رسالت امیدبخشی و حرکت‌آفرینی شعر در جامعه
کد خبر: 3884794
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
محدثی خراسانی تصریح کرد:

رسالت امیدبخشی و حرکت‌آفرینی شعر در جامعه

یک شاعر پیشکسوت با بیان اینکه رسالت شعر به طور طبیعی و در طول تاریخ حرکت‌آفرینی و امیدبخشی بوده است، گفت: رسانه‌ها باید ارتباط مردم را با شعر تسهیل، تقویت و شفاف‌تر کنند و این امری ضروری است، وگرنه شعر و شاعران کار خود را می‌کنند. 

چهارم فروردین*** رسالت امیدبخشی و حرکت‌آفرینی شعر در جامعهمصطفی محدثی خراسانی، شاعر پیشکسوت، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره رسالت شعر در امسال به ویژه در ایام شیوع کرونا که به تغییر شیوه زندگی مردم منجر شده است، گفت: رسالت شعر به طور طبیعی و در طول تاریخ حرکت‌آفرینی و امیدبخشی بوده است و اگر به شعرهایی که در طول تاریخ سروده شده‌اند نگاهی بیندازیم، خواهیم دید شعر‌هایی در حافظه جامعه رسوب کرده است شعر‌هایی حرکت‌آفرین و امیدبخش و پالایش‌کننده روح و جان بوده‌اند و در دوره معاصر نیز رسالت و وظیفه شعر همین است. در این روزهای سخت نقش شعر می‌تواند بیش از پیش آشکار شود و شاعران با سرودن شعرهای امیدبخش سعی کنند چهره جامعه را تغییر دهند.
 
محدثی خراسانی با بیان اینکه شعر هنر و ثروت ملی ماست است، افزود: علاوه بر وظیفه امیدبخشی، شعر فرهنگ‌ساز نیز بوده است، زیرا شعر از طریق زبان و کلمه توانسته انتقال‌دهنده فرهنگ باشد و مردم آن را بهتر درک می‌کنند و با آن انس دارند و در میان هنرها، بیشترین مخاطب از آن شعر بوده است. بنابراین باید از این ویژگی‌های شعر بهره گرفت.
 
این شاعر تصریح کرد: در دوره‌هایی شعر علاوه بر لحن امیدبخشی، گاهی لحن اعتراضی و انتقادی نیز داشته که به نظر می‌رسد به دنبال رسیدن به نقطه مطلوب‌تری بوده است و جامعه را به حرکت وادار کند تا مردم بتوانند برای رسیدن به آن نقطه اثرگذار باشند و از انفعال خارج شوند. در مجموع این روزها ارتباط با شعر بیش از همه حائز اهمیت است و رسانه‌ها چه رسانه ملی و چه رسانه‌های دیگر اعم از خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و ... باید ارتباط مردم را با شعر تسهیل، تقویت و شفاف‌تر کنند و این امری ضروری است، وگرنه شعر و شاعران کار خود را می‌کنند. 
 
وی درباره برنامه‌های تلویزیونی نیز گفت: هرچند برنامه‌هایی با محوریت شعر و ادبیات باید در سیاست کلان تلویزیون باشد و این امر برای یکی دو روز نیست و این برنامه‌ها می‌تواند ذائقه مخاطبان را تلطیف و آنها را تشویق کند که بار دیگر به شعر و ادبیات رجوع کنند و این روزها که اغلب مردم در خانه به سر می‌برند فرصت مغتنمی است.
 
محدثی خراسانی در خصوص پیشنهادش به مخاطبان برای مطالعه شعر و ادبیات گفت: مخاطبی را که با این فضا چندان آشنا نیست نمی‌توان با پند و نصیحت به فضای شعر وارد کرد. البته یکی از منابع نامحدود و بزرگ ما برای پیدا کردن پشتوانه و هویت و نگاه عمیق به زندگی و هستی حوزه ادبیات و شعر است. اگر افرادی تاکنون با ادبیات ارتباط داشته‌اند این ارتباط را قوت ببخشند و در غیر این صورت آن‌ها را به آشتی با این فضا دعوت می‌کنم تا به بیکرانه ادبیات وصل شوند.
 
وی در پایان ابراز کرد: کتاب‌های گوناگونی در مورد ادبیات وجود دارد و یکی از کتاب‌های خوب و عامه‌فهم و میراث گران‌سنگ ادبیات کشورمان آثار و سروده‌های پروین اعتصامی است. از ویژگی‌های شعر این شاعر معاصر می‌توان به پند‌آموزی، توصیه به نیکی و پرهیز از بدی و سخن‌ گفتن از اوضاع اجتماعی با همان زبان مردمی اشاره کرد. همچنین تربیت، تهذیب و همگانی کردن اخلاق در شعرهای حکمت‌آمیز پروین اعتصامی موج می‌زند.
انتهای پیام
captcha