فصل برگزاری 2 رویداد بزرگ قرآنی کشور در مصلی
کد خبر: 3881462
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
اهم رویدادهای قرآنی بهار 98؛

فصل برگزاری 2 رویداد بزرگ قرآنی کشور در مصلی

بهار سال 98 با سنت چند ساله دید و بازدید نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا آغاز شد و سپس مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، امارات، کویت و ترکیه برگزار شد که گاه شاهد درخشش نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گاهی نیز شاهد نشان دادن قدرت قرآنی کشور نه برای کسب رتبه بودیم و در کنار آن نیز برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن برای مشتاقان حال و هوای دیگری داشت.

رویداد قرآنیبه گزارش ایکنا، فعالیت‌های قرآنی کشور در فصل بهار سال 98 نیز همانند دیگر عرصه‌ها و زمینه‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی، معارفی و ... کشور همراه با تب و تاب و رویدادهای مختلف بود. اهم رویدادهای این فصل با دید و بازدید جامعه قرآنی طبق روال سنت چند ساله ایکنا پس از پایان ایام تعطیلات نوروزی آغاز شد و در ادامه سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران را شاهد بودیم. درگذشت پیشکسوت قرآنی، استاد مظاهری و برنامه‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن از دیگر رخدادهای این فصل بود.

ایکنا؛ میزبان دیدار نوروزی جامعه قرآنی

دید و بازدید جمع کثیری از مدیران، فعالان و پیشکسوتان قرآنی طبق روال سال‌های گذشته بلافاصله پس از پایان تعطیلات در ایکنا برگزار شد. در این جلسه در کنار مصافحه و تبریک سال جدید بر سرعت بخشیدن به راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای، جای خالی حضور سازماندهی‌شده جامعه قرآنی در مسائل اجتماعی، تجلیل از خدمات قرآنی رحیم خاکی، قاری بین‌المللی(که در اواخر سال 97 در همایش خادمان قرآن به عنوان خادم، برگزیده شده بود)، تشریح رئیس فراکسیون قرآن و عترت از حمایت‌های مجلس از فعالیت‌های قرآنی در سال ۹۷، راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای، ارائه کارنامه‌ای از فعالیت سال 97 مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، ضرورت بازبینی تجربه چهل‌ساله‌ای که در حوزه قرآن کریم انجام شده است، انتقاد از تعطیلی جلسات قرآن در ایام مختلف سال به ویژه ایام نوروز، محرم و صفر، ترویج اخلاق قرآنی در جامعه و ضرورت فهم قرآن و سپس تلاوت ایات نورانی کلام وحی تأکید شد.

همچنین طی این دید و بازدید، نماینده‌ای از اتحادیه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد کشور به بیان اقدامات این اتحادیه در حادثه سیل‌ استان‌های گلستان، فارس، لرستان و خوزستان در فروردین‌ماه پرداخت و گزارشی را از کمک‌ها و مساعدت‌ها ارائه کرد.


برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

این مسابقات از 21 تا 25 فروردین‌ماه با حضور 123 نفر از نخبگان قرآنی کشورهای مختلف جهان در بخش‌های بزرگسالان، روشندلان و طلاب علوم دینی، دانش‌آموزان و بانوان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ قرآن کریم به میزبانی مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. معرفی برترین‌ها در آیین اختتامیه این دوره از مسابقات که با حضور مسئولان کشوری و قرآنی کشور چون حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والسملین شیخ حسین انصاریان، خطیب و سخنران مذهبی کشور و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، از برگزیدگان تجلیل شد.

