شبکه‌های قرآنی به سمت جذب حداکثری مخاطب حرکت کنند / لزوم بازنگری در سیاست‌گذاری‌ها
کد خبر: 3885470
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۶
بررسی ویژگی‌های شبکه‌های تخصصی قرآنی؛

شبکه‌های قرآنی به سمت جذب حداکثری مخاطب حرکت کنند / لزوم بازنگری در سیاست‌گذاری‌ها

سیدمحمد قاسمیان، از تهیه‌کنندگان شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه همواره طیف خاصی از مخاطبان جذب برنامه‌های این شبکه‌ قرآنی شده‌اند، اظهار کرد: این موضوع خود نیازمند بازنگری اساسی در سیاست‌گذاری‌های مربوطه است تا طبق یک چارچوب مشخص، ضمن بستری‌سازی مناسب، شبکه‌ها به سمت جذب مخاطبان حداکثری حرکت کنند.

شبکه‌های قرآنی به سمت جذب حداکثری مخاطب حرکت کنند / لزوم بازنگری در سیاست‌گذاری‌هاضرورت وجود شبکه‌های تخصصی در حوزه قرآن باعث شد تا در همان اوایل انقلاب اسلامی شبکه رادیویی قرآن در رسانه ملی راه‌اندازی شود. همچنین، پس از چندی و بنا بر اقتضائات، شبکه قرآن و معارف سیما نیز در تلویزیون آغاز به کار کرد.

موضوع میزان تأثیرگذاری شبکه‌های تخصصی قرآن و نیز ویژگی‌های اصلی و مهمشان برای تأثیر هر چه بیشتر بر روی علاقه‌مندان و جذب هر چه بیشتر مخاطب از مباحث مهمی است که نظرات مختلفی در این باره وجود دارد.

سیدمحمد قاسمیان، تهیه‌کننده و کارگردان است. از مهم‌ترین آثار او فعالیت در برنامه «عصر خانواده» و مستند «نخ تسبیح قطره‌ها» است. در سال ۱۳۹۷، مستند ۶۶ قسمتی «نخ تسبیح قطره‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی وی از رسانه ملی پخش شد.

قاسمیان، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته کارگردانی در راستای بررسی ویژگی‌های یک شبکه تخصصی قرآنی به خبرنگار ایکنا گفت: طی سال‌های اخیر و پس از تأسیس شبکه‌های مختلف تلویزیونی، رادیویی و حتی ماهواره‌ای که در حوزه قرآن و معارف اسلامی فعالیت داشته‌اند، شاهد آن هستیم که همواره طیف خاصی از مخاطبان جذب برنامه‌سازی‌های این شبکه‌ها شده و به ندرت پیش آمده تا برنامه‌سازی‌هایی با هدف جذب مخاطب عام و حتی مخاطب غیر دینی در این شبکه‌ها انجام شود. این موضوع خود نیازمند بازنگری اساسی در سیاست‌گذاری‌های مربوطه است تا طبق یک چارچوب مشخص، ضمن بستری‌سازی مناسب، شبکه‌ها به سمت جذب مخاطبان حداکثری حرکت کنند.

این تهیه‌کننده شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: لزوم بهره‌گیری از نیروی کار جوان یکی دیگر از نکات حائز اهمیت برای مدیریت یک رسانه است. به عنوان فردی که در سن 22 سالگی تهیه‌کنندگی در تلویزیون را تجربه کرده‌ام، باید بگویم که متأسفانه در اکثر مواقع افراد دارای تجربه و سن بالاتر نسبت به افراد جوان‌تر ترجیح داده می‌شوند و این درحالی است که اگر مدیران به ظرفیت هنری جوانان اعتماد کنند، شاهد پیشرفت رو به جلو و تغییرات مثبت خواهیم بود؛ چراکه همواره نیروهای جوان از ذهن خلاقانه‌تری بهره گرفته و انرژی بیشتری برای انجام امور دارند.


بیشتر بخوانید:


وی در ادامه افزود: همچنین، معتقدم که شکایت و گله مدیران و مسئولان نهادهای رسانه‌ای در مورد کمبود بودجه‌های قرآنی گرچه صحیح است و باید تلاش کرد تا این بودجه‌ها را افزایش داد، اما می‌توان با بودجه‌های مصوب فعلی و با برنامه‌ریزی صحیح جهت تولید برنامه‌های باکیفیت و با هزینه مناسب موفق عمل کرد.

این تهیه‌کننده شبکه قرآن و معارف سیما در پایان گفت: بدون شک در کنار محتواهای مناسب و جذاب، توجه به زیبایی‌شناسی قاب تصویری یکی از خصوصیات اصلی هر رسانه تصویری است. شبکه‌های قرآنی می‌توانند با بهره‌گیری از این اصل مهم و اهمیت دادن به آن در جذب مخاطب و ارائه زیباتر محتوا موفق‌تر عمل کنند.

انتهای پیام
captcha