مبنای توسعه و مفهوم اصلی عدالت از منظر امام خمینی(ره)
کد خبر: 3902431
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶

مبنای توسعه و مفهوم اصلی عدالت از منظر امام خمینی(ره)

در نشستی که در دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد اندیشه‌های حضرت امام(ره) در برخی از اصول نظام انقلاب اسلامی از جمله اندیشه‌های ایشان در مورد اقتصاد، شعارهای اصلی انقلاب اسلامی، عدالت، تحریم‌ها، ساده‌زیستی و زاویه‌های ایجاد شده با اصول انقلاب در میان برخی مسئولان مورد بررسی و بازخوانی قرار گرفت.

امامامام خمینی (ره) حماسه‌ای فراموش نشدنی در قلب تاریخ بشریت است که در دورانی که ظلم و جور بر جامعه ایران سایه افکنده بود همچون ستاره‌ای درخشید و راه را برای آیندگان روشن کرد. اگر جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت 3 دهه از رحلت ایشان دچار مشکلاتی شده است که البته این ضعف‌ها در اصول و ساختار نظام نیست، بلکه در رفتار برخی از مسئولانی نمود پیدا می‌کند که نخواسته‌اند اندیشه‌های حضرت امام را بپذیرند یا نتوانسته‌اند به آن جامه عمل بپوشانند، نیاز به یک بازخوانی در اندیشه‌های حضرت امام احساس می‌شود.

از این رو خبرگزاری ایکنا بر آن شد که با برگزاری میزگردی در این خصوص، اندیشه‌ها و آرای بنیان‌گذار انقلاب اسلامی را در آستانه سی‌و‌یکمین سالگرد رحلت ایشان بازخوانی کند. این میزگرد با حضور رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان، یکی از اساتید دانشگاه بوعلی سینا در رشته روابط بین‌الملل و یکی از فعالان انقلابی همدان در رشته علوم سیاسی برگزار شد.

رضا سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه، اظهار کرد: هرگاه سخن از اندیشه به میان می‌آید از مجموعه‌ای از مبانی و اصول فکری و مفاهیم پایه‌ای سخن می‌گوییم که این مهم در اندیشه‌های امام(ره) نیز قابل بحث و بررسی است.

امام
وی با اشاره به اینکه اندیشه با آرا متفاوت است، گفت: اندیشه سخن از مبانی هستی، چیستی عالم، معرفت شناختی، مباحث انسان شناسی، فقهی، عرفانی و ... است حال آنکه آرا دارای مفهومی محدود و بسته است. بنابراین سخن از اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به معنای سخن از مجموعه‌ مفاهیم و مبانی امام خمینی(ره) در حوزه‌های مختلف است. تمام جریاناتی که در جمهوری اسلامی ایران و حتی فراتر از این مرز‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... فعالیت می‌کنند به دنبال انتساب خود به امام راحل هستند. این افراد با نسبت دادن خود به اندیشه و اصول امام به دنبال مقبولیت عام برای خود هستند که این مهم حتی گاه برای روشنفکران دگراندیش در داخل کشور نیز صادق است. بر این اساس شاید برای جوانان نسل چهارم انقلاب تشخیص چهره‌های راستین پیرو امام و اندیشه‌های ایشان از افرادی که به دروغ برای مقبولیت عام، خود را منتسب به اصول امام راحل می‌دانند اندکی سخت باشد.

عدالت در اندیشه امام

سلیمانی به عدالت در اندیشه امام اشاره کرد و گفت: تفاوت طبقاتی موتور محرکه جامعه است که امام خمینی(ره) نیز به این مهم معتقد بودند اما آنچه در اندیشه امام، مورد نکوهش و نفی قرارگرفته شکاف طبقاتی است. امام(ره) همواره از آنچه موجب توزیع و تعدیل ثروت در جامعه شده و عدالت اجتماعی را برقرار می‌سازد حمایت می‌کند. در اسلام سازوکارهایی مانند خمس، زکات، وقف، انفال، مالیات، انفاق و... وجود دارد که از تجمیع ثروت در اختیار یک عده معدود و محدود جلوگیری کرده و دهک‌های پایین جامعه را مورد حمایت قرار می‌دهد، بنابراین لیبرالیسم اقتصادی مغایر با اقتصاد اسلامی مد نظر امام بود.

در اسلام سازوکارهایی مانند خمس، زکات، وقف، انفال، مالیات، انفاق و... وجود دارد که از تجمیع ثروت در اختیار یک عده معدود و محدود جلوگیری کرده و دهک‌های پایین جامعه را مورد حمایت قرار می‌دهد، بنابراین از این رهگذر می‌توان گفت لیبرالیسم اقتصادی مغایر با اقتصاد اسلامی مد نظر امام، است


وی ادامه داد: پایه ثروت در اسلام و اندیشه امام(ره)، «کار» است، کار می‌تواند در حوزه کشاورزی، صنعت، اشتغال، تولید، خدمات و ... باشد با این تعاریف اگر مبنای ثروت در یک جامعه، «تولید»، باشد پول ملی ارزش خود را حفظ خواهد کرد، اما اگر مبنای ثروت در یک جامعه، پول باشد بدون شک نقدینگی در میان مردم رشد کرده و هر روز به سویی کشیده خواهد شد(روزی به سوی سکه، طلا، دلار...) که همان نیز در نهایت موجب کاهش ارزش پول ملی کشور می‌شود که متأسفانه امروز نیز مهم‌ترین مشکل اقتصاد کشور، رشد لجام گسیخته نقدینگی بدون پشتوانه تولید در جامعه است. امام خمینی(ره) همواره از تحریم‌ها به عنوان «هدیه‌ای برای کشور» نام برده‌اند؛ از دیدگاه امام راحل، «تحریم اقتصادی» یک نعمت و همان چیزی است که مقام معظم رهبری نیز از آن با تعبیر دیگری با عنوان «اقتصاد درون زا» یاد می‌کند. متأسفانه ایران رتبه نخست دنیا را در شاخص عدم بهره‌برداری از منابع انسانی، معدنی و ذخایر انرژی دارد، در حالی که کشوری با پتانسیل‌های بسیار در حوزه‌های مختلف است اما متأسفانه از داشته‌های خود غافل مانده و چشم به اقتصاد معامله‌ای و مذاکره‌ای دوخته است.

سلیمانی ضمن برشمردن دو نوع الگو و مدل پیشرفت اقتصادی(غربی و شرقی) اظهار کرد: در الگوی کاپیتالیستی پیشرفت(توسعه به تعبیر غربی‎ها)، افزایش شاخص‌های توسعه سرمایه و سرمایه‌داری و افزایش درآمد ملی بدون در نظر گرفتن عدالت اهمیت دارد. در الگوی شرقی توسعه نیز عمدتاً مداخلات افراطی دولت در بخش اقتصاد خصوصی از جمله نواقص معرفی می‌شود، در چنین فضایی، در الگوی ایرانی ـ  اسلامی، بر همراهی پیشرفت و عدالت تأکید و تصریح شده است چنانکه پیشتر نیز دهه چهارم انقلاب در ادبیات رهبری نظام تحت عنوان «دهه عدالت و پیشرفت» معرفی شده بود.

ساده‌زیستی مسئولان ضمن اینکه بار روانی بسیار مثبتی برای مردم از جهت تحمل سختی‌ها و مشکلات اقتصادی دارد، از لحاظ توان تشخیص دردها و نواقص موجود در جامعه می‌تواند به کمک مسئولان بیاید

بار مادی و روانی ساده‌زیستی مسئولان

این مدرس دانشگاه به ساده‌زیستی امام پرداخت و گفت: ساده‌زیستی مسئولان ضمن اینکه بار روانی بسیار مثبتی برای مردم از جهت تحمل سختی‌ها و مشکلات اقتصادی دارد، از لحاظ توان تشخیص دردها و نواقص موجود در جامعه می‌تواند به کمک مسئولان بیاید.

سلیمانی ضمن تأکید بر اینکه ساده‌زیستی باید همواره در متن اصلی زندگی مسئولان جاری و ساری باشد، اظهار کرد: ساده‌زیستی مسئولان دو بعد روانی دارد، نخست آنکه مردم گفتار و رفتار آن دسته از مسئولینی را که ساده‌زیست و از جنس خودشان هستند باور می‌کنند. دوم آنکه، مدیریت بحران‌ها و مشکلات اقتصادی و سایر معضلات کشور با چنین فرهنگ و باوری به صورت کارآمدتر اتفاق خواهد افتاد، زیرا آن دسته از مسئولانی که به اصطلاح امروزی ژن خوب بوده و هیچگاه شرایط سخت مردم را درک نکرده و همواره در رفاه و آسایش به سر برده‌اند در باور مردم قابل قبول نیستند. امام خمینی(ره) در این مسائل همواره به «اصل دعوت» پایبند بودند. ایشان در این اصل به دعوت کشور‌های دیگر به راه و روش درست و منطبق بر آموزه‌های اسلامی و هشدار آنان از نابودی تفکرات نادرستشان در آینده نزدیک، معتقد بوده‌اند که نمونه بارز آن، نامه تاریخی امام به گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی است. یکی دیگر از اندیشه‌های والای ملی و فراملی امام خمینی(ره) اصل «وحدت در جهان اسلام» است. ایشان همواره به اصل وحدت و دوری از تفرقه در جهان اسلام اعتقاد راسخ داشتند و مرز‌های عقیدتی را به مرز‌های جغرافیایی ترجیح می‌دادند.

وی ادامه داد: امام خمینی هیچ گاه مرز بندی جغرافیایی را قبول نداشته و به فکر فتح مرزهای عقیدتی بودند که حمایت از مستضعفان عالم و نامگذاری روز قدس توسط ایشان شاهدی بر این ادعا است. اصل «عزت بر اساس قاعده نفی سبیل» از دیگر اندیشه‌های سیاسی امام خمینی در سطح بین‌الملل است، بر اساس این قاعده که بر گرفته از آیه 141 سوره نساء است، سلطه‌پذیری کافران و بیگانگان بر مسلمانان نفی شده است. اصل «وفای به عهد و پایبندی به قرارداد‌های بین‌المللی» از دیگر اصول و اندیشه‌های امام است که ایشان پس از پذیرش قرارداد 598 شورای امنیت به آن پایبند ماندند، در عصر حاضر نیز، ایران در داستان برجام تا زمانیکه طرف مقابل بر عهد و پیمان خود باقی مانده بود، همچنان بر سر عهد و پیمان خویش ماند.

نگاه دوراندیش امام خمینی(ره) در صدور اندیشه مقاومت

سلیمانی گفت: «صدور اندیشه مقاومت» از دیگر امور راهبردی امام در سطح بین‌الملل است که ظهور و بروز این تفکر را پس از گذشت 4 دهه از انقلاب، در پیروزی نیرو‌های مقاومت در حشدالشعبی در عراق، حماس در غزه، حزب الله در لبنان و تقویت و تثبیت سایر گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا می‌توان به خوبی حس کرد. حضرت امام به آزادی بیان و عقیده و افکار معتقدند و حتی بارها تأکید می‌کنند که «مردم عقیده شان آزاد است کسی الزامشان نمی‌کند که شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید». البته آزادی هم مانند سایر مفاهیم علوم اجتماعی و سیاسی دارای حدود و ثغور خاص خود است؛ چنانکه در غرب نیز برای آزادی محدودیت‌هایی قائل شده‌اند، امام(ره) نیز «توطئه»، «ترویج فساد و انحراف» را خط قرمز آزادی می‌دانستند و از کسانی که در پوشش آزادی به ترویج افکار انحرافی یا اقدام علیه امنیت ملی کشور اقدام می‌کردند، نمی‌گذشتند.

اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان، نیز اظهار کرد: در جریان پیروزی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، مردم شعارهای مختلفی سر دادند که یکی از این شعارها شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» برگرفته از اندیشه‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بود.

امام

 

توازن در ابعاد شخصیتی حضرت امام

وی با اشاره به اینکه این شعار مفهوم و مسیر حرکت نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مشخص و تبیین می‌کرد، اظهار کرد: این شعار که خواست مردم بود نظام لیبرالیسم غربی و ماتریالیستی شرق را نفی می‌کرد و تنها مبتنی بر آموزه‌های دین اسلام بود، البته نه اسلام آمریکایی و نه انگلیسی. امام خمینی(ره) آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) را برای مردم یادآوری می‌کرد که مبتنی بر فطرت پاک هر انسان آزاده‌ای است و همین موجب شد راه و بیان ایشان مورد استقبال آحاد جامعه چه در ایران و یا خارج از کشور قرار بگیرد.

اسدی با بیان اینکه توازن در ابعاد شخصیتی حضرت امام یکی از دلایل محبوبیت، استقبال گسترده و نفوذ کلام ایشان در بین مردم بود، تصریح کرد: این توازن در بعد اعتقادی، در بحث حق‌الله به طور کامل از سوی ایشان ادا می‌شد بطوری که نماز شب امام (ره) به مدت هفتاد سال ترک نشد، در سال 42 در شبی که رژیم شاه، امام را در منزل خود در قم دستگیر کرده و شبانه به تهران انتقال می داد، امام بدون هیچ ترس و واهمه‌ای از مأمورین ساواک می‌خواهد که برای نماز صبح توقف کند و یا در سال 57 و هنگام برگشت از فرانسه به ایران، در هواپیما نماز شب خود را به‌جا آوردند.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه امام خمینی در تمام سختی‌ها و مشکلاتی که وجود داشت هیچگاه نگاه و توجه خود را از خداوند برنداشت، گفت: زمانی که امام در حال نماز بودند هیچ اتفاقی حتی تماس استاندار وقت خوزستان در دوران دفاع مقدس مبنی بر سقوط خرمشهر، ایشان را مشوش نکرد و همین ویژگی، نَفَس ایشان را الهی و مسیحایی می‌کرد. امام به نظافت، پاکیزگی ، نظم و حتی ورزش بسیار اهمیت داده و به آن مقید بود، در ایامی که حضرت امام (ره) در بازداشتگاه رژیم ستمشاهی بود بطور مرتب و در زمان خاصی در سلول کوچک انفرادی پیاده روی می‌کرد، همیشه منظم بود به‌طوری که دیگران وقت خود را با امام (ره)تنظیم می‌کردند. یکی دیگر از ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) که او را محبوب دلها می‌کرد رعایت حق‌الناس بود که ایشان در خصوص حقوق اقشار مختلف، احترام به مردم، دقت در بیت‌المال بسیار حساس و نکته سنج بودند. برای مثال می‌فرمود اگر به من بگویند خدمتگزار، بهتر از این است که بگویند رهبر، رهبری مطرح نیست خدمتگزاری مطرح است. امام(ره) در بسیاری از ابعاد نیز در اوج قرار داشتند. همچنین شجاعت یکی دیگر از ویژگی‌های بارز شخصیتی ایشان است که در اوج تهدیدات نظام‌های شرق و غرب تزلزلی در اندیشه و عمل ایشان ایجاد نکرد. شاید برخی از افراد و شخصیت‌ها در دنیا به سبب یک ویژگی خاص شناخته شده باشند اما در سایر ابعاد شخصیتی دچار ضعف و مشکل بوده و عدم توازن در ابعاد شخصیتی آنان باعث شکست آنها در عرصه‌های مختلف می‌شود.

اسدی اظهار کرد: ویژگی‌های شخصیتی امام(ره)، مردم را مجذوب خود می‌کرد به طوری که از کارگر گرفته تا معلم، بازاری، رزمنده یا حتی یک روستایی ساده و خانم خانه‌دار برای تحقق اهداف انقلاب در حد توان تلاش و کوشش می‌کرد و مخلصانه در این راه فداکاری می‌کردند. یکی از دلایلی که نظام تازه تاسیس جمهوری اسلامی در برابر تمام قدرت‌ها پیروز شد و آنها را به زانو درآورد همین حمایت، پشتیبانی و اعتقاد عموم مردم به تحقق اهداف انقلاب و حضرت امام بود.

دنیاگرایی از آفات نظام اسلامی است

وی با اشاره به آسیب‌هایی که در حرکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است، توضیح داد: استفاده درست از مواهب و نعمات دنیوی از دستورات اسلام است که این سفارش بدون ریاضت دادن و سختی دادن است، اما حرص و ولع برای جمع کردن ثروت و قدرت طلبی مهم است که اگر گریبان‌گیر مسئولان و مردم شود حرکت نظام جمهوری اسلامی را که بر مبنای اندیشه‌های الهی حضرت امام(ره) شکل گرفته را در مسیر تحقق خود دچار تزلزل می‌کند. یکی از آفت‌های نظام اسلامی در حال حاضر دنیاگرایی، به خصوص در بین مسئولان است، نمود این گرایش در زندگی مسئولان، داشتن خانه‌های لوکس و ماشین‌های گرانقیمتی است که در زندگی آنها خودنمایی می‌کند و به تبع در زندگی بعضی از اقشار جامعه نیز نمود پیدا می‌کند. این گرایش موجب ایجاد شکاف طبقاتی در بین اقشار مردم می‌شود. آنچه امام راحل به آن معتقد بود و شاید بعنوان یک اصل در نظام به آن قائل بود دوری از دنیاگرایی بود چراکه اگر زمینه حرص و ولع در دنیاگرایی و قدرت طلبی در وجود انسان مجال پیدا کند به سرعت رشد کرده و زمینه ایجاد فساد را فراهم می‌کند.

اسدی با تأکید بر اینکه شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» تنها در بعد سیاسی مطرح نبوده و نیست، عنوان کرد: این شعار در ابعادی چون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز وجود داشت، در بعد اقتصادی که در حال حاضر مشکلاتی در جامعه وجود دارد، دوری از آموزه‌های اقتصادی اسلام و برگرفته از نگاه اقتصادی غرب است که اگر به این مهم توجه نشود می‌تواند چالشی برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کند. در دهه اول انقلاب اعتقاد به آرمان‎های حضرت امام و انقلاب شاید نسبت به اکنون پررنگ‌تر بود و تجلی این اعتقاد در زندگی مسئولان در رده‌های مختلف نمود داشت که کمترین استفاده از امکانات، بخصوص امکانات دولتی را داشتند و به حداقل‌ها قانع بودند، اما متأسفانه رفته رفته این رویه تغییر کرد و داشتن امکانات و در رفاه بودن تبدیل به یک ارزش و مایه‌ تفاخر شد که مقام معظم رهبری نیز به انحاء مختلف نسبت به این موضوع هشدار داده و قدرت طلبی و دنیاطلبی در مسئولان را بعنوان یک آسیب جدی برای نظام مطرح کردند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی همدان با ذکر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر طبق اصول کلی که حضرت امام برای انقلاب اسلامی ترسیم کرده، با جانشینی خلف صالح ایشان به حرکت پرخروش خود ادامه داده و دستاوردهای بزرگی نیز داشته است، تصریح کرد: حرکت اصلی و کلی نظام جمهوری اسلامی منطبق با آرمان‌های امام راحل است اما از مشکلات و ضعف‌های موجود نباید چشم پوشی کنیم چراکه ندیدن ضعف‌ها، حرکت عظیم انقلاب و آرمان‌های حضرت امام(ره) و منویات مقام معظم رهبری را دچار آسیب بیشتر و از مسیر اصلی خود جدا می‌کند.