بر این اساس نمایندگان کشورمان در رشته‌های قرائت تحقیق چون مهدی غلام‌نژاد، موفق به کسب رتبه دوم، در رشته حفظ کل محمدجواد مرادی، حائز رتبه اول و مریم شفیعی، حافظ کل موفق به کسب رتبه اول، سعید علی‌اکبری، حافظ روشندل کشورمان در بخش نابینایان موفق به کسب رتبه اول شد. همچنین زینب امین‌پور و علی فیضی دانش‌آموزان حافظ کل قرآن کریم به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند. همچنین امیرحسین رحمتی، دانش‌آموز قاری قرآن موفق به کسب رتبه اول شد. در مسابقات بین‌المللی طلاب نیز محمد خاکپور در رشته حفظ کل و در رشته ترتیل نیز روح‌الله آقایی موفق به کسب رتبه نخست شدند و در رشته پایان‌نامه نویسی نیز سیدعیسی مسترحمی، سیدحمید جزایری و حمیدرضا طوسی از ایران موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند.

ایکنا، رسانه برتر در پوشش مسابقات

طی مراسم تجلیل از رسانه‌های برتر و دستگاه‌های مشارکت‌کننده و همکار در برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران تجلیل به عمل آمد که براین اساس از ایکنا و خبرگزاری فارس و خبرنگاران رسانه‌هایی چون ایسنا، شبستان و باشگاه خبرنگاران جوان تقدیر شد و از نهادهایی همچون وزارت امور خارجه، اداره کل آموزش و پرورش استان تهران، شبکه قرآن و رادیو قرآن و ... تجلیل شد.

ادای احترام به بنیانگذار انقلاب

بر اساس گزارش ایکنا قاریان، حافظان و اعضای هیئت داوران با برخی از مسئولان و اعضای ستاد اجرایی این دوره از مسابقات، با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) و اهدای تاج گل و قرائت فاتحه، به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند.

دیدار با رهبر انقلاب اسلامی

طبق سنت هر ساله مسابقات بین‌المللی کشورمان، مراسم پایانی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با شرکت اساتید برجسته و قاریان بین‌المللی و همچنین قرآن‌پژوهان و میهمانان شرکت‌کننده در این مسابقات، در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. مقام معظم رهبری در این مراسم، فهم قرآن و عمل به آن را تأمین کننده سعادت بشر در دنیا و آخرت دانستند و با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های امت اسلامی و بشریت به علت عمل نکردن به معارف قرآنی است، گفتند: امروز به لطف الهی در جمهوری اسلامی، اقبال مردم بویژه جوانان به معارف قرآنی و تمسک به این معارف روز به روز در حال گسترش است و همین تمسک به قرآن مایه سعادت، قوت و عزت نظام اسلامی خواهد بود.

در این مراسم حضرت آیت الله خامنه‌ای از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن قدردانی کردند و تلاوت قرآن و انس با آن را مقدمه فهم و معرفت قرآنی و همچنین تعمیق معنویت در قلب و ذهن انسان دانستند.

4 عید/////فصل برگزاری دو رویداد بزرگ قرآنی کشور در مصلی

مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی

شصت و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در دو بخش بانوان و اقایان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل، اواخر فروردین‌ماه 98 با حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف برگزار شد. در این مسابقات هادی موحدامین، قاری جوان کشورمان در رشته قرائت تحقیق (که در چهل و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قران کشورمان رتبه سوم را به دست آورد)، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات حضور یافت و توانست رتبه چهارم را کسب کند. این قاری جوان در سال ۱۳۹۵ در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی حائز رتبه نخست شده بود.

مسابقات بین‌المللی قرآن کویت و کسب رتبه چهارم

حمیدرضا مقدسی، نماینده جمهوری اسلامی ایران، در دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور کویت، رتبه چهارم رشته قرائت تحقیق این مسابقات را بدست آورد. در این دوره از مسابقات کویت محمدیوسف درویشی، ۱۱ ساله از قزوین، در رشته حفظ کل نوجوانان و مقدسی نمایندگان ایران بودند که درویشی نیز مقام ششم را از آن خود کند. باید گفت در رشته حفظ کل مسابقات کویت، رتبه‌های اول تا پنجم مورد تجلیل قرار می‌گیرند.


