مقایسه میزان آسیب کرونا به اقتصاد ایران با دیگر کشورها / تبعات بسته‌های تحریک تقاضا
کد خبر: 3889243
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
کامران ندری بیان کرد:

مقایسه میزان آسیب کرونا به اقتصاد ایران با دیگر کشورها / تبعات بسته‌های تحریک تقاضا

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: در مقایسه با سایر کشورها شوک کرونا آسیب کمتری به اقتصاد ما زده است، چراکه اقتصاد ایران تقریباً ایزوله و نرخ تورم و بیکاری از قبل بالا بود. البته یکی از مشکلات ما در اقتصاد این است که آمارها به درستی منتشر نمی‌شود و ممکن است آماری‌ها چندان دقیق نباشد.

کامران ندری اقتصاددان

کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اقتصاد پساکرونا، تبعات اقتصادی شیوع این ویروس و همچنین بسته‌های حمایتی دولت پرداخت و گفت: تاثیر این شوک بر همه کشورها تقریباً یکسان است. همه کشورها به این دلیل که می‌خواهند از شیوع این بیماری جلوگیری کنند طرح‌های قرنطینه یا شبه‌قرنطینه را اعمال می‌کنند. در برخی کشورها قرنطینه کامل است و در برخی کشورها همانند ایران آن را فاصله‌گذاری اجتماعی می‌نامند.


بیشتر بخوانید:


تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی

وی ادامه داد: در این ایام که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی هم تعطیل می‌شود و طبیعتاً کسانی‌که نمی‌توانند همانند گذشته فعالیت کنند یا بدهی و تعهد دارند و نمی‌توانند فعالیت‌های عادی اقتصادی خود را انجام دهند، با مشکل مواجه خواهند شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اولین کاری که دولت‌ها باید انجام دهند این است که باید فکری برای این افرادی که تعهد و بدهی دارند بکنند و در دوران قرنطینه یا شبه‌قرنطینه کاری کنند که این افراد حمایت شوند. همه دولت‌ها بسته‌های حمایتی را برای این دوره در نظر گرفته‌اند؛ البته این بستگی به میزان فاصله‌گذاری اجتماعی یا قرنطینه در هر کشور دارد.

اقتصاد پویا و رو به رشد نداریم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: در کشور ما قرنطینه در شکل ضعیف شده‌ای اعمال شده است و طبعاً چون اقشاری که آسیبب‌پذیر یا در استخدام دولت بودند یا کسانی‌که توانستند به فعالیت خود ادامه دهند. لذا این از جهت در مقایسه با سایر کشورها کمتر آسیب دیدند. ضمن اینکه در طول دو سال تحریم، فعالیت‌های اقتصادی به اندازه قابل اعتنایی کاهش یافته و اقتصاد پویا و رو به جلویی همانند کشورهای پیشرفته و رو به توسعه نداشته‌ایم.

برای اقتصاد ما با توجه به اینکه به صورت تاریخی با نرخ بالای تورم مواجه است استفاده از بسته‌های تحریک تقاضا می‌تواند خطرناک باشد چراکه در کشور ما تورم بالا است لذا امکان استفاده از بسته‌های تحریک تقاضا بسیار محدود است

ندری با اشاره به دلایل آسیب اندک کرونا به اقتصاد ایران ادامه داد: بنابراین در مقایسه با سایر کشورها این شوک کرونا آسیب کمتری به اقتصاد ما زده است، چراکه اقتصاد ما تقریباً ایزوله و نرخ تورم و بیکاری از قبل بالا بود. البته یکی از مشکلات ما در اقتصاد این است که آمارها به درستی منتشر نمی‌شود و ممکن است آماری‌ها چندان دقیق نباشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: با این اوصاف، این بحران در مقایسه با سایر کشورها آسیب کمتری برای اقتصاد ایران در پی دارد، چراکه نرخ بیکاری و تورم قبل از این بیماری هم زیاد بود. در برخی از کشورها که تورم پایین بوده اما الان چند برابر شده است. لذا آسیب اقتصادی بیشتری دیده‌اند اما اقتصاد ما با آسیب کمتری مواجه شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: شاخص هایی همانند تولید سرانه، نرخ بیکاری و تورم، بعد از تحریم‌ها اقتصادی علیه ایران بسیار زیاد شده بود و دلیل دیگری که اقتصاد ما کمتر آسیب دیده این است که ما قرنطینه به شکلی که در دیگر کشورها اعمال شد را نداشتیم، بلکه از هشتم فروردین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا شد و بقیه کارها را مردم داوطلبانه انجام داده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بنابراین چنین افرادی آسیب چندانی نمی‌بینند که قرار باشد از آنها حمایت شود و گرچه اقتصاد ما از این بیماری آسیب دیده است اما در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر است. مسئله دیگر این است که این بحران تا کی ادامه خواهد داشت؟ پیش‌بینی می‌شود کشورهای دیگر، سریع‌تر این بیماری را در حد عادی کنترل کنند. در کشورهایی که قرنطینه ضیعف‌تری داشتند این وضعیت طولانی‌تر خواهد شد و این برای اقتصاد نیز تبعاتی را در پی دارد و قدرت خرید گروه‌های آسیب‌پذیر کاهش می‌یابد. لذا دولت‌ها برای این ایام باید بسته‌های تحریک تقاضا در نظر بگیرند.

خطرات استفاده از بسته‌های تحریک تقاضا در ایران

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: الان در بسیاری از کشورها همانند آمریکا به این دلیل که نرخ تورم بالایی ندارند، نرخ بهره را تغییر داده‌اند و این باعث تحریک تقاضا می‌شود. در کشورمان نمی‌توانیم از این بسته‌ها استفاده کنیم، چراکه در طول ایام گذشته از آنها استفاده کرده‌ایم و رشد نقدینگی را شاهدیم و به صورت تاریخی هم با تورم بالایی مواجه بوده‌ایم.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین برای اقتصاد ما با توجه به اینکه به صورت تاریخی با نرخ بالای تورم مواجه است، استفاده از بسته‌های تحریک تقاضا می‌تواند خطرناک باشد، چراکه در کشور  تورم بالاست. لذا امکان استفاده از بسته‌های تحریک تقاضا بسیار محدود است و اگر سیاستمداران مُصر باشند از این بسته‌ها استفاده کنند خطر تداوم و استمرار نرخ بالای تورم وجود دارد.

انتهای پیام
captcha