فهم عمومی آیات الهی؛ حلقه مفقوده جلسات قرآن / صرفاً به دنبال نخبه‌پروری نباشیم + فیلم
کد خبر: 3907499
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
مستفید مطرح کرد:

فهم عمومی آیات الهی؛ حلقه مفقوده جلسات قرآن / صرفاً به دنبال نخبه‌پروری نباشیم + فیلم

پیشکسوت و مدرس قرآن کریم با بیان اینکه جلسات قرآن بیشتر جنبه تخصصی و نخبه‌پروری داشته و جنبه عمومی ندارد، گفت: فهم عمومی آیات الهی، حلقه مفقوده جلسات قرآن است.

به گزارش ایکنا، حمیدرضا مستفید، پیشکسوت و مدرس قرآن کریم، طی سخنانی در نشست «حیات طیبه»، که از سوی شورای عالی قرآن برگزار شد، اظهار کرد: نوجوانان باید فقط برای قرآن به جلسات قرآن بیایند نه اینکه هدفشان قاری بین‌المللی شدن باشد، بلکه باید نیت آن‌ها قرآن باشد. استاد ما، مرحوم مولایی، ساعت پنج صبح پشت رحل قرآن می‌نشست و ساعت 10 صبح از جای خود برمی‌خاست و در مدت پنج ساعتی که در پشت رحل نشسته بود، هیچ حرفی جز در مورد تلاوت قرآن و آموزش به شاگردان نمی‌زد.

این داور بین‌المللی افزود: جلسه قرآن باید جلسه خضوع و خشوع در برابر کلام‌الله باشد. متأسفانه قاری بین‌المللی ما امروز در تلاوت خود غلط اعرابی دارد. یکی از آفت‌های جلسات این است که به مقطع‌خوانی می‌پردازیم، در صورتی که نسل‌های گذشته پس از پایان جلسات، کل قرآن را نزد استاد دورخوانی می‌کردند. تمام افرادی که در جلسات قرآن حاضر می‌شوند باید یک دور کامل قرآن را نزد استاد و معلم خود تلاوت کنند.

مستفید ادامه داد: امروز باید به منظور آموزش عمومی قرآن در حد خواندن صحیح آیات و فهم دقیق و عمومی قرآن برای عموم مردم فکری کرد و جلسات قرآن باید به این سمت‌وسو حرکت کند، زیرا در حال حاضر بیشتر جنبه تخصصی و نخبه‌پروری دارد و برای عموم مردم نیست. افراد خاصی در این جلسات حضور می‌‌یابند و خروجی این جلسات نیز همان افراد خاص هستند.

وی گفت: جلسات قرآنی که امروز برگزار می‌شود، فراگیر نیستند، یعنی جلساتی نیستند که همه مردم در آنها حضور یابند و آموزش ببینند و قرآن را فراگیرند. امروز متخصصان صوت و لحن می‌فهمند که مرحوم استاد عبدالباسط چگونه تلاوت خود را به صورت ردیف می‌خواند و جلو می‌رود، ولی بحث اصلی این است که جلسات قرآن ما به چه سمت‌وسویی می‌روند؟ باید بررسی کرد که اساتید مشهوری همچون عبدالباسط، مصطفی اسماعیل و منشاوی چگونه قرآن و علوم مربوط به آن را فراگرفته‌اند.

مستفید با بیان اینکه امروز در جلسات قرآن خیلی به صوت و لحن اهمیت می‌دهند، اظهار کرد: حتی اگر کسی بخواهد صرفاً قرآن را بخواند، باید آن را بفهمد. البته کمتر کسی واقعاً فقط به دنبال این موضوع است و همه قصد فهم قرآن را دارند و عاشق آن هستند. باید برای کسانی که علاقه‌مندند و این استعداد را در خود می‌بینند که به سمت تلاوت‌های خیلی فنی و تخصصی حرکت کنند، کلاس‌های خاصی برپا شود.

این مدرس قرآن کریم تصریح کرد: در آموزش قرآن کریم نباید ادای صحیح و پرداختن به مفاهیم، که اصل و اساس آموزش قرآن است، به حاشیه رانده شود و باید آموزش دستگاه‌ها و مقامات موسیقایی محور باشد.

وی در پایان با اشاره به گفت‌وگوی خود با شیخ صیاد، قاری مشهور مصری، بیان کرد: اوایل دهه هفتاد که شیخ صیاد به همراه محمود منشاوی به ایران آمده بودند، فرصتی پیش آمد که دقایقی با ایشان گفت‌وگو کنم. شاه‌بیت صحبت او این بود که اول حفظ قرآن، دوم حفظ قرآن و سوم حفظ قرآن.

یادآوری می‌شود، در این نشست مهدی عادلی، قاری بین‌المللی، نیز آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد.

 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۱۰:۵۹
0
0
بسیار عالی بود.
captcha