فصل مشترک همه خبرنگاران معرفت است / همراهی عشق و قلم
کد خبر: 3914956
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
خدادی:

فصل مشترک همه خبرنگاران معرفت است / همراهی عشق و قلم

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فصل مشترک همه خبرنگاران معرفت است، گفت: اگر خبرنگاران عشق نداشته باشند، به قلم روی نمی‌آورند.

به گزارش ایکنا؛ وبینار «رسانه و مسئولیت اجتماعی با نگاهی بر بحران کرونا» ظهر امروز چهارشنبه ۱۵ مردادماه با یک ساعت تاخیر و با حضور علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران و محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی برگزار شد.

محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست مجازی، اظهار کرد: زندگی بشر در تلاطم و در مسیر تاریخ با موضوعات مختلفی مواجه می‌شود، ولی شاید خطرناکترین این موضوعات، مواجه شدن با موضوعاتی است که هیچ اطلاعاتی نسبت به آن ندارد؛ چراکه نتیجه بی‎اطلاعی غافلگیری است و غافلگیری رفتار انسان را گرفتار نوسان می‌کند.

وی با بیان اینکه کرونا بر انسان تحمیل شد و به درون خانه‌ها رفت و سن، شغل و جغرافیا نشناخت، افزود: این ویروس امروز به دغدغه همه مردم تبدیل شده است. مواجهه با کرونا دولایه دارد. یک لایه جسمی و یک لایه روحی؛ لایه جسمی بر بستر تلاش، زحمت، همت، قدرت و معرفت کار درمان مواجه شد و به معنای واقعی کلمه حماسه آفرید؛ چراکه آنچه بر مبنای معرفت بنا شود خروجی‌اش حتما مورد رضای خداست؛ چراکه تنها با دل و با عشق می‌توان به فداکاری رسید.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خروجی فداکاری نتیجه معرفت است که در کادر بهداشت و درمان ما همیشه وجود داشته است.
 
خدادی با بیان اینکه دفاع مقدس را در این روز‌ها باید کنار این ایام یاد کنیم، گفت: این دو بسیار شبیه هم هستند؛ فدا شدن و تلاش کردن به قیمت نبودن برای ماندن دیگران، پیامی بود که پزشکان و پرستاران ما و کادر درمان در عمل به همه مردم انتقال دادند. در آن زمانی که همه خوابند، آن‌ها بیدارند و قطعا این تلاش‌ها موجب موفقیت خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه این ایام مصادف است با اعیاد مختلف که خروجی این اعیاد هم تقویت معرفت در وجود ماست، اظهار کرد: ما سالروز شهادت شهید صارمی را هم در پیش داریم. این شهید نسبت مستقیمی با خود بنده داشت. البته ما شهدای بسیاری را در آرمان‎هایمان فدا کردیم.
 
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فصل مشترک همه خبرنگاران معرفت است و شما اگر عشق نداشته باشید، به قلم روی نمی‌آورید، گفت: خاصیت خبرنگار این است که او دیده نمی‌شود، ولی دیگران را نشان می‌دهد. در پشت دوربین‌ها، قلم‌ها، داخل خبرگزاری‌ها و ساعاتی که همه خوابند، او بیدار است؛.
 
خدادی با بیان اینکه در مواجهه با کرونا هم این فداکاری در بین همکاران من بود، چراکه هرکجا که حادثه و بحران هست، خبرنگار هم هست، افزود: در هر موضوعی خبرنگاران پذیرفته‌اند که باشند، چرا که برای بودن معنا شده‌اند؛ و معنایشان این است که برای کرامت انسان تلاش بکنند. آن‌ها آمدند تا صدایی را برسانند که شنیده نمی‌شود و دردی را منعکس کنند که رنجی کم بشود و اساسا محیط کار ما محیطی است که ریشه در عشق دارد.
 
وی با بیان اینکه ماهیت معرفت بین پزشکی و خبرنگاری مشترک است، اظهار کرد: به این معنی که هردو به انسان فکر می‌کنند و برای انسان کار می‌کنند و لذتشان بر این است که گره‌ای از مشکلات انسان‌ها باز شود؛ لذا ماهیت کار رسانه و ذات آن در دل خودش معنا شده است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد افزود: در کرونا هیچ رسانه‌ای تعطیل نبود و به دلیل ماهیت کار رسانه، فعالیت خود را افزایش داد. یک ماه قبل از اینکه بیماران به بیمارستان برسند، بر روی کرونا کار کردند و ما در معاون مطبوعاتی ۲۰ روز قبل از وجود کرونا در ایران با حضور مدیران رسانه‎ها در خصوص کرونا جلسه داشتیم.

خدادی با بیان اینکه مهمترین ویژگی کرونا ناشناخته بودن آن بود، افزود: ما در جریان کرونا شاهد این بودیم که جریان رسانه‌ای بیرون به داخل از موضوعات استفاده ابزاری کردند. همه موضوعاتی که در کشور بود را زیر سوال بردند. تلاش می‌کردند همت و تلاش پزشکان ما را به ضعف نشان دهند. در روز ۱۳ فروردین، مردم به پارک‌ها نرفتند که این موفقیت ارسال پیام پزشکان و پرستاران بر بستر رسانه منتقل شد و این در تاریخ ما ثبت شد و در بازگشایی مشاغل، یک و نیم میلیون نفر ظرف ۲۴ ساعت برای رعایت پروتکل‌ها ثبت نام کردند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مردم ایران به تیم پزشکی کشور به عنوان یک قدرت خارق‌العاده و مسلط به علم روز و گره خورده با نام ایران اعتماد کردند و خوشحالم که امروز آزمون مردم، آزمون وطن‌پرستی و دیانت به موفقیت و اعتلای ایران ختم شد. حتما نیازمند به بازخوانی رفتار رسانه‌ای خود هستیم تا مهارت‌های خود را آسیب‌شناسی بکنیم و نقاط قوت و ضعفمان را بررسی کنیم.

در ادامه این نشست علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله زالی با اشاره به جانفشانی نیرو‌های سلامت کشور در مقابله با ویروس کرونا، گفت: کادر درمان ما روز‌های سختی را تحمل کرده‌اند تا بتوانند از درد مردم و بیماران بکاهند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در امر خطیر اطلاع‌رسانی، افزود: در روز‌هایی که درگیر این بیماری شده‌ایم، شاهد جهش حرفه‌ای در عرصه اطلاع‌رسانی هستیم. این نشان می‌دهد که کار رسانه کاملاً تخصصی شده است و خوشبختانه شاهد اشراف کامل خبرنگاران در حوزه مختلف کاری هستیم و این برای جامعه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی کشور یک افتخار است.

زالی در ادامه به ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: اطلاعات علمی بشر در مقابله با ویروس کرونا قلیل است. باید بپذیریم کرونا، ویروس پیچیده‌ای است. زیرا، در طول سال‌های گذشته شاهد انواع بیماری‌های نوپدید بوده ایم، اما هیچ کدام مثل این ویروس، سطوح فراوانی از مناطق جغرافیایی را درگیر نکرده بودند.

زالی افزود: با پاندمی کرونا روبرو هستیم و این ویروس نشان داده بسیاری از محفوظات در مورد کرونا، درست نبوده است. تاکنون درمان قاطع و محکم برای بیماری کرونا کشف نشده و فقدان واکسن کارا، باعث شده داشته‌های بشر در مقابله با ویروس اندک باشد.
انتهای پیام
captcha