از برگزار نشدن شورای توسعه فعالیت قرآنی تا گلایه از تخصیص اعتبارات
کد خبر: 3904436
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
در دیدار بهاری جامعه قرآنی اراک مطرح شد؛

از برگزار نشدن شورای توسعه فعالیت قرآنی تا گلایه از تخصیص اعتبارات

برای سومین سال متوالی دیدار بهاری جامعه قرآنی اراک به میزبانی ایکنا استان مرکزی با حضور محمدحسن آصفری، منتخب مردم اراک در خانه ملت و جمعی از مسئولان و جامعه قرآنی در سالن جلسات جهاد‌دانشگاهی استان برگزار شد.

از عدم برگزاری شورای توسعه فعالیت قرآنی تا نتیجه دوری از قرآن

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، دیدار بهاری جامعه قرآنی اراک با حضور محمدحسن آصفری، منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم برگزار شد. در این دیدار مشکلات مؤسسات و خانه‌های قرآنی، بیمه قرآنیان و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، رئیس انجمن خیرین قرآنی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدرضا آسوده، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه، سیدمجتبی طباطبایی، رئیس اداره قرآن اداره کل آموزش و پرورش، حسین محمدی، نماینده شورای عالی قرآن در استان و مدیر مؤسسه سفینة‌النجات اراک، ابوطالب شهسواری، پیشکسوت و رئیس مجمع قرآنیان اراک، پیمان عین‌القضاتی، فعال و مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی اصحاب الثقلین، مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن، مسعود اکبری دارنده مدرک درجه یک حفظ تخصصی، مسعود شهرجردی، رئیس جهاددانشگاهی استان و مجتبی غلامی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی از میهمانان حاضر در این دیدار بهاری بودند که مشروح نشست را در ادامه می‌خوانید:

از عدم برگزاری شورای توسعه فعالیت قرآنی تا نتیجه دوری از قرآن

این نشست با تلاوت استاد حسین محمدی، نماینده شورای عالی قرآن در استان، آغاز شد و مسعود شهرجردی، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی ضمن خوشامدگویی به حاضران اظهار کرد: جهاددانشگاهی در 17 سال پیش خبرگزاری بین‌المللی قرآن را به‌عنوان اولین خبرگزاری تخصصی در حوزه قرآن کریم راه‌اندازی و با تولید روزانه خبر فعالیت خود را در مجموعه کشور آغاز کرد و امروز نیز این خبرگزاری در استان از فعالیت خوبی برخوردارست. رویکرد و نگاه ایکنا بر مصرف خبر است نه تولید خبر. در سال 98 ایکنا شعبه مرکزی جزو سه شعبه برتر کشور انتخاب شد و امید است در سال جاری فعالیت‌های قرآنی در عرصه‌های مختلف رونق بیشتری داشته باشد.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی از برگزاری دیدار بهاری تشکر و اظهار کرد: ایکنا خبرگزاری پرتلاشی است که توانسته در حوزه انعکاس اخبار و سوژه‌های قرآنی بسیار خوب عمل کند.

از عدم برگزاری شورای توسعه فعالیت قرآنی تا نتیجه دوری از قرآن

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی برپایه اسلام و قرآن بنا شده است و امروز با گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب هنوز نتوانستیم به تمامی اهداف قرآنی دست یابیم و اگر بعد از این مدت به آیه 30 سوره «فرقان» که می‌فرماید: «وَقالَ الرَّسولُ يا رَبِّ إِنَّ قَومِي اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا» اشاره کنیم جا دارد.

سرلکیان با اشاره به فعالیت متولیان امر قرآن در کشور، اظهار کرد: با حضور متولیان متعدد هنوز سازوکارهای اساسی در کشور برای جلوگیری از موازی‌کاری وجود ندارد. کارکردهایی همچون راه‌اندازی شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در دستور کار قرار گرفت، اما این شورا در کشور و در استان مرکزی فعالیتی ندارد.

وی از فقدان برگزاری نشست شورای توسعه فعالیت قرآنی در استان ابراز نارضایتی و گلایه دارد و افزود: این نشان می‌دهد که خیلی به مباحث قرآنی توجهی نداریم. با انجام برنامه‌های موازی‌کارانه هزینه‌ها را بالا می‌بریم، اما خروجی مطلوبی را شاهد نیستیم؛ چراکه بعد از گذشت 40 سال از انقلاب وجود بی‌سوادان قرآنی معنایی ندارد.

مطالبه از سوی جامعه قرآنی جدی نیست

حجت‌الاسلام سرلکیان تأکید کرد: مطالبات جامعه قرآنی باید بسیار جدی‌تر از قبل پیگیری شود و برای رسیدن به این خواسته جامعه قرآنی باید همت کنند، بی‌شک اگر مطالبه‌خواهی صورت گیرد شاهد خروجی مورد نظر خواهیم بود.

وی با اشاره به نقش دولت و مجلس در توسعه فعالیت و فرهنگ قرآنی، تصریح کرد: واقعیت براین است هم دولت و هم مجلس نتوانسته در این زمینه اعتباراتی را داشته باشد. در 14 سال اخیر مباحث اعتبارات قرآنی مسیر عجیبی را طی می‌کند. برآورد اعتبارات در بخش قرآن دلالت براین دارد که هزینه قرآنی برابر با قرارداد یک فوتبالیست نیست. اگر دغدغه‌ جامعه قرآنی داریم باید حداقل به نکات مهم و تأثیرگذار توجه کنیم و برای فعالیت استان‌ها در حوزه قرآن باید توجه ویژه صورت گیرد.

این مقام مسئول به حمایت‌های مجلس یازدهم از فعالیت‌های قرآنی تأکید و اظهار کرد: نمایندگان مجلس برای فعالیت‌های قرآنی دغدغه بیشتری داشته باشند و از برنامه‌ها پشتیبانی لازم صورت گیرد. امسال بودجه قرآنی 80 درصد کاهش یافت در حالیکه اصل این اعتبار مبلغ زیادی نبود.

وی به مشکلات مؤسسات و خانه‌های قرآنی روستایی در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد و افزود: در چنین شرایطی مراکز قرآنی به حدی دچار آسیب شدند که نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. مجمع نمایندگان استان مرکزی باید قدمی برای حل مشکلات این مراکز برداشته و زمینه رونق فعالیت‌ها را فراهم کنند.

سرلکیان ضرورت هموار شدن رشته‌های مختلف قرآنی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: امروز شرایط اقتصادی مؤسسات، خانه‌های قرآنی شهری و روستایی اصلاً خوب نیست و برخی از مؤسسات مجبور به تعطیلی شدند. رهبر معظم انقلاب فرمودند «کار شما قرآنیان، کار راهبردی و استراتژیک است» و این مهم نشان می‌دهد که فقط نباید به آموزش قرآن توجه کنیم، گرچه در همین آموزش هم مشکلاتی وجود دارد.

وی اظهار کرد: امروز در تربیت متخصص قرآن در بخش‌های گوناگون دچار مشکل هستیم. بیانات رهبری گواه براین ادعاست که تنها آموزش قرآن دردی دوا نکرده و باید به سمت تربیت تخصصی قرآنیان و تربیت خانواده‌های قرآنی حرکت کنیم. تربیت حافظ و قاری نیز بسیار مطلوب است، اما این امر مقدمه تربیت قرآنی است.

حوزه‌های علمیه وارد عمل شوند

حجت‌الاسلام سرلکیان تصریح کرد: حوزه‌های علمیه توجه خود را به سمت قرآن معطوف کنند و در این زمینه جدی‌تر وارد عمل شوند. اگر مباحث قرآنی در حوزه‌های علمیه جدی باشد می‌توانیم راهی را برای توسعه فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم؛ بنابراین شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان جدی باشد و دستگاه‌های متولی هم بهتر و هماهنگ‌تر وارد میدان شوند.

وی اظهار کرد: استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها چیزی کم ندارد و داشته‌ها و سرمایه‌های قرآنی استان بین سایر استان‌ها سرآمد است، اما واقعیت این است که آنطور که باید و شاید به مطالبات نرسیدیم. 180 خانه قرآنی داریم که حداقل 50 درصد تعطیل است و چه بسا که 20 تا 30 درصد با شرایط فعلی نیز به تعطیلی کشیده شود.

