امام خمینی(ره) فرهنگ استراتژیک را در ایران نهادینه کرد / سه مؤلفه اساسی اندیشه امام
کد خبر: 3902798
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
رضا سلامت‌پناه:

امام خمینی(ره) فرهنگ استراتژیک را در ایران نهادینه کرد / سه مؤلفه اساسی اندیشه امام

معاون برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرهنگ استراتژیک را در ایران نهادینه کرد، گفت: مردم‌محوری و تکیه بر مستضعفان و زمینه‌سازی برای حکومت جهانی اسلام از جمله مولفه‌های اساسی اندیشه امام(ره) است که در حال حاضر باید در سیاست خارجی و فرهنگ استراتژیک ما مورد توجه قرار بگیرد.

رضا سلامت‌پناه، معاون برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

رضا سلامت‌پناه، معاون برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگویی درباره تأثیر دیدگاه‌های امام خمینی(ره) بر فرهنگ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران، گفت: فرهنگ استراتژیک از رویکردهای جدیدی است که در حوزه مطالعات امنیتی و سیاست خارجی پدید آمده و عمدتاً تأثیر عوامل و مولفه‌های فرهنگی را بر رفتار استراتژیک کشورها در حوزه‌های سیاسی و امنیتی بررسی می‌کند.

وی افزود: رفتار استراتژیک، گونه‌ای از رفتار است که به مسائل اساسی امنیت ملی و کاربرد قدرت در مقابل کشورهای دیگر مربوط می‌شود. در فرهنگ استراتژیک، از سیاست‌های دولت و نظام درباره چگونگی تشکیل نیروهای مسلح و بروز قدرت مقابل دیگر کشورها بحث می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: از منظر امام خمینی‌(ره) نظام بین‌الملل، تحت سلطه قدرت‌های بزرگی بود که بر جامعه سیطره یافته بودند و آن را استثمار می‌کردند و لذا مولفه‌های برگرفته از نظریه ولایت فقیه و سلوک فردی و اجتماعی ایشان در مواجهه با سایر کشورها مطرح و پیگری شد.

وی در بخش دیگر اظهارات خود در این برنامه بیان کرد: برای تحلیل اثرگذاری شخصیت امام خمینی‌(ره) بر فرهنگ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران باید بررسی کرد که این شخصیت در کدام مکتب تربیت پیدا کرده و رهاورد چه تربیتی بوده است.

شخصیت امام (ره) رهاورد تربیت جامعه اسلامی ایرانی بود

سلامت‌پناه با تأکید بر اینکه ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی‌(ره) رهاورد تربیت جامعه اسلامی ایرانی بوده است، بیان کرد: این تربیت از هنر و خوشنویسی گرفته تا فقه و اصول و کلام و فلسفه از یک سو و اخلاق و عرفان از سوی دیگر را در بر می‌گیرد.

سلامت‌پناه در ادامه، نمونه شخصیت فرهنگی، علمی و اجتماعی امام خمینی‌(ره) در تاریخ ایران را بی‌نظیر و در تاریخ جهان کم‌نظیر خواند و تأکید کرد: پیش از آنکه قدرت اصیل و فرهنگ استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام شکل بگیرد، انقلاب در قلوب انسانی و ارواح بشری در شعاع ولایت امام شکل گرفته بود و از این رو رفتارها و این حجم از مجاهدت‌های مردم با هیچ ادبیات و سنجه‌ای به جز این مسئله قابل درک و تحلیل نیست.

مدیران تا چه اندازه اندیشه‌های امام را در حوزه حکمرانی اجرایی می‌کنند؟!

وی با بیان اینکه فرهنگ استراتژیک بخشی از فرهنگ حکمرانی و فرهنگ حوزه امنیتی و سیاست‌گذاری محسوب می‌شود، افزود: برای پی بردن به میزان تأثیرگذاری اندیشه‌های امام خمینی‌(ره) بر فرهنگ باید به این سوال پاسخ داد که آیا مدیران جمهوری اسلامی اندیشه‌های امام را در حوزه حکمرانی و استراتژیک نهادینه کرده‌اند یا خیر.

معاون برنامه‌ریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سه مولفه اساسی در ابعاد اندیشه فرهنگ امام‌(ره) اشاره کرد و گفت: جریان توحید نظری و عملی در اندیشه مدیریتی و رفتار سیاسی و حکمرانی امام خمینی‌(ره)، مردم‌محوری و تکیه بر مستضعفان و زمینه‌سازی برای حکومت جهانی اسلام، سه مولفه اساسی در اندیشه امام هستند که در حال حاضر هم باید در سیاست خارجی و فرهنگ استراتژیک ما مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام
captcha