راهکار ساده حفظ قرآن + فیلم
کد خبر: 3887117
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی/ 7

راهکار ساده حفظ قرآن + فیلم

محمدمهدی بحرالعلوم، استاد حفظ قرآن کریم در دو بخش، نکاتی در زمینه حفظ قرآن را بیان می‌کند و در بخش اول به یک راهکار ساده اما با ماندگاری بالا در ذهن اشاره دارد.

محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل قرآن

به گزارش ایکنا؛ عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ کل قرآن در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این پیشکسوت قرآنی هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس حفظ قرآن کریم که در دو بخش مجزا به موضوع تکنیک‌های حفظ قرآن کریم اختصاص یافته منتشر شده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

شرایط خاص و استثنایی را در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا سپری می‌کنیم. بسیاری از روابط اجتماعی و رفت و آمدها لغو شده و بیشتر مردم برای اجرای دستور پزشکان در منازل مانده‌اند. امیدوارم این شرایط زودتر به پایان برسد و کشور به حالت عادی بازگردد.

اما همین فرصت خانه‌نشینی اجباری، می‌تواند زمینه فعالیت‌های دیگری را ایجاد و کمک کند تا در مسیر دیگری حرکت‌ کنیم تا در آینده بتوانیم از این فرصت یک یادگاری خوب داشته باشیم. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود از این شرایط استفاده بیشتری ببریم، بحث انس و به ویژه حفظ قرآن است.

همه می‌دانیم حفظ هر متنی، نیازمند تمرکز و ایستایی دارد. باید تحرک جسم کم باشد و فکر نباید به جاهای مختلفی معطوف باشد. حفظ قرآن نیز این شرایط را لازم دارد. البته منظور، آغاز حفظ کل قرآن در این شرایط کشور (که مراکز آموزش قرآن تعطیل است) نیست، به خصوص برای افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند و تازه‌کار هستند، اما می‌توانند کار حفظ را آغاز کنند و خود را در این راه بیازمایند تا پس از پایان این شرایط قرنطینه خانگی این راه را ادامه دهند.

شاید این سوال پیش بیاید که برای حفظ قرآن باید چه کاری انجام داد؟ در این فرصت کوتاه، نکاتی را به صورت مختصر بیان می‌کنم. یکی از این‌ نکات این است که حفظ قرآن‌ محصول تلاوت مکرر است. اصلا حفظ کردن هر‌ چیزی محصول تکرار است. در مورد قرآن که کتاب خواندنی است و معنای کلمه قرآن هم خواندن است، خواندن مکرر، منتج به حفظ می‌شود. در قرآن هم آمده است که «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» هر چه می‌توانید قرآن بخوانید. کسی‌ که هر‌ مقدار امکان داشته باشد، قرآن بخواند آن را حفظ خواهد کرد. اتفاقاً این نوع حفظ کردن یعنی حفظ بر اساس خواندن مکرر، باثبات‌ترین و اصیل‌ترین نوع حفظ قرآن است. بزرگ‌ترهای ما در گذشته، بر اثر تکرار زیاد، سوره‌هایی از قرآن را حفظ کرده بودند. سوره‌هایی همچون نبأ، واقعه، یاسین، مُلک، حجرات و ... را بدون حضور در هیچ‌ مسابقه حفظ قرآن یا تبلیغ حضور در کلاس‌، حفظ کرده بودند. به این افراد گفته شده مثلا اگر هر روز سوره واقعه را بخوانند، چه ثواب یا نتایجی خواهد داشت و همین‌ تکرار، باعث حفظ کل آیات آن سوره شده است. این افراد، قرآن را حفظ نکرده‌اند، بلکه حفظ شده‌اند.

فشارهایی که ممکن است در حفظ قرآن باشد با این روش از بین می‌رود و کار آسان می‌شود. پیشنهاد من به دوستانی که تازه می‌خواهند ورود داشته باشند این است که از این روش استفاده کنند و یکی از سوره‌های کوچک قرآن همچون یاسین را انتخاب و در این ایام آن را هر روز بخوانند. پس نکته اول این است که خواندن قرآن، خود باعث حفظ آیات می‌شود.

نکته دیگر در حفظ قرآن که خیلی مهم است، بحث صحیح خواندن است. می‌بینیم بسیاری از کسانی که قرآن را حفظ کرده‌اند، صحیح نمی‌خوانند، چون صحیح حفظ نکرده‌اند. اگر کسی قرآن را غلط بخواند و غلط حفظ کند، اصلاح آن اشتباه، بسیار سخت خواهد بود، لذا مسئله مهم این است که قبل از اینکه بخشی از قرآن را برای حفظ کردن انتخاب کنید، مطمئن شوید که درست می‌خوانید. مطمئن شدن از درست خواندن، راه‌هایی دارد که یکی از آنها استماع زیاد تلاوت‌های اصیل و فصیح موجود است. تلاوت اساتیدی چون محمود خلیل الحصری یا محمد صدیق منشاوی می‌تواند بسیار به صحیح‌خوانی کمک‌ کند.

برای بخش اول این آموزش، نکات بسیار کوتاهی گفته شد، در جلسه بعد، نکات بیشتری ارائه خواهد شد.

امیدوارم همگی از این شرایط شیوع بیماری کرونا به سلامت عبور کنیم.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

خانه های نورانی// روزهای «در خانه بمانید» و تمرین مؤانست با قرآن + فیلم

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha