مطالعه را از رهبری آموخته‌ام / روزهای کرونایی را به فرصتی شیرین تبدیل کنیم
کد خبر: 3884808
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
مهدوی‌راد:

مطالعه را از رهبری آموخته‌ام / روزهای کرونایی را به فرصتی شیرین تبدیل کنیم

استادیار دانشگاه تهران گفت: این روزها که جامعه با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، بهترین فرصت برای مطالعه است و من فرهنگ کتابخوانی را در زمانی که در محضر مقام معظم رهبری شاگردی می‌کردم از ایشان آموختم.

24 اسفند///شنبه///مهدوی رادحجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، استادیار دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره کمبودها و نبود زیرساخت‌ها در شرایط بحران کرونا گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا متوجه بسیاری از کمبودها و زیرساخت‌ها می‌شویم و اگر حادثه دیگری هم رخ می‌داد، باز هم کاستی‌های دیگر را می‌شناختیم. در واقع رشد و تکامل و پویایی جوامع از همین نیازها شکل می‌گیرد و جامعه را در مسیر رفع آن‌ها سوق می‌دهد و به همین منظور اکنون افرادی در دنیا مشغول ساخت دارو یا پیشگیری از شیوع این ویروس‌‌اند. همچنین، در حوزه فرهنگ نیز اقداماتی که در تولید کتاب‌های الکترونیک در سال‌های اخیر صورت گرفته بسیار ارزشمند است و در این روزها بیش از پیش اهمیت دارد.

انتشار الکترونیک میراث مکتوب

وی افزود: اکنون دریافته‌ایم که اگر میراث مکتوبمان را هم به صورت کاغذی و هم الکترونیکی منتشر کنیم، در بسیاری از بخش‌ها دچار مشکل نخواهیم بود، از جمله اینکه برگزاری کلاس‌ها میسر و معقول نیست و اگر قبل از شیوع کرونا فراتر از کلاس‎های مجازی،  برگزاری‌ دوره‌های الکترونیکی را تجربه می‌کردیم و راه‌های دقیق‌تر و سهل‌الوصول‌تری مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکنون در این شرایط مشکل و دغدغه‌ای نداشتیم. اکنون که در منزلم، بسیاری از مباحث درسی را در کانالی قرار داده‌ام و با دانشجویانم به صورت تلفنی در ارتباطم و بسیاری از سؤالات آن‌ها را پاسخ می‌دهم.

مهدوی‌راد ادامه داد: خانه کتاب، وزارت علوم، بخش پژوهش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه‌های علمیه باید به این فکر بیفتند و از این امکان بهره بگیرند تا در چنین شرایطی بتوانند کلاس‌های خود را الکترونیکی برگزار کنند یا کتاب‌های علمی و دانشگاهی را هم به صورت الکترونیکی منتشر کنند، زیرا در بسیاری از کشورها همزمان با کتاب کاغذی، نسخه الکترونیکی آن نیز منتشر می‌شود.

در زمینه کتاب‌های الکترونیک ناهنجاری‌هایی مانند سرقت ادبی و کپی بخشی از کتاب نیز وجود دارد که در بسیاری کشورها جرایم آن از نسخه کاغذی یک اثر بیشتر است و چون ما در قانون و زیرساخت‌ها کمبودها و نواقصی داریم، نیازمندیم که تدابیر دقیق‌تری را بیندیشیم

وی تصریح کرد: در زمینه کتاب‌های الکترونیک ناهنجاری‌هایی مانند سرقت ادبی و کپی بخشی از کتاب نیز وجود دارد که در بسیاری کشورها جرایم آن از نسخه کاغذی یک اثر بیشتر است و چون ما در قانون و زیرساخت‌ها کمبودها و نواقصی داریم، نیازمندیم که تدابیر دقیق‌تری را بیندیشیم.

فرصتی برای کسب تجربه جدید

مهدوی‌راد در ادامه بیان کرد: مردم بیشتر  علاقه‌مند به شنیدن هستند تا خواندن. یعنی حاضرند دو ساعت گوش کنند اما یک ساعت را برای مطالعه صرف نکنند و در این روزها در خانه ماندن قدری سخت است، در حالی که علما و بزرگان گاهی تا شش ماه از خانه بیرون نمی‌رفتند و مشغول تدبر و تحقیق بودند. بنابراین کسانی که اهل کتاب خواندن، نوشتن و در خانه ماندن هستند، فرصت خوبی است تا به مطالعه و تحقیقاتشان مبادرت ورزند. در این روزها یک مقاله را به پایان رساندم و نگارش مقاله دیگری هم در حال اتمام است و در گذشته چند کار پیشنهادی داشتم که آن‌ها را به دلیل مشغله فراوان نپذیرفتم، اما اکنون فرصتی برای انجام آن‌ها پیش آمده و هر وقت هم خسته می‌شوم، کتاب‌های تاریخی، رمان، قصه و ... می‌خوانم. کتابخانه بزرگی در منزلم دارم و برای هر پژوهشی نیازی به کتابخانه عمومی ندارم. گاهی برای اهل منزل از نتایج پژوهش‌هایم می‌گویم و آن‌ها نیز از همین کتابخانه بهره می‌برند.

این استاد دانشگاه گفت: در این روزها می‌توانیم تجربه جدیدی در مطالعه داشته باشیم و به فرزندانمان یادآوری کنیم که فرصت خوبی برای مطالعه است و وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی نکنند. در یکی از مطالب از مقام معظم رهبری خواندم که فرموده بودند که تمامی اهل منزل اهل کتاب و مطالعه هستند و این مورد را زمانی که در محضر مقام معظم رهبری شاگردی می‌کردم و از محضر ایشان بهره می‌بردم تجربه کرده‌ام و مطالعه و با کتاب اخت شدن را از ایشان آموخته‌ام. بسیاری از افراد کتاب‌های نخوانده بسیاری دارند که می‌توانند در این روزها آن‌ها را مطالعه کنند. بنابراین می‌توانیم این روزها را به فرصتی شیرین تبدیل کنیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خوزستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۱۲:۱۸
0
0
مصاحبه کوتاه و زیبایی بود
captcha