وظایف منتظران واقعی در سال مهدوی
کد خبر: 3886592
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲

وظایف منتظران واقعی در سال مهدوی

امسال در حالی سال نو آغاز می‌شود که مصادف شده با روز جمعه که متعلق به امام زمان است لذا منتظران مهدی در این سال باید اقداماتی را انجام داده تا در صف منتظران واقعی قرار گرفته و مسیر را برای ظهور ایشان هموار و آماده کنند.

وظایف منتظران واقعی در سال مهدویبا توجه به روایات و آموزه‌های مرتبط با مهدویت در می‌یابیم که اگرچه همه زمان‌ها به حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) اختصاص دارد اما ایامی هستند که از نظر انتساب به ایشان، شهره‌اند زیرا که در منابع معتبر دینی روز جمعه متعلق به امام عصر یاد شده است و زیباتر آنکه امسال سال نو را در حالی آغاز می‌کنیم که با روز جمعه که متعلق به آقا امام زمان است، همراه شده است.
در این زمینه در روایتی از امام صادق(ع) آمده که «هیچ نوروزی نیست مگر اینکه ما در آن منتظر فرج هستیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.»
ایکنا یزد به این مناسبت با منصوره شاکری، استاد حوزه علمیه خواهران استان یزد و زهرا صدرالدین مبلغ و کارشناس دینی در خصوص منتظران واقعی و وظایف آنها به گفت‌وگو نشست.

منتظر واقعی

منصوره شاکری، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین (ع) شهرستان یزد با اشاره به فرازی از دعای ندبه «این المنتظر لاقامة الامت و العوج، این المرتجی لازالة الجور و العدوان» اظهار کرد: صرف اعتقاد به ظهور منجی و حتی انتظار کشیدن برای او نمی‌توان نام خود را منتظر گذاشت.

اگر او مصداق اکمل و اتم است، منتظر او نیز باید برای کژی‌ها و کج رفتاری‌ها قیام کند و اگر او برای فرائض است، منتظر او نیز باید مجموعه‌ای از سنت‌ها و ارزش‌ها باشدزیراکه انتظار مثل «او» شدن است.

وی ادامه داد: اگر او مصداق اکمل و اتم «این المنتظر لاقامة الامت و العوج» است، منتظر او نیز باید برای کژی‌ها و کج رفتاری‌ها قیام کند و اگر او برای فرائض است منتظر او نیز باید مجموعه‌ای از سنت‌ها و ارزش‌ها باشد زیرا که انتظار مثل «او» شدن است .

شاکری افزود: اگر بشر در فراق مولی و هادی خویش می‌سوزد تنها به امید ظهور او سختی‌ها را تاب می‌آورد لذا چه کسانی باید در این ظلمات ساخته دست بشر پرچم هدایت را در دست گرفته و راه رسیدن به افق دیدار حضرتش را طی کنند.

زهرا صدرالدین، کارشناس و مبلغ دینی نیز در این زمینه گفت: ان شاءالله سال 1399 سالی پر از خیر و برکت برای تمام شیعیان مولا امیرالمومنین (ع) باشد چون که اولین روز از سال همزمان با روز جمعه که متعلق به آقا امام زمان (عج) است، همراه شد.

وی با اشاره به اینکه سالی که گذشت مخصوصا سه ماهه اخیر، سالی پر از اندوه و فراز و نشیب بود افزود: شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و پس از خاکسپاری این شهید والامقام در حالی که گونه‌های ما خیس از اشک به دلیل فراق از این عزیز بود، حادثه هواپیمایی اوکراین اتفاق افتاد و در اسفندماه ایران عزیز درگیر بیماری کرونا شد.

صدرالدین افزود: انسان‌ها یا ظالمند یا مومن و یا متقین که این بلاها و مصیبت‌ها برای انسان‌های ظالم در حکم تادیب و بیدارشدن از خواب غفلت و برای مومنان امتحان الهی و برای متقین ارتقای درجات معنوی است .

وی ادامه داد: روز جمعه متعلق به آقا امام زمان (عج) و چه خوب است بهترین‌ها را برای رسیدن به قرب الهی و بلاهایی که ما را احاطه کرده، از ایشان کمک طلبیده و امام موسی بن جعفر را قسم بدهیم که واسطه فیض بین ما و خداوند شوند زیرا در سوره تکاثر آیه 8 آمده «لتسئلن یومئذ عن النعیم» در آن روز، (قیامت) از نعمت‌ها پرسش خواهید شد و امام صادق (ع) در مورد عن النعیم فرمودند: «ما نعمتیم» و همچنین فرمودند: «والله نحن صراط المستقیم» قسم به خدا ما، (اهل بیت) صراط مستقیم هستیم.

این مبلغ دینی گفت: طبق آیه 143 سوره بقره؛ اهل بیت گواهان بر خلقند، آنها راه رسیدن به خدا، پیشگامان در خوبی‌ها، ستارگان هدایت، راستگویان جامعه، راسخان در علم و شجره طیبه‌اند.

وی افزود: در کتاب نورالثقلین جلد دوم از امام صادق (ع) آمده که «پیامبر اکرم (ص) اصل درخت طیبه و امیرالمومنین (ع) فرع آن و امامان از فرزندان او شاخه‌های آن و دانش آنان میوه آن و شیعیان مومن برگ آن درخت هستند. » پس با این وجود نشانه محبت حقیقی ترک معصیت است زیرا که در روایتی در کتاب بحارالانوار آمده؛ امام محمد باقر (ع ) به جابر فرمودند: «ای جابر سلام ما را به شیعیانم برسان و آنان را بگو که بین ما و خداوند نسبتی نیست و کسی به خداوند نزدیک نمی‌شود مگر به اطاعت، ای جابر هر کس خدا را اطاعت کند و ما را دوست دارد دوست ماست و هر کس خدا را معصیت کند محبت ما برای او سودی نخواهد داشت.»

برکات ظهور حضرت

صدرالدین ادامه داد: امروز بهترین زمان است برای اینکه به حضرت مهدی ثابت کنیم که ما هر چه داریم و نداریم از فضل شما است و ایشان واسطه فیض هستند به نحوی که در آیه 86 سوره هود به این موضوع اشاره شده که «بقیه الله خیرلکم ان کنتم مومنین» .

وی ادامه داد: روایات زیادی در مورد اینکه برکات ظهور حضرت را بیان کرده، وجود دارد که از بین رفتن مشکلات، پاک شدن زمین از خیانتکاران، حاکمیت دین واحد، رفاه اقتصادی، از بین رفتن کینه، از بین رفتن بندهای بندگی، تکامل اندیشه‌ها و حاکمیت جهانی را به دنبال دارد.

این کارشناس دینی بیان کرد: امام سجاد (ع) به ابا خالد فرمودند: «کسانی که معتقد به امامت حضرت مهدی و منتظر ظهور او باشند برتر از مردم هر زمانی هستند چرا که خداوند عقل و فهم و معرفتی به آنها عطا کرده که غیبت برای آنها همانند ظهور گشته و خداوند آنها را همانند مجاهدان زمان پیامبر قرار داده است و آنها مخلصان حقیقی و شیعیان راستین هستند.»

وی ادامه داد: البته این موارد باید در مورد ما صادق باشد چون ما ادعا می‌کنیم فقط از شیعیان واقعی حضرتش هستیم آیا باید نشانه‌ای برای اینکه که منتظر واقعی هستیم نباشد، منتظر واقعی یعنی خط مشی موسی بن جعفر و امیرالمومنین را گرفتن. ما می‌دانیم غیبت امام لطف است و این لطف در هر حال و هر زمانی ما را محتاج به وجود امام می‌کند. در کتاب کاشف الحقایق و جامع الدقائق از امام صادق (ع) نقل شده، «نوروز روزی است که مهدی و صاحب خلافت در آن روز قیام می‌کند هیچ روز نوروزی نمی‌گذرد مگر اینکه آن روز ما انتظار فرج داریم زیرا نوروز از روزهای ما است که ایرانیان آن را حفظ کردند.»

وظایف منتظران واقعی

منصوره شاکری در این زمینه با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم مردم در عصر غیبت، انتظار فرج است، پارسایی و آراستگی به اخلاق خوب و پسندیده، داشتن روحیه اصلاح‌گری در سطح جامعه را از جمله وظایف مهم منتظران دولت حق دانست.

این استاد حوزه علمیه خواهران استان یزد افزود: هر فردی باید در برابر آحاد جامعه اسلامی احساس مسئولیت کرده، در راه اصلاح و ساختن افراد تلاش نماید، تا جامعه و افراد آن آماده پذیرش حکومت جهانی حضرت مهدی شوند .

زهرا صدرالدین نیز در این زمینه بیان کرد: به عنوان یک منتظر و میزبان باید مسیر را هموار و خود را برای میزبانی آماده کنیم و اکنون ما در این راه چقدر تلاش کرده‌ایم و در این فاصله چقدر به دیر آمدن ایشان دل نگران شدیم.

اگر بخواهیم از منتظران واقعی حضرت باشیم، انجام واجبات و ترک محرمات بهترین مسیر را برای ظهور آماده می‌کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از منتظران واقعی حضرت باشیم، انجام واجبات و ترک محرمات بهترین مسیر را برای ظهور آماده می‌کند و ان شاالله امروز روز جمعه که مصادف شده با روز غم و اندوه آقا امام زمان در فراق از دست دادن جد بزرگوارشان، هم ناله شویم با ایشان و قسم دهیم که به عزت جدشون بلا را از مردم و کشور و شیعیان دور کرده و به ما توفیق عنایت کنند بتوانیم در همه جا به یاد ایشان و لحظات ظهور باشیم و در حق ما دعا کنند و خداند به عزت و بزرگی موسی بن جعفر دعای حضرت را در حق ما مستجاب کنند.

وی در پایان گفت: بپا شود رستخیز چو رخ هویدا کند، هزارها مرده را به یک دم احیا کند؛ از رخ تابان خود صد ید و بیضا کند بنده درگاه او کار مسیحا کند.

ایکنا؛ خانه تکانی، رسم قدیمی همه منتظران بهار است، خانه تکانی دل را برای رسیدن بهار دلها، مهدی زهرا فراموش نکنیم. امیدواریم خداوند ما را از منتظران واقعی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) قرار داده و در پایان برای مخاطبان سالی پر از سعادت و خوشبختی آرزومندیم که این امر محقق نخواهد شد جز با ظهور و حضور و مدیریت وجود شریف انسان کامل، حضرت حجت ابن الحسن العسکری (ع)، بر کل عالم که ان شاء الله خداوند فرج ایشان را در سال جاری قرار دهد و دل‌های بندگان صالحش را به آن واقعه موعود شاد گرداند.

امید که با فضل خداوند جلیّ                    سال فرج مهدی زهرا باشد

انتهای پیام
captcha