد خیرین حامی این دانشگاه با بیان اینکه در اندیشه اسلامی ایمان ملازم با عمل صالح است، گفت: همان طور که قرآن کریم در بسیاری موارد عمل صالح را قیدی برای ایمان قرار داده است، به گونه‌ای که ایمان بدون عمل صالح کارکرد حقیقی و واقعی خودش را ندارد.

وی با اشاره به آیه ۱۸ سوره کهف که می‌فرماید: «الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَ خَیْرٌ أَمَلًا؛ مال و فرزند، زینت زندگی دنیاست؛ و باقیات صالحات ثوابش نزد پروردگارت بهتر و امیدبخش‌تر است!»؛ بیان کرد: انسان از نظر هویت واقعی خودش نیازمند انگیزه، مسیر و هدف است. انگیزه ریشه در اراده و خواست درونی او دارد. انگیزه‌های خیرخواهانه و عمل صالح که سیر الی الله است همیشه در سرشت و فطرت انسان خودنمایی می‌کند و تا رسیدن به هدف او را همراهی می‌کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید براهمیت علم و دانش در دین مبین اسلام و پیشتازی مسلمانان طی قرن‌های متمادی در زمینه‌های علمی و تحقیقی در جهان، تصریح کرد: در این میان حمایت خیرین از مراکز علمی و جویندگان علم و دانش نقش مهمی در پیشرفت‌های مسلمانان داشته است. چنانکه ابن‌بطوطه سیاح معروف، در سفرنامه خویش چنین نقل می‌کند که به هر شهری از شهر‌های مسلمانان رفتم، از جهت اسکان و مطالعه کتاب خیالم راحت بود، چون برای این منظور موقوفاتی وجود داشت.

وی ادامه داد: اهمیت آموزش و فراگیری دانش در اسلام تا به آنجاست که پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم؛ تحصیل علم بر هر مسلمانی فریضه و واجب است»، همچنین امام صادق (ع) در روایتی خطاب به ابوحمزه ثمالی چنین می‌فرماید: «اُغْدُ عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ أَحِبَّ أَهْلَ اَلْعِلْمِ...؛ یا دانشمند باش و یا دانشجو و یا دوستدار دانشمندان...»

حجت‌الاسلام و المسلمین عسکری با بیان اینکه وقتی طلب علم و دانش به عنوان یک فریضه الهی برمسلمانان واجب باشد، فراهم نمودن لوازم و مقدمات آن نیز واجب و ضروری است، تصریح کرد: از این رو در گذشته بسیاری از خیرین و واقفین علاوه بر ساخت مساجد، مدارسی را نیز در مجاورت آن‌ها جهت تعلیم و تربیت مردم احداث و وقف می‌نمودند؛ که مسجد و مدرسه سپهسالار که امروزه بنام مدرسه عالی شهید مطهری نام گذاری شده است از جمله مصادیق این امر است. علاوه براین از جمله کاربرد‌های مساجد در دوره‌های گذشته، برگزاری کلاس‌های آموزشی و نشست‌های علمی بود و نظامیه‌های قدیم از این راه شکل گرفته است.

نماینده وزیر در دانشگاه، ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اهمیت این دانشگاه که فرمودند: «مراکز تربیت معلّم که مهم‌ترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند» و با بیان اینکه در دوره حاضر دانشگاه فرهنگیان نقش مهم و بی‌بدیلی در آموزش و تربیت معلمان عالم و فرهیخته و به تبع آن تربیت نسل حاضر و آینده کشور دارد، اظهار کرد: حمایت شما خیرین عزیز از دانشگاه فرهنگیان مصداق همراهی و علاقه به اهل علم و دانش است که علاوه بر آثار دنیوی آن در تعالی نظام تعلیم و تربیت و رشد و توسعه کشور؛ صدقه جاریه‌ای است که براساس فرمایش پیامبر اکرم (ص) آثار اخروی آن تا روز قیامت محاسبه خواهد شد.

مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه در انتهای سخنان خود با تشکر و تقدیر از اعضای بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با سفر خویش به استان خراسان شمالی و بازدید از پردیس‌های دانشگاه در استان، با اشاره به ظرفیت بسیار مناسب دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی به لحاظ فراهم بودن زمین و زیرساخت‌های لازم و نیاز این دانشگاه به احداث و تجهیز فضا‌های آموزشی و دانشجویی، خواستار توجه ویژه خیرین به دانشگاه فرهنگیان خراسان شد.

 

انتهای پیام
captcha