شب بخشش فراوان و نزدیکی به آسمان / «لیلةالرغائب» شبی به بزرگی تمامی آسمان‌ها
کد خبر: 3881759
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

شب بخشش فراوان و نزدیکی به آسمان / «لیلةالرغائب» شبی به بزرگی تمامی آسمان‌ها

«لیلةالرغائب» شبی به بزرگی تمامی آسمان‌هاست. شبی که خداوند به ملائک فخر می‎کند و مناجات بندگان خوبش را به رخ فرشتگان می‎کشد. اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‎‏شود.

آرام آرام نسیم خوش آغاز ماه پرفیض الهی (رجب المرجب) فرامی‎رسد که «این الرجبیون...» گو اینکه با گوش دل نوای خوش دعای سحرماه خدا و طنین ربنای هنگامه افطار از هم‌اکنون گوش دل و جان مؤمنان را می‎نوازد. آری ماه رجب با تمام شکوهش آمد، و «لیلةالرغائب» شبی به بزرگی تمامی آسمان‎ها، شبی که خداوند به ملایک فخر می‎کند و مناجات بندگان خوبش را به رخ فرشتگان می‌‏کشد فرا رسید.

از جمله شب‎های بزرگ و با عظمت ماه رجب شب جمعه اول این ماه معروف به لیلة الرغائب است. اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‎‏شود. «رغائب» جمع رغیبه به معنای پاداش‌های بسیار ارجمند و سَمین و گران‌سنگ است،‌ البته به معنای چیزی که مورد رغبت و میل و به معنای عطا و بخشش فراوان از آن یاد می‌شود.

همچنین «لیلةالرغائب» یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند در این شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند، در این شب عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روی آوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بیکرانه حق می‌شوند.

در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار است، در حدیث است که رسول خدا(ص) فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتاب‏‎های دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده‎اند که پیامبر(ص) فرمود: هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او می‏‌گوید: «ای دوست من مژده می‍‏دهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات یافتی»، نمازگزار می‌گوید: «تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه‌ای ندیدم و سخنی شیرین‏‌تر از کلام تو نشنیده‌‏ام و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم». در پاسخ می‌گوید: «من همان نماز لیلة الرغائبم که شما انجام دادی. امشب آمده‏ ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد».

انتهای پیام
captcha