حیات عاشورا از غدیر است/ اهتمام مداحان و خطبا به بزرگداشت غدیر
کد خبر: 3915041
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

حیات عاشورا از غدیر است/ اهتمام مداحان و خطبا به بزرگداشت غدیر

یک مدرس حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که حیات عاشورا غدیر است و اگر عاشورایی وجود دارد، به‌خاطر وجود غدیر است، خاطرنشان کرد: عاشورا به اندازه کافی در بین مردم جا افتاده و به همین دلیل هیچ کس نمی‌تواند به فرهنگ بزرگداشت عاشورا جسارت کند و لازم است که فرهنگ بزرگداشت غدیر نیر جایگاه واقعی خود را در بین مردم پیدا کند.

حیات عاشورا غدیر است/ اهتمام مداحان و خطبا به غدیرحجتالاسلام محمود هادی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در رابطه با اهمیت روز غدیر اظهار کرد: عید غدیرخم یکی از مهمترین اعیاد اسلامی مسلمانان مخصوصاً شیعیان جهان است و روایات مختلفی در بیان ارزش و اهمیت این روز ذکر شده است.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) در باب اهمیت روز غدیر فرموده‌اند: «روز غدیر در آسمان‌ها مشهورتر از روی زمین است»؛ امام صادق(ع) نیز در این رابطه فرموده‌اند: «اگر مؤمنان حقیقت غدیر را درک می‌کردند، ملائکه با آن‌ها مصافحه می‌کردند».

حجت‌الاسلام هادی، در رابطه با میزان ارزش و اهمیتی که مردم به این روز قائل می‌شوند نیز گفت: متاسفانه در حال حاضر، در جامعه ما آن‌گونه که شایسته این روز بزرگ است، نتوانسته‌ایم جایگاه واقعی غدیر را نشان دهیم، درحالی که باید به اندازه و یا بیشتر از محرم و روز عاشورا، روز غدیر را نیز با ارزش و با اهمیت بدانیم.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر این‌که اگر غدیر به فراموشی سپرده شود، همه چیز فراموش خواهد شد، بیان کرد: کسانی که به محرم و عاشورا توجه می‌کنند، بدانند که لازمه حفظ عاشورا، اهتمام به روز غدیر است و لذا در این وضعیت کرونایی می‌توانیم در فضای مجازی و یا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، مراسم این روز را برگزار کرده و این عید بزرگ را گرامی بداریم.

وی با بیان این‌که حیات عاشورا از غدیر است و اگر عاشورایی وجود دارد، به‌خاطر وجود غدیر است، خاطرنشان کرد: عاشورا به اندازه کافی در بین مردم جا افتاده و به همین دلیل هیچ کس نمی‌تواند به عاشورا جسارت کند و اگر روز غدیر نیز بین مردم جاافتاده و مورد اهمیت واقع شود، جایگاه واقعی خود را در بین مردم پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام هادی، ادامه داد: لازم است جامعه مداحی، علما و خطبا اهتمام بیشتری به این روز داشته باشند، چراکه در اهمیت غدیر همین بس که در آیه‌ای که به پیامبر(ص) نازل شد به پیامبر گفتند که عدم تبلیغ و رساندن پیام غدیر به منزله عدم اتمام رسالت است؛ غدیر به اندازه‌ای مهم است که به پیامبر اسلام تاکید شده است، لذا ما نیز اگر به این عید بزرگ اهمیت ندهیم، متضرر خواهیم شد و تمام همّ و غم‌مان باید این باشد که غدیر را از غربت خارج کرده و در فضاهای مختلف غدیر را گرامی بداریم.

این مدرس حوزه و دانشگاه، در خصوص نمایش جلوه‌های غدیر در سطح شهر نیز خطاب به متولیان شهری گفت: باید کاری شود که غدیر در چشم مردم دیده شده و مردم و مخصوصا جوانان بدانند که غدیر یک روز خاص و بزرگ است، چراکه بسیاری از جوانان شاید اصلا ندانند که غدیر چه روزی است.

وی در رابطه با اعمال روز غدیر نیز اظهار کرد: اعمال فوق العاده‌ای برای این روز سفارش شده که البته بنا به شرایط کرونایی انجام عمل مصافحه امکان پذیر نیست، اما حداقل می‌توانیم به همدیگر تبریک بگوییم. همچنین یکی از مهم‌ترین اعمالی که برای این روز سفارش شده دادن احسان و ادای نذر است.

حجت‌الاسلام هادی، ادامه داد: در این ایام کسانی که به لحاظ مالی در وضعیت مناسبی قرار دارند، می‌توانند به‌نام غدیر و حضرت امیرالمؤمنین(ع) بسته‌های معیشتی توزیع کنند، چراکه دادن احسان در ایام کرونایی از بهترین اعمال بوده و می‌تواند در اشاعه فرهنگ غدیر و مکتب علوی بسیار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که امیدواریم بتوانیم تا جایی که از دستمان بر می‌آید، حق این روز را ادا کنیم، اظهار کرد: همچنین یکی دیگر از اعمال مهم و خوب در روز غدیر، دادن قرض الحسنه برای مومنین است تا آبرویشان حفظ شود.

وی در خصوص نحوه پاسخگویی به شبهات مطرح شده در خصوص غدیر نیز بیان کرد: بهترین منبع برای پاسخ به شبهات، کتاب ارزشمند «الغدیر» علامه امینی است که متاسفانه این کتاب نیز مانند روز غدیر مظلوم واقع شده است، از این رو باید جوانان ما نسبت به مطالعه این کتاب اهتمام به خرج دهند.

حجت‌الاسلام هادی، در پایان با اشاره به این‌که وضعیت کنونی جهان اسلامی به گونه‌ای است که نباید بین شیعه و سنی اختلاف بیافتد، گفت: تنها راه چاره این است که به عقاید همدیگر احترام قائل شویم؛ البته وحدت به معنی تغییر عقیده نیست و می‌توانیم با احترام به همدیگر و توهین نکردن به هم، در مقابل دشمنان اسلام اتحاد داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha