فضای مجازی؛ فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه
کد خبر: 3908730
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

فضای مجازی؛ فرصتی برای افزایش سرانه مطالعه

فرماندار شهرستان کامیاران استفاده از فضای مجازی را بهترین راهکار در راستای ارتقای سرانه مطالعه برشمرد و گفت: با توجه به اجبار در تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، فضای مجازی فرصت بسیار مناسبی در راستای انس بیشتر مردم با کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش ایکنا از کردستان، به نقل از نهاد کتابخانه‌های عمومی کردستان، مسعود الماسی، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان کامیاران، روز گذشته، 14 تیر ماه در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی کامیاران در سال ۹۹ که با حضور محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و الزام بیشتر خانواده‌ها به حضور در خانه، فرصت مناسبی برای توجه به کتاب و مطالعه فراهم آمده است.

وی با بیان اینکه توجه بیشتر به مطالعه در ایام قرنطینه فرصتی است که از تهدید کرونا به وجود آمده است، اظهار کرد: کتابخوانی از مهم‌ترین ارکان در بخش فرهنگ و بسیاری از زمینه‌هاست و بدون توجه به این امر موفقیتی در جامعه حاصل نمی‌شود.

الماسی با اشاره به اهمیت کتاب در جامعه، افزود: پیشرفت جوامع در نتیجه توجه به مقوله مطالعه و انس با کتاب محقق می‌شود و بی‌توجهی به این مهم عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

وی استفاده از فضای مجازی را بهترین راهکار در راستای ارتقای سرانه مطالعه برشمرد و گفت: با توجه به اجبار در تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، فضای مجازی فرصت بسیار مناسبی در راستای انس بیشتر مردم با کتاب و کتابخوانی است.

الماسی از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی تقدیر کرد و افزود: برگزاری این چنین برنامه‌هایی در فضای مجازی بسیار مفید و اثرگذار است و می‌تواند اقشار مختلف جامعه را به سمت سوی کتاب و مطالعه سوق دهد.

فرماندار شهرستان کامیاران خواستار تحرک و پویایی بیشتر متولیان حوزه کتاب در این شهرستان شد و اضافه کرد: جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی به مراتب از بسیاری جلسات دیگر در حوزه‌های مختلف با اهمیت‌تر و لازم است همه به این امر توجه داشته باشند.

نقش مطالعه در کاهش آسیب‌های اجتماعی

محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کتاب و مطالعه نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دارد، افزود: به هر میزان از توجه به کتاب کاسته شود مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از تمامی فرصت های موجود به ویژه در فضای مجازی به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی راهکاری مناسب در ارتقای شاخص‌های فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است.

مخدومی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی در ایام کرونا با برگزاری برنامه‌های مختلفی مانند «هر خانه، یک کتابخانه»، «مسابقه نقاشی کرونا را شکست می‌دهیم»، «هر کتابدار، یک کتابخوان» و «جشنواره کتابخوانی رضوی» در فضای مجازی اقدامات مؤثری صورت داده است. خوشبختانه با تلاش کتابداران و تبلیغات صورت گرفته، استقبال از برنامه‌های مجازی نهاد در استان کردستان مطلوب بوده است و این بخش بدون شک در آینده بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از توجه فرماندار شهرستان به کتابخانه‌های عمومی تجلیل کرد و یادآور شد: حمایت مسئولان در ایجاد انگیزه فعالان حوزه کتاب بسیار اثرگذار است و روند اجرای برنامه‌ها نیز بهتر می‌شود. 4 باب کتابخانه عمومی نهادی در شهرهای کامیاران و موچش و 5 باب کتابخانه عمومی نهادی دیگر در روستاهای کوله ساره، خامسان، طا، شیروانه و خانم‌آباد واقع شده است.

وی تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی کامیاران را 7 هزار نفر برشمرد و بیان کرد: همچنین 85 هزار 473 نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان در دسترس مخاطبان قرار دارد.

ماندانا قبادی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کامیاران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این شهرستان دارای 10 باب کتابخانه عمومی است، یادآور شد: از این تعداد 9 باب نهادی و یک مورد نیز مشارکتی است.

وی با اشاره به برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در سال 98 یادآور شد: در سال گذشته این اداره فرهنگی در مجموع 445 فعالیت فرهنگی با مشارکت اقشار مختلف مردم برگزار کرده است.

انتهای پیام
captcha