تنفس دیافراگمی؛ اکسیژن‌رسانی بیشتر و اجرای بهتر قاری + فیلم
کد خبر: 3887086
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 4

تنفس دیافراگمی؛ اکسیژن‌رسانی بیشتر و اجرای بهتر قاری + فیلم

یکی‌ از قاریان و مدرسان قرآن ضمن بیان فواید تنفس صحیح یا تنفس دیافراگمی که در اجرای خوب قاری قرآن بسیار مؤثر است، بر تأثیر زیاد این تنفس در دفع سموم و تقویت سیستم گوارش تاکید کرد.

جهانبخش فرجی، قاری بین‌المللی

به گزارش ایکنا؛ عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح که با همکاری ایکنا اجرا می‌شود، هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان خواهیم بود. این طرح در این روزهای قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کروناویروس از پویش #درخانه_بمانیم حمایت می‌کند.

جهانبخش فرجی، قاری بین‌المللی کشورمان در اجرای طرح #خانه‌های_نورانی شرکت کرد که در ادامه شاهد انتشار گفته‌های این پیشکسوت قرآنی هستیم. در ذیل متن و فیلم سخنان این مدرس قرآن که به موضوع هنر تلاوت قرآن کریم اختصاص یافته منتشر شده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

مطلبی که عرض خواهم کرد در مورد هنر خاص تلاوت است. با توجه به تجربه‌ای که در این هنر دارم تا کنون ندیده‌ایم، هیچ نوع خواندنی مانند این هنر باشد؛ چرا که مجری یا همان تالی قرآن، کسی است که باید با تنفسی صحیح بتواند تمام موسیقی‌های ذهن خود را بر آیات منطبق کند و در معنای آیات دقت داشته باشد و همچنین بین تلاوت خود نفس نکشد و سعی کند، جملات را کامل ارائه دهد.

هیچ‌گونه، سازی در کنار این هنر‌ نیست و هر چه هست خود قاری باید بتواند این‌ موسیقی زیبا و معنوی را ارائه دهد. پس یک هنر بسیار خاص است که به تنفس صحیح هم نیاز دارد. این تنفس در برهه فعلی که همه جهان با مسئله‌ای به نام ویروس کرونا درگیر هستند، می‌تواند بسیار کمک‌کننده و پیشگیری از ابتلا به این بیماری باشد.


از آنجایی که تنفس یک قاری در هنر معنوی تلاوت باید دیافراگمی، یعنی تنفس عمیق و صحیح باشد، این تنفس می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این ویروس نیز مثمر ثمر باشد. تنفسی که بنده به صورت یک‌ تمرین ابداعی ساده آن را ارائه دادم و مخاطبان می‌توانند آن را ببینند و در این ایام اجرا کنند. ان‌شا‌الله کمکی به وضعیتی که در آن قرار داریم، باشد.


 



می‌دانیم که تنفس دیافراگمی یا صحیح باعث می‌شود که اکسیژن کافی به بدن برسد و در مقابل سمومی مانند دی‌اکسید کربن و ویروس‌هایی مانند کرونا از بدن دفع شوند.

پس تأکید من بر این صحبتی که عرض کردم این است که حتما این تنفس را یاد بگیرید و مرتب اجرا کنید تا بتوانیم به یک سیستم مقاوم و قوی برسیم. تنفس دیافراگمی علاوه بر اینکه باعث رسیدن اکسیژن کافی به خون و دفع سموم می‌شود، باعث تقویت سیستم گوارش می‌شود. علاوه بر تقویت سیستم گوارش، باعث می‌شود اضطراب از بین برود.‌ چیزی که باید در مقابل این ویروس داشته باشیم.

امیدوارم ان شاالله با اجرای این تمرین، بتوانیم سهمی در این برهه داشته باشیم و این مقدمه‌ای برای آشنایی بیشتر با هنر معنوی تلاوت باشد.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

تنفس دیافراگمی؛ اکسیژن‌رسانی بیشتر و اجرای بهتر قاری + فیلم

انتهای پیام
captcha