فساد با راه امام خمینی(ره) تطابق ندارد

اسدی با تأکید بر اینکه ایجاد زمینه فساد با راه امام (ره) تطبیق ندارد، اظهار کرد: در ایجاد ساختارهای اجرایی باید دقت نظر صورت گیرد چرا که نمی‌شود ساختاری را بوجود آورد که در آن زمینه سوء استفاده و اختلاس باشد و انتظار داشته باشیم فسادی صورت نگیرد بلکه در ابتدا باید کسانی که این ساختار اجرایی را ایجاد کرده بازخواست شوند. اگر نظام اسلامی به حرکت خود بر مبنای آرمان‌های بلندی که از امام (ره) به یادگار مانده و از لسان رهبری معظم انقلاب تبلور پیدا می‌کند ادامه دهد، تمام آزادگان جهان به جمهوری اسلامی و الگو گیری از آن بیش از پیش امیدوار می‌شوند.

وی ادامه داد: در کنار مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد و انحرافاتی که از سوی برخی مسئولین در طول حیات انقلاب اسلامی بوجود آمده، اما ظرفیت‌های بزرگ انسانی در جمهوری اسلامی شکل گرفته که افرادی همچون حاج قاسم سلیمانی پرورش یافته‌اند که در زمات حیات و فعالیت شان و بعد از شهادت دنیا را تحت تأثیر قرار داده و این شهید عزیز یکی از شاگردان مکتب امام خمینی هستند.

نگاه ژرف امام در تأسیس نهادهای مردمی و انقلاب

رئیس جهاددانشگاهی همدان با اشاره به اینکه انقلاب یعنی دگرگونی و تحول، بیان کرد: اهداف و آرمان‌های انقلاب در ابتدای تشکیل نیازمند مجموعه‌هایی بود که امام(ره) با داشتن نگاهی ژرف و عمیق و علی‌رغم مخالفت‌هایی که وجود داشت با پافشاری به تأسیس برخی نهادها قدمی بزرگ در تداوم انقلاب برداشتند که اگر این نگاه عمیق نبود انقلاب در روزهای اول زمین‌گیر شده بود.

وی به تشکیل نهادهایی به فرمان امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: تشکیل کمیته انقلاب اسلامی در اوایل انقلاب موجب خنثی‌سازی بسیاری از توطئه‌ها شد از طرفی نیز سپاه پاسداران به فرمان امام برای اهداف بلندتری از جمله حفاظت از آرمان‌ها در داخل و خارج از کشور تشکیل شد، همچنین تشکیل نهادی چون جهاد سازندگی در رونق و شکوفایی تولید دستاوردهای فراوانی داشته‌اند. نهادهای دیگری چون کمیته امداد، بنیاد مستضعفان برای تحقق شعارهای انقلاب و حمایت از نیازمندان ایجاد شد و از طرفی نهاد جهاد دانشگاهی نیز در دانشگاه‌ و مراکز آموزش عالی ماموریت بسط و گسترش اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را عهده دار شد.

اسدی با اشاره به اینکه نهادهای مولود انقلاب اسلامی منشأ خدمات ارزنده‌ای در نظام شدند، اظهار کرد: فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف مورد توجه مسئولان نظام بخصوص رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است که این مهم مسئولیت جهادگران دانشگاهی را بیشتر می‌کند. اگر به دوران زندگی امام دقت نظر داشته باشیم، می‌توان چهار دوره را در زندگی ایشان در نظر گرفت.  قبل از جوانی، جوانی که امام در این دوره بیشتر در حوزه عرفان فعال بودند، میانسالی که بیشتر در حوزه اخلاق فعالیت کردند و پیری حضرت امام که بیشتر وقت خود را در حوزه سیاست گذراندند. بر مبنای این تقسیم‌بندی، می‌توان اینگونه استنباط کرد که حرکت سیاسی حضرت امام که موجب تحول بسیار بزرگی در این عرصه چه در داخل و خارج از کشور گردیده بر مبنای این دو اصل قرار گرفته که موجب شده ایشان کمترین یا حتی بودن لغزش در این عرصه وارد شده و با شجاعت رهبری و هدایت مسلمانان را عهده دار شود.

نخبگان درباره وصایای امام پژوهش کنند

محمدجواد بیات، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان، اظهار کرد: باید از عرفان و تفکر امام که سیره‌ای با بصیرت، جهادی و انقلابی بنام تفکر بسیجی و عاشورایی است در اداره جامعه بهره گرفت.

امام
دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان همدان افزود: درواقع سیره عملی حضرت امام، درس اخلاق، عرفان و بینشی دینی و بصیرت سیاسی همراه با پشتیبانی از ولایت و رهبری را به دنبال دارد که خود درسی برای تاریخ معاصر انقلاب است. سیره عملی و عرفانی امام خمینی(ره)، در وصیت‌نامه سیاسی- الهی ایشان مشهود است که متأسفانه در تبیین و انجام آن غفلت شده است.

بیات به وصیت‌نامه امام(ره) اشاره کرد و ادامه داد: ژرف‌نگری و دوراندیشی امام راحل در آغاز نگارش وصیت‌نامه به بیان حدیث ثقلین مبنی بر عترت و قرآن نشان از آن دارد که قوام جامعه و نجات بشریت از جهل، تمسک به قرآن و توسل به اهل‌بیت(ع) است. توجه امام خمینی(ره) به دوری از عرفان‌های کاذب و خرافه‌پرستی و دعوت به معرفت نسبت به صحیفه سجادیه، مناجات شعبانیه، صحیفه فاطمیه، دعای عرفه و... راه را بر اهل طریقت می‌گشاید و منکران را منکوب می‌کند. امام خمینی(ره)، با قیام خود میلیون‌ها انسان گمگشته در جاهلیت عصر مدرن را به رجعتی دوباره به معنویت یکتاپرستی فراخواند و کام عطشناک بسیاری از آنان را از تعالیم محمدی سیراب کرد.

نظر برخی متفکران در مورد امام خمینی(ره)

وی به سخنان برخی متفکران و اندیشمندان غربی درباره امام خمینی پرداخت و ادامه داد: در نظر برخی تحلیل‌گران و متفکران مسیحی، امام خمینی(ره) مسیح معاصر و اشعه صلابت و سازش‌ناپذیری عیسی‌ابن‌مریم‌(ع) بود. پروفسور ویلیام بیمان از اساتید دانشگاه براون آمریکا می‌گوید ایشان(امام خمینی) در اوج ناباوری تحلیل گران بین‌المللی با عقاید مذهبی که غرب آنها را کهنه و قرون‌وسطایی می‌داشت جهان را تکان داد. محمدحسنین هیکل، روزنامه‌نگار جهان عرب نیز بیان کرده است: «گویی شخصیتی از شخصیت‌های آزمون بزرگ صدر اسلام با معجزه‌ای به دنیا بازگشته تا پس از پیروزی امویان و به خون غلتیدن شهیدان اهل‌بیت سپاه علی را رهبری کند او همچون گلوله‌ای بود که از صدر اسلام شلیک‌شده و بر قلب قرن بیستم نشست».

بیات به جایگاه امام از منظر، هنری كیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریكا، اشاره کرد و گفت: «هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیماتش را از پیش حدس بزند،او با معیارهای دیگری، جز معیارهای شناخته‌شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌كرد. گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت‌الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت». در تبيين و تفسير حقيقت انقلاب امام خميني(ره) بايد گفت با وقوع انقلاب اسلامی در ايران، دنيا شاهد رخداد يك معجزه عظيم الهی بود‌ که امام(ره) در این خصوص می‌فرمایند: «در اینجا حساب الهی است‌، اینجا دست خداست‌، اشخاص نمی‌توانند يک همچون قدرتی ايجاد كنند، اين اراده الهی است كه تمام حساب‌‌‌‌‌های حساب گران مادی را باطل كرد». درواقع باید گفت که امام خمینی مبشر عصر جدیدی در ادوار زندگی بشریت است که به نظر می‌رسد روحیه آشفته انسان این دوران بیش‌ازپیش به معنویت نیاز دارد. رابرت كالستون دانشمندان كانادايی در این خصوص می‌گوید «ازنظر من كه يک غربی و فرد غیرمسلمان هستم اين معجزه است كه يک انقلاب مكتبی والهی بتواند در جهان امروز این‌طور تحقق پیداکرده و در جهت استقرار عدالت به‌پیش برود‌، اين انقلاب بدون شك از جانب خداوند حمايت می‌شود». به نظر می‌رسد با چنین موهبتی، باید در تحقق فرامین امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه سیاسی و الهی ایشان و همچنین مطالب جمع‌آوری‌شده در صحیفه نور مورد واکاوی، تحقیق و پژوهش نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی در جهت توسعه همه‌جانبه کشور قرار گیرد.

راه برون‌رفت از مشکلات ناشی از سوء مدیریت

وی بیان کرد: راه برون‌رفت از مشکلات ناشی از سوء مدیریت و اغفال در اهداف بلند انقلاب اسلامی، چاره‌ای جز عمل به نسخه شفابخش وصایای امام خمینی(ره) و رهنمود‌های مقام معظم رهبری ندارد. نسخه جهش تولید، اقتصاد شکوفا، رفع تحریم‌ها، اعمال سیاست خارجی عاری از وابستگی، داشتن دولت کارآمد و جوان از حیث پویایی و نشاط، داشتن مجلس آراسته به وکلای خادم ملت، استقلال فکری، سیاسی اجتماعی، پیشرفت و آبادانی کشور و ارتقاء و تقویت مهارت‌های گوناگون، از اصول مستتر در وصایا امام خمینی(ره) برای تداوم انقلاب است. اختراع و ابداع، نوآوری و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش علم و فناوری، هویت بخشی ملی، جوان‌گرایی، به‌کارگیری تجارب بزرگان، تعمیق مناسبت‌های بین‌المللی در چهارچوب عدم وابستگی، حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم با محوریت مقاومت و انجام هزاران کار ثمربخش دیگر در کلام نورانی امام در تداوم انقلاب اسلامی مستتر است که جا دارد نهضت مطالعه و عمل به وصایای امام در کشور با برنامه در دستور کار قرار گیرد. ازآنجاکه آغاز به کار مجلس یازدهم مقارن با رحلت امام خمینی(ره) است بهتر است که مجلس با استخراج و احصا فرمایشات امام از وصایا ایشان که برگرفته از آیات قرآن است به وضع قانون در مسیر عدل و قسط اقدام کنند. امروز رسالت خطیر منتخبان ملت، مطالبه گری در تحقق وصایای امام خمینی(ره) است زیرا عمل به وصایای امام، عمل به قرآن، احادیث و قانون اساسی بوده که برگرفته از تعالیم انسان‌ساز اسلام ناب است.

امام

بیات در پایان گفت: به نظر می‌رسد تعمق، تأمل و دقت در اجرا و نظارت در عمل به وصایای امام در تعمیق و تعقیب اهداف عالیه انقلاب اسلامی از ضروریات جامعه در انقلابی ماندن و امیدواری ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی و هدف رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. راه را نباید کج پیمود. میزان کلام امام(ره) و منویات رهبری است. شتاب‌زدگی، تفسیر به رأی، قرائت ناموزون از انقلاب اسلامی از هیچ گروه و شخصی پذیرفته نیست. 

انتهای پیام
captcha