نگاه اسلام به زنان، کرامت‌بخش و مترقی است
کد خبر: 3917883
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۵

نگاه اسلام به زنان، کرامت‌بخش و مترقی است

امام جمعه کرج با بیان اینکه نگاه اسلام به زن یک نگاه مترقی و متعالی است، بیان کرد: اسلام از روز نخست به بانوان حق رأی داد و حتی در واقعه غدیر بیعت بانوان با امیرالمؤمنین(ع) را مشاهده می‌کنیم.

نگاه اسلام به زن، نگاه مترقی است

به گزارش ایکنا از البرز، هم‌زمان با آخرین روز از هفته خانواده، جمعی از بانوان شاغل در صداوسیمای مرکز البرز، عصر پنج‌شنبه، 30 مرداد ماه با حضور در دفتر امام‌ جمعه کرج، با آیت‌الله محمدمهدی حسینی‌همدانی، امام جمعه کرج دیدار و گفتگو کردند.

امام جمعه کرج در این دیدار با بیان اینکه نگاه اسلام به زن یک نگاه مترقی و متعالی است، بیان کرد: متأسفانه بانوان اقدامی برای بیان نقش و جایگاه خود نداشتند و کارهای انجام‌ شده نیز بسیار پراکنده و متفرقه بوده است. با اینکه 10سال از تأسیس استان گذشته، اما نگاه و افق دید برخی مدیران هنوز در سطح شهرستان محدود است.

وی با تأکید بر اینکه صداوسیمای البرز باید محتوای بیشتری را برای مخاطبان خود تولید کند، بیان کرد: صداوسیما باید محتوای مورد نیاز جامعه مخاطبان خود را شناسایی و با شیوه‌های مختلف هنری و فرهنگی ابداع و تولید کند.

آیت‌الله حسینی‌همدانی در ادامه با پیشنهاد استفاده از ظرفیت‌عمومی برای تولید محتوا، گفت: تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان می‌توانند با انتشار فراخوان عمومی از مردم برای تولید برنامه‌های خود ایده بگیرند.

امام‌ جمعه کرج با اشاره به اینکه واحد بانوان در تمامی ادارات و دستگاه‌های استان فعال است، ادامه داد: برنامه‌ها و کارها در واحد بانوان ادارات استان باید به نحوی تولید شوند که در صداوسیمای البرز قابل پخش باشند.

وی با بیان اینکه دستورات دینی ما پر از محتوا درباره بانوان است، تصریح کرد: در دستورات دینی ما محکماتی که درباره بانوان وجود دارد در مطالب دیگر به این صورت نیامده است. تا چند سال گذشته در برخی از کشورها بانوان حق رأی نداشتند، اما اسلام از روز نخست به بانوان حق رأی داد و حتی در واقعه غدیر بیعت بانوان با امیرالمؤمنین علیه‌السلام را مشاهده می‌کنیم.

آیت‌الله حسینی‌همدانی با تأکید بر اینکه اسلام زن را مستقل می‌داند و به او استقلال بخشید، یادآور شد: قبل از اسلام زن به‌عنوان یک کالا به‌حساب می‌آمد، در حالیکه در برخی از کشورهای اروپایی و غربی هنوز برده‌داری مرسوم است.

وی با بیان اینکه درباره تولید محتوا در موضوعات مختلف منابع فراوانی وجود دارد، تصریح کرد: در مرکز پژوهش‌های صداوسیما پژوهش‌های بسیاری در رابطه با موضوعات مختلف صورت گرفته اما به‌خوبی از آن استفاده نمی‌شود و این هنر برنامه‌سازان است که با توانایی‌های خود و با استفاده از آنان محتوای خوبی را تولید کنند.

آیت‌الله حسینی‌همدانی با اشاره به برخی سریال‌های تولیدشده در شبکه نمایش خانگی، بیان کرد: متأسفانه اغلب سریال‌های تولیدشده در شبکه نمایش خانگی در پس‌زمینه‌های خود چیزهایی را به مردم القا و سعی می‌کنند بعضی موارد را عادی جلوه دهند. برخی سریال‌ها باورهای دینی و اعتقادی مردم را از بین می‌برد و به بنیان خانواده لطمه می‌زند و حتی در بعضی موارد شاهد هستیم که وقایع تاریخی را نیز تحریف می‌کنند.

وی در بخش دیگری از بیانات خود با تأکید بر اینکه کار تربیتی را باید از دوران خردسالی و کودکی آغاز کرد، با طرح پرسشی گفت: در 40 سال گذشته انقلاب چه کسی و چه دستگاهی متولی کودکان نظام جمهوری اسلامی بوده است؟ متأسفانه هیچ دستگاهی برای کودکان برنامه مدون ندارد، اغلب برنامه‌های فرهنگی و تربیتی موجود به گروه نوجوانان و جونان می‌پردازد و به‌صورت تخصصی برای کودکان برنامه‌ای وجود ندارد. متأسفانه هیچ تعریفی حتی در بخش اسباب‌بازی و یا کتبی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد انجام‌ نشده است.

آیت‌الله حسینی‌همدانی با اشاره به توجه جوامع غربی و اروپایی نسبت به کودکان، بیان کرد: گران‌ترین قیمت نگهداری در این کشورها برای کودکان به‌خصوص در سه سال اول در نظر گرفته‌شده به‌نحوی‌که مادران شاغل در این سه سال مرخصی گرفته و خود به تربیت فرزند می‌پردازند.

وی در بخش دیگری با تأکید بر اهمیت ساخت برنامه‌های متناسب با کودکان، خطاب به برنامه‌سازان و کارکنان صداوسیمای البرز گفت: زبان شما، زبان هنر است و به جان مخاطب می‌نشیند اگر معارف را به نحو مناسبی به مخاطب خود برسانید.

آیت‌الله حسینی‌همدانی در بخش دیگری از بیانات خود به بحث حیا پرداخت و گفت: حیا به معنای شرم است که در مقابل بی‌شرمی قرار می‌گیرد و مانع از ارتکاب اعمال زشت می‌شود. اولین نتیجه ظهور قوه تمیز (تشخیص) در انسان که اول طفولیت بروز می‌کند، حیاست. تمایز بین انسان و حیوان در حیاست، انسان حیا را رعایت می‌کند اما حیوانات هیچ درکی از آن ندارند.

وی با بیان اینکه مشتقات حیا و شرم در قرآن چهار بار آمده است، تصریح کرد: حیا برای خداوند، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و دختر حضرت شعیب علیه اسلام به‌کاربرده شده است.

آیت‌الله حسینی‌همدانی با بیان اینکه حیا بر دو قسم «عام» و «خاص» است، گفت: حیای عام مربوط به مسائل عمومی است و حیای خاص مربوط به ارتباط با خانواده و اعضای آن می‌شود. جلوه‌های حیا در کلام، پوشش و رفتار است و موارد حیا عبارت‌اند از «حیا در مقابل مردم»، «حیا از خود»، «حیا از دو ملک» و «حیا از خدا».

وی در ادامه به نهادهای مسئول پرورش حیا در جامعه پرداخت و بیان کرد: خانواده مهم‌ترین محل پرورش حیا در کودکی است و سپس مدرسه و رسانه به ترتیب وظیفه تقویت حیا را دارند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز در خاتمه گفت: متأسفانه رسانه ما امروز به‌جای تقویت حیا در مقابل حیازدایی می‌کند که به‌سرعت و قدرت باید جلوی آن گرفته شود.

انتهای پیام
captcha