نمایشگاه بین‌المللی قرآن

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در فصل بهار 98 درحالی برگزار شد که مقدمات و زیرساخت‌هایی به منظور سهولت بازدیدکنندگان این رویداد قرآنی در نظر گرفته شده بود از آن جمله می‌توان به اختصاص ۱۰ میلیارد ریال بن‌کارت خرید از نمایشگاه اشاره کرد، تمهیدی که از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با هدف افزایش مشارکت مردم در نمایشگاه قرآن همراه با راه‌اندازی باشگاه همراهان در نظر گرفته شده بود. همچنین تغییر ساعت حرکت مترو به منظور آسایش بازدیدکنندگان برای مراجعه و بازگشت از نمایشگاه قرآن و تخفیف‌هایی که در بخش‌های گوناگون نمایشگاه بود، از دیگر مواردی بود که می‌توان به آن اشاره کرد.

بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با ۱۵ روز فعالیت طی بازه زمانی، ۲۱ اردیبهشت‌‌ماه تا چهارم خردادماه 98 با شعار «قرآن، معنای زندگی» در بخش‌های نمایشگاهی و فروشگاهی با نشست‌هایی با موضوعات علمی، پژوهشی، کودک و خانواده با حضور علاقه‌مندان و اجرای حدود ۱۰۰ برنامه و طرح نوآورانه منتخب از ۷۰۰ ایده و برنامه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. این دوره از نمایشگاه با حضور بیش از ۳۶۲ غرفه در ۱۲ بخش عفاف و حجاب، آثار هنری، عترت، فروش محصولات فرهنگی، ناشران مکتوب، پاویون رسانه‌های قرآنی، فضای مجازی، فروشگاه آثار و محصولات دیجیتال قرآنی، زنان و خانواده، کودک و نوجوان، بین‌الملل و بخش دستگاه‌ها و نهادها، برپا شد و در بخش بین‌الملل نمایندگان هشت کشور از جمله اندونزی، ترکیه، روسیه، افغانستان، عراق، تونس و فیلیپین با میهمانی ویژه از کشور پاکستان حضور داشتند.

مسابقات قرآن جامعه کارگری

دومین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری از 5 تا 15 اردیبهشت 98 در ۲۰ رشته مختلف چون صوت و لحن، حفظ جزء ۳۰، حفظ جزء یک، حفظ ۵ جزء اول، حفظ سوره لقمان، حفظ ۱۰ سوره پایانی قرآن، نقاشی با موضوع قرآنی ویژه کودکان، مفاهیم سوره لقمان، اذان، مداحی، خوشنویسی و روش تدریس قرآن برگزار شد.

جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم

طی سال 98 این کمیسیون دو جلسه را در پیش داشت، دو جلسه با دو وزیر آموزش و پرورش، پنجاه و دومین جلسه آن با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر وقت آموزش و پرورش، اوائل اردیبهشت‌ماه با تأکید بر عمل به تعهداتی چون تأمین جوایز طرح ملی حفظ ۱۴۵۲، تخصیص هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی شورای توسعه به کمیسیون، قرارگیری قرآن به عنوان متن درس اصلی دانش‌آموزان و پیشنهاد ردیف بودجه مستقل برای موضوع حفظ قرآن در فصل مناسب به هیئت دولت. اما پنجاه و سومین جلسه با وقفه‌ای حدود هفت ماه با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش وقت برگزار شد. طی این جلسه حاجی میرزایی با اشاره به سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، اظهار کرد: تقریباً پنج راهبرد این سند، عرضه‌محور است و هیچ استراتژی برای تقاضا در آن پیش‌بینی نشده است.

راه‌اندازی رادیو ترتیل رمضان 1440 قمری

با توجه به اسقبال مخاطبان رادیو و نیاز بیشتر آنها به استماع ترتیل آیات الهی، رادیو ترتیل در ماه رمضان 1398 نیز قوی‌تر و جدی‌تر از سال 97 آغاز به کار کرد. رادیو ترتیل بر روی طول موج اف ام ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز به صورت 24 ساعته برای مخاطبان برنامه داشت.

سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان

این جشنواره روزهای دهم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه 98 در شهر مشهد، با حضور ۳۱۳ شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد.این جشنواره در گروه آقایان و در بخش تلاوت بالای ۱۶ سال با داوری غلامرضا شاه‌میوه، عباس امام جمعه، سیدجواد سادات‌فاطمی و هاشم روغنی به ترتیب در لحن، تجوید، وقف و ابتدا و صوت همراه بود. همچنین در بخش حفظ قرآن بالای ۱۶ سال نیز امیر آقایی در حسن حفظ، محمدجواد پناهی در تجوید، رحیم خاکی در صوت، محمود لطفی‌نیا در لحن و حسن حکیم‌باشی در وقف و ابتدا نیز قضاوت این جشنوراه را عهده دار بودند.

اما گروه داوری آقایان در بخش زیر ۱۶ سال متشکل از مهدی شایق داور صوت، حامد ولیزاده داور لحن، حامد علیزاده داور وقف و ابتدا و سعید پرویزی داور تجوید است. همچنین در گروه بانوان نیز فهیمه‌سادات موسوی‌نیا، مرجانه نیاورانی، یگانگی، فرخنده کریم‌زاده، زهرا افخمی، سمیه حاجعلی، ملیحه اسحاق‌نژاد، مژگان خان‌بابا و زهیدا رشیدی در آیتم‌های مختلف و در دو گروه زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال داوری جشنواره سیزدهم مدهامتان را عهده‌دار بودند. باید گفت ریاست هیئت داوران این دوره از مسابقات را سیدجوادسادات فاطمی بر عهده داشت و ناظر هیئت داوری نیز برعهده محمدرضا ستوده‌نیا بود.

مسابقات سازمان نظام مهندسی کشور

مرحله سراسری این مسابقات با رقابت 50 نفر از متسابقان آقا، در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ ۱۵ جزء قرآن کریم با قضاوت صالح اطهری‌فرد در بخش لحن، حسین رستمی در بخش صوت، مهدی عباسی در بخش حسن حفظ و وقف و ابتدا و بهروز یاریگل در بخش تجوید در مجتمع امام علی(ع) منطقه ۲۲ تهران انجام شد.

نشست تحلیل عملکرد قاریان ایرانی در مسابقات قرآن ایران و مالزی

نشست تحلیل و بررسی عملکرد نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن سال ۹۸ ایران و مالزی، با حضور احمد ابوالقاسمی، قاری و مدرس بین‌المللی، مهدی غلام‌نژاد، نماینده کشورمان در سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، هادی موحدامین، نماینده ایران در شصت‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، هادی رحیمی، استاد راهنمای نماینده ایران در مسابقات مالزی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدتقی میرزاجانی، مسئول دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان در ایکنا برگزار شد.

موارد و پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه:

خلاصه کردن دو مرحله مسابقات در یک مرحله برای کم کردن استرس
تأثیر استاد راهنما بر نتیجه
تسلط قاری در هنرنمایی‌های تنغیمی و صوتی، موجب شنیدن تجوید شیرین‌تر می‌شود
ناگزیر از پذیرش نظر داوران به عنوان فصل‌الخطاب هستیم
در مسابقات بین‌المللی ایران، اختلاف سلیقه داوری به حداقل رسیده است
تراز تلاوت قاریان ایرانی هنوز هم از بسیاری کشورهای دیگر بالاتر است
قصد تغییر در شیوه انتخاب قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی نیست
ضرورت ارائه مشاوره‌های روحی روانی و آموزشی به متسابقین، قبل، حین و بعد از مسابقات
اعطای عنوان «بین‌المللی»به قاریان ممتاز در مرحله کشوری مسابقات که در بالاترین سطح فنی برگزار می‌شود و برخورداری از کلیه مزایای مربوطه


بیشتر بخوانید:


صوت خوش تالیان قرآن در محضر رهبر انقلاب

طبق سنت هر ساله نخستین روز ماه مبارک رمضان سال گذشته، مراسم دیدار قاریان و حافظان قرآن با رهبر معظم انقلاب، در قالب محفل انس با قرآن کریم در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. در این محفل که با اجرای سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، حبیب صداقت