سرلکیان لزوم قوت و قدرت شورای توسعه قرآن در استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: اگر همه دستگاه‌ها همچون ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، شهرداری، اوقاف و ... پای کار باشند، قطعاً اماکن بدون استفاده را می‌توان برای مؤسسات در نظر گرفت.

از عدم برگزاری شورای توسعه فعالیت قرآنی تا نتیجه دوری از قرآن

ابوطالب شهسواری، پیشکسوت و رئیس مجمع قرآنیان اراک، نیز از خبرگزاری ایکنا جهت برگزاری این دیدار تقدیر کرد و از منتخب مردم اراک در مجلس خواستار پیگیری مطالبات قرآنی جامعه قرآنی شد و اظهار کرد: مجمع قرآنیان اراک از آذرماه سال 94 متشکل از اساتید پیشکسوت، چهره‌های برتر قرآنی کشور، مربیان، قاریان و حافظان تشکیل شد. همزمان پس از تدوین، تصویب و ثبت اساس‌نامه از شورای عالی قرآن مجوز برگزاری مجمع عمومی دریافت و هیئت مدیره تشکیل شد. جلسات به صورت منظم و گاه به ضرورت جلسات فوری برگزار می‌شود. با تمام ظرفیت مجمع قرآنیان اراک با بیش از 300 عضو و با وجود مکاتبه با شورای شهر و شهرداری اراک از داشتن مکانی مشخص برای فعالیت محرومیم، گویا مجموعه فرهنگی ورزشی شهرداری بیشتر در حوزه ورزش فعالیت دارند.

شهسواری تصریح کرد: جایگاه مصحف شریف کجاست؟ تمام خدمات و فعالیت‌های قرآنی اعم از آموزش، تربیت قاری، حافظان از سوی اساتید، جلسات و محافل قرآن در حسینیه‌ها، مؤسسات قرآنی و مساجد انجام می‌شود، اما اعتبارات قرآنی به اداراتی سرازیر می‌شوند که هیچ کار قرآنی انجام نمی‌دهند و یا بسیار کمرنگ است، این گلایه‌ای از طرف جامعه قرآنی است که تقاضا داریم مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجمع قرآنیان اراک بیمه‌های قرآنی را از دیگر مشکلات جامعه قرآنی برشمرد و اظهار کرد: تمام اصناف مذهبی و فعال اجتماعی تشکلی برای تحت پوشش قرار دادن افراد جهت بیمه دارند، اما جامعه قرآنی تاکنون نتوانسته‌اند چنین تشکلی داشته باشند و برخی از اساتید و فعالان قرآنی فاقد بیمه هستند.

شهسواری تصریح کرد: وزارت ارشاد قصد بیمه فعالان قرآنی را داشت و تعدادی را با پرداخت تنها 40 درصد حق بیمه، بیمه کرده است. حدود 4 ماه قبل وزیر ارشاد به استان سفر کردند و نامه‌ای به ایشان تقدیم کرده و مشکلات را بیان کردم و تقاضا دارم این امر مورد پیگیری قرار گیرد.

ساخت خانه قرآن در مناطق محروم

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، رئیس انجمن خیرین قرآنی استان مرکزی، در این جلسه اظهار کرد: نزدیک به 2 سال است که انجمن خیرین قرآنی استان متشکل از فعالان خیر قرآنی تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است. بسیاری از چهره‌های قرآنی با تشکیل انجمن خیرین قرآنی توقعاتی از این مجموعه داشتند در حالی‌که وظیفه انجمن خیرین چاپ، توزیع، تأسیس خانه‌های قرآن در مناطق محروم است.

از عدم برگزاری شورای توسعه فعالیت قرآنی تا نتیجه دوری از قرآن

وی ادامه داد: انجمن خیرین قرآنی وظیفه دارد اگر برای انجام تکالیف خود نیاز به اعتبار داشت آن را از طریق خیرین فراهم و جهت انجام امور محوله تخصیص دهد. خوشبختانه خیرین ما در حوزه‌های گوناگون وارد عمل شده و فعالند. در جریان کرونا بیشترین هزینه‌کرد خیرین در حوزه سلامت متمرکز شده است. در حال حاضر در موقعیت بحرانی به سر می‌بریم و تمام دنیا بحران کرونا را پشت سر می‌گذارد، نمایندگان باید مطالبه‌گرد مردم در خانه ملت باشند.

صابری‌اراکی با اشاره به موازی‌کاری در حوزه قرآن، اظهار کرد: دستگاه‌ها گاه وظایف خود را به دیگری محول می‌کنند و این دوگانگی کار فعالان قرآنی را با مشکل مواجهه کرده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته برخی مؤسسات قرآن فعالیت چشم‌گیر ندارند و غیرفعال هستند، اما همین خانه‌های قرآن تعطیل دارای قابلیت بسیار هستند که می‌توانند با حمایت بار دیگر فعال شوند. استان مرکزی قطب صنعتی کشور است. گاه مؤسسه مسابقه فصلی را برگزار می‌کند که به واسطه آن 20 میلیون عائدات دارد و بازهم از انجمن خیرین تقاضای هزینه و اعتبار دارد که از پرداخت معذوریم؛ چراکه چنین ردیف بودجه‌ای برای این اقدامات نداریم. در حالیکه میدانیم 90 درصد مؤسسات مشکل مالی دارند که باید رفع شود.

صابری‌اراکی تصریح کرد: ایرالکو، شرکت آلومینیوم ایران، قرآن چاپ و توزیع کرده است، باید دید این چاپ قرآن به چه دلیل و هدف بوده است، ایرالکو، ماشین‌سازی آلومرول و ... در مراکز خود مؤسسه قرآنی با مدیریت مدیران خوب قرآنی احداث کنند تا هم مراکز قرآنی صاحب مکان شوند و هم مدیران مؤسسات دغدغه مکان نداشته باشند. اگر بودجه قرآن کاهش یافته است این کاهش را در تمامی بخش‌ها شاهد هستیم، اما افراد قانون‌گذار و قانون‌شناس می‌دانند که برای تأمین بودجه قرآن باید به کدام مباحث توجه بیشتری کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی اظهار کرد: خانواده قرآنی در همین مجامع تأسیس می‌شود، اگر بخواهیم قرآن درمان دردهایمان باشد باید به تمامی ابعاد توجه شود. برگزاری جلساتی همچون دیدار قرآنیان از سوی خبرگزاری ایکنا مایه مباهات و اثر خیر است.

گلایه نماینده شورای عالی قرآن در استان مرکزی

حسین محمدی‌هزاوه، نماینده شورای عالی قرآن در استان و مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی سفینةالنجات اراک در این نشست اظهار کرد: تشکیل مجمع قرآنیان در شهرستان اراک رقم خورد و با عنایت خدا باعث شد اتفاق خوبی بین جامعه قرآنی استان و اراک ایجاد شود.

وی از عدم فعالیت و یا کمرنگ بودن فعالیت شورای توسعه فعالیت قرآنی در استان گلایه کرد و افزود: اسف‌بارتر از همه اینکه این شورا زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفته است در حالیکه فرهنگ باید نشئت گرفته از قرآن باشد، اما در حال حاضر شورای فعالیت قرآنی بخش کوچکی از شورای فرهنگ عمومی در استان‌هاست که این امر نشان دهنده این است که دغدغه‌ای برای فعالیت قرآنی در استان وجود ندارد.

محمدی در خصوص اتحادیه مدغم تصریح کرد: این اتحادیه در سطح استان‌ها شکل گرفته است، اما متأسفانه در سطح کشور هنوز اتحادیه مدغم با چالش‌هایی مواجه است که امید است با تدابیر اتخاذ شده دست فرصت‌طلبان کوتاه و نابسامانی‌ها به استان‌ها کشانده نشود.

وی در تشریح بودجه‌های قرآنی اظهار کرد: بودجه‌ها در بخش‌های مختلف کم شده است، اما بودجه قرآنی هر سال کم و کمتر شد و امروز به حداقل‌ترین اعتبار رسیده است. مؤسسات قرآنی در شرایط فعلی نه تنها قادر به گسترش فعالیت قرآنی نیستند، بلکه دغدغه حفظ مؤسسه را دارند و این مشکل با وجود کرونا قوت بیشتر به خود گرفت.

ضرورت ورود واقفان و خیرین در حوزه قرآن

محمدی‌ تصریح کرد: از انجمن خیرین قرآنی تقاضا دارم مبالغی که از سوی خیرین تخصیص پیدا می‌کند به شکل مناسبی هزینه شود، اما فراموش نشود که خیرین برای ورود به حوزه قرآن جدی نیستند و بیشتر در حوزه سلامت، مدرسه‌سازی فعال هستند و واقفان نیز در بخش عزاداری و سوگواره سیدالشهدا(ع) بیشتر وقف می‌کنند، فرهنگ ورود افراد در حوزه قرآن باید نهادینه شود.

از عدم برگزاری شورای توسعه فعالیت قرآنی تا نتیجه دوری از قرآن

پیمان عین‌القضاتی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک نیز اظهار کرد: در استان مرکزی اسطوره جهانی همچون کربلایی کاظم وجود دارد، اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این مهم به خوبی بهره‌مند شویم، درحالیکه مقام معظم رهبری در دیدار کنگره نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و 6200 شهید استان این واقعه(حافظ شدن کربلایی کاظم ساروقی) را تصدیق فرمودند، برای شناساندن این حافظ چندین قدم برداشته شده است، اما تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است، خواهش بنده این است که برای معرفی این شخصیت جهانی طرح و برنامه‌هایی در نظر گرفته شود، مؤسسه ما آمادگی خود را برای خدمتی ماندگار در حوزه معرفی این شخصیت قرآنی اعلام می‌کند.

وی در خصوص امامزادگان هفتاد و دوتن ساروق اظهار کرد: این مکان مقدس دارای ظرفیت بسیار بالایی است، اما از برکت این اماکن محروم مانده‌ایم، درحالیکه می‌توان به‌عنوان قطب قرآنی مورد توجه قرار گرفت.

سهم کم مخابرات در برگزاری کلاس‌های قرآن

عین‌القضاتی به روزهای پساکرونا هم اشاره کرد و افزود: امروز باید در خصوص فعالیت‌های قرآنی پساکرونایی صحبت کنیم، با وجود این ویروس باید قبول کرد نمی‌توانیم مانند قبل فعالیت داشته باشیم. از این پس وزیر ارتباطات و مخابرات باید پای ثابت جلسات ما باشد، چراکه بسیاری از فعالیت‌های ما در فضای مجازی در حال برگزاری است و مخابرات تنها اداره‌ای است که کمترین مشارکت را دارد.

وی تصریح کرد: امروز کلاس‌های قرآن در بستر فضای مجازی در حال برگزاری است، اما در این حوزه با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، مخصوصاً مباحث قرآنی و دینی که دهک‌های پایین جامعه بیشتر طرفدار آن هستند. به طور مثال یکی از قرآن‌آموزان مؤسسه برای آموزش آنلاین تلفن همراه نداشت، تلفن همراه را تهیه کردیم مشکل تهیه تعرفه اینترنت را مطرح کرد. امروز تهیه اینترنت در سبد خانواده‌ها جای گرفته است و مخابرات هیچ انعطافی نشان نمی‌دهد. اداره مخابرات باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد و تنها به سود خود فکر نکند.

عین‌القضاتی اظهار کرد: بیمه قرآنیان حل شده و مشکل آن مباحث ریالی آن است که باید از سوی نمایندگان در مجلس دنبال شود. قرآنیان تحت نظر هنرمندان هستند مشکل اینجاست که در سبد ریالی در ردیف هنرمندان تعریف می‌شود و در این بین در تقسیم به قرآنیان کمتر اعتبار تخصیص پیدا می‌کند که این مشکل باید حل شود.

ضرورت همکاری اوقاف با مؤسسات قرآن

وی ضرورت توجه و حمایت از مؤسسات قرآن در شرایط فعلی را مورد تأکید قرار داد و افزود: اوقاف و امور خیریه استان را با مؤسسات هماهنگ کنید تا از ظرفیت اماکن موجود و تحت اختیار آنان استفاده شود. امروز در پایین‌ترین سطح مشارکت قرآن‌آموزان قرار داریم و بالاترین سطح نیز به کلاس‌های ورزشی تعلق دارد و کلاس‌های هنری، تقویت درسی، امور فرهنگی و مهارتی هم در رتبه‌های بالاتر از قرآن قرار دارند.

مدیر مؤسسه قرآن اصحاب‌الثقلین اراک با بیان این نکته که متقاضیان شرکت در کلاس‌های قرآن از 5 تا 14 ساله هستند، افزود: از 14 سالگی به بعد قرآن‌آموز نداریم تا 50 سالگی. در این فاصله سنی پایین‌ترین میزان شرکت در کلاس‌های قرآنی را شاهد هستیم.

وی بر لزوم تغییر توضیح، نحوه آموزش، برگزاری و رویکردهای آموزش قرآن تأکید کرد و گفت: برای تغییر اساسی نیاز به آموزش داریم. مؤسسات قرآن را تأسیس کردند و به آنها به چشم بنگاه اقتصادی نگاه می‌کنند، معاف از مالیات هستیم، اما ارزش افزوده را محاسبه می‌کنند و از طرفی دفاتر سال 91 تا 93 از سوی اداره کل مالیات در حال بررسی است. در اراک 12 مؤسسه فعال نیازمند مکان برای ادامه فعالیت هستند که اگر مورد حمایت قرار نگیرند فعالیت قرآنی با مشکل مواجه می‌شود.

از عدم برگزاری شورای توسعه فعالیت قرآنی تا نتیجه دوری از قرآن

رویکرد تعاملی اوقاف با جامعه قرآنی

حجت‌الاسلام محمدرضا آسوده، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، نیز در این جلسه خواستار بیان دغدغه‌های فعالان قرآنی شد و اظهار کرد: سیاست و رویکرد فعلی اوقاف رویکردی تعاملی است. سازمان اوقاف و امور خیریه به هیچ‌عنوان بودجه و اعتبار قرآنی ندارد، آنچه داریم در ردیف موقوفات تعریف می‌شود که باید طبق قوانین ابلاغی عمل شود.

وی در پاسخ به گلایه برخی حاضران نسبت به برگزاری مرحله کشوری چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات قرآن در هتل امیرکبیر هم اظهار کرد: این دوره از مسابقات یکی از بهترین دوره‌ها بود، در این مسابقات با وجود اینکه در هتل برگزار شد کمترین هزینه با بیشترین میزان رضایتمندی و کیفیت را رقم زد.

از عدم برگزاری شورای توسعه فعالیت قرآنی تا نتیجه دوری از قرآن

مسعود اکبری، دارنده مدرک درجه یک حفظ کل قرآن، نیز در این دیدار اظهار کرد: مدرک تخصصی حافظان کل قرآن هر سال در 4 مرحله برگزار می‌شود و در مرحله اول 150 سؤال تستی ترجمه، مفاهیم و حسن حفظ است، مرحله دوم آزمونی شفاهی با 10 سؤال، مرحله سوم آزمون مفردات و مرحله چهارم سابقه 10 سال تدریس قرآن مدنظر بود که پس از پذیرفته شدن مدارک مهلت 6 ماهه مطالعه تفسیر و علوم قرآنی داده شد که خوشبختانه پس از پشت سر گذاردن تمام مراحل مدرک تخصصی درجه یک حفظ را کسب کردم.

اکبری اظهار کرد: در سال 91 مدرک درجه دو حفظ تخصصی را کسب کردم. در بخشنامه ریاست جمهوری هم آمده است که که حافظان درجه یک و دو قرآن از حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند هستند، همان زمان پیگیر شدم، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد، حتی با اخذ درجه یک هم جایگاهی تعریف نشده است.

وی تصریح کرد: جلسات باید اثرگذار و دارای خروجی و نتیجه مثمرثمر باشد. جلسات صرف برگزار شدن بدون نتیجه اتفاق مبارکی نیست. در استان حافظان بین‌المللی و دارای مدرک درجه 2 هستند که باید عضو بنیاد ملی نخبگان شوند، اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. سال 88 دفتر هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت قرآنی استان اعلام کرد حافظان کل قرآن مدارک را برای اشتغال به کار در وزارتخانه‌ها ارسال کنند، ما مدارک را ارسال کرده و تمام کارها برای اشتغال انجام شد، اما پس از برکنار شدن وزیر امور خارجه وقت و جایگزین شدن فرد جدید عنوان می‌شود که این روند قابل قبول نیست.

اکبری اشتغال را دغدغه مهم جوانان قرآنی دانست و بیان کرد: برای اشتغال جوانان قرآنی باید سازوکار جامعی تعریف شود، وقتی ساختار درستی برای اشتغال این افراد تعریف نشود، قطعا انگیزه‌ای هم برای این افراد ایجاد نمی‌شود.

ضرورت توجه به وقف‌های مشارکتی در حوزه قرآن

سیدمجتبی طباطبایی، رئیس دفتر قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی هم گفت: آموزش و پرورش دارای بستری گسترده بازیرساختی آماده تا دورترین نقاط روستایی کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. مشکل اینجاست که قادر نیستیم همکاران خود را قرآنی کنیم؛ چراکه تعداد بالا و امکانات جوابگو نیست، پیشنهاد بنده این است قانونی تصویب شود تا از قرآنیان جوان برای آموزش در مدارس استفاده شود و یا حداقل راه ورود این افراد به مدارس بسته نشود.

وی لزوم توجه به وقف‌های مشارکتی در حوزه قرآن را مورد توجه قرار داد و افزود: کمک خیرین با مبالغ بالا در شرایط فعلی ممکن است کمی سخت باشد، اما اگر فرهنگ‌سازی جهت توسعه وقف مشارکتی در حوزه قرآن نهادینه شود، بی‌شک می‌تواند مایه برکت باشد.

مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن اراک هم در این جلسه گفت: اگر نهادها و ارگان‌ها قصد انجام کار قرآنی دارند باید دقت شود باعث تفرقه بین جامعه قرآنی نشود، بلکه فعالیت‌ها باید انسجام و وحدت را بیشتر کند.

نتیجه دوری از قرآن

محممدحسن آصفری، منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت از خبرگزاری ایکنا جهت برگزاری این جلسه تقدیر کرد و افزود: تمام موارد عنوان شده از سوی جامعه قرآنی حاضر را پیگیری کرده و نتیجه را اعلام خواهم کرد.

وی تصریح کرد: هرجا و در تمام بخش‌ها اگر از قرآن فاصله گرفتیم مورد آسیب واقع شدیم، اگر در جنگ و انجام عملیات‌ها از قرآن فاصله گرفتیم ضربه خوردیم. در دوران سازندگی نیز اگر به قرآن و توصیه خدا مبتنی بر توجه زیردستان و محرومان توجه نکرده و تنها نگاهمان به سرمایه‌دار بوده است قطعاً آسیب دیدیم.

از عدم برگزاری شورای توسعه فعالیت قرآنی تا نتیجه دوری از قرآن

آصفری بر لزوم استفاده از مدیران متعهد و پایبند به مبانی قرآن تأکید کرد و افزود: اگر تنها نگاهمان به تخصص بدون تعهد است آن مدیر لیاقتی برای مدیریت از خود نشان نداده است؛ چراکه جرأت و جسارت نداشته است. امروز بزرگترین منشور بشریت که می‌تواند راهنمای بسیار بزرگی در مسائل سیاست‌گذاری، ارتباطات جهانی، اقتصادی، فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی، عمرانی و ... باشد در کلام وحی وجود دارد.

منتخب مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سال جهش تولید، به آیه 39 سوره مبارکه «نجم» که می‌فرماید: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى» استناد کرد و گفت: سعی بشر، زمینه جهش تولید را فراهم می‌کند.

نیاز جدی امروز کشور

وی تأکید کرد: نیاز جدی کشور در مسائل مختلف توجه به قرآن است. توجه به قرآن به این معنا نیست که حافظ قرآن تربیت کنیم که البته تربیت حافظ هم خوب است، اما باید افرادی را تربیت کنیم که به قرآن به معنای واقعی عمل کنند. وهابیت و داعش هم حافظ قرآن تربیت می‌کند، اما آنان هیچ بویی از قرآن نبردند. نمونه‌ای از عمل نکردن به قرآن را در آل‌سعود و همکاری آنان با رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین و یمن شاهد هستیم.

آصفری ادامه داد: مجموعه‌ها نیاز دارند تا مدیر علاوه‌ بر تخصص، قرآنی نیز باشد و فهم قرآنی داشته باشد. اینکه مجموعه‌ای برای دعوت مجری 70 میلیون هزینه می‌کند بدون اینکه خروجی داشته باشد، قابل قبول نیست. این حرف به این معنا نیست که با نشاط و شادی مخالفم، بلکه اعتقاد دارم اسلام با شادی حلال موافق است و این امر لازمه حیات بشر است، اما همه در اندازه خودش. همان مدیری که برای مجری هزینه می‌کند برای ترویج و توسعه قرآن هم هزینه کند.

وی افزود: در شهرستان اراک ساختمان‌هایی بدون استفاده وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده مؤسسات قرآن قرار گیرد. مدیریت قرآنی می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را رفع کند. الگو دادن به جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان باید با حساسیت بیشتری همراه باشد. وضعیت فیلم‌ها و سریال‌ها آنقدر افتضاح است که برخی از افراد به صدا و سیما نامه می‌نویسند و از دست‌اندرکاران سریال بچه مهندس برای اقامه نماز بازیگر تشکر می‌کنند.

گلایه آصفری از اوقاف

آصفری اظهار کرد: 1600 مورد وقفی در کشور داریم، بسیاری از موقوفه‌ها امروز تغییر کرده است، البته اجازه دخالت در مسائل فقهی و دینی را به خود نمی‌دهم، اما گمان می‌کنم امروز نیاز به تحول و تغییرات در مباحث فقهی داریم که باید از سوی علمای مربوط دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه در خصوص مباحث روز مردم و رفع گرفتاری آنان ورود جدی داشته باشند، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها در ردیف فرهنگی اعتبار دارند، حال کجا هزینه می‌شود جای سؤال است. امسال شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مراسم روز قدس را برگزار نکرد و می‌توانست این بودجه را به حوزه قرآن یا سبد کالای محرومان اختصاص دهد.

آصفری لزوم آشتی مردم با قرآن را خواستار شد و افزود: با بنر زدن و برگزاری کلاس‌های آموزشی صرف نمی‌توان مردم را با این مصحف شریف آشتی داد. مشکل ما عمل به قرآن است که این مهم باید در گام اول از مسئولان آغاز و متولیان امر قرآن در این راستا پیشقدم شوند.

منتخب مردم اراک در مجلس اظهار کرد: امروز قرآن در منازل گمنام است و صرفاً جنبه تشریفات به خود گرفته است. بخشی از این مشکل ما مسئولان هستیم، وقتی به دستورات قرآن خوب عمل نکردیم بی‌شک با مشکل مواجه خواهیم شد. قرآن در همه زمینه‌ها حرف برای گفتن دارد.

آصفری در پایان فعالیت خبرگزاری ایکنا را مورد تقدیر و تشویق قرار داد و گفت: چند خبرگزاری داریم که در حوزه قرآن قلم‌فرسایی کنند. امید است مجلس یازدهم بتواند در حوزه قرآن جدی کار کند. در مجلس نهم فراکسیون قرآن و عترت را فعال کرده‌ایم، قطعاً در مجلس یازدهم این فراکسیون با قدرت بیشتر تشکیل خواهد شد تا مشکل بیمه قرآنیان رفع شود.

انتهای پیام
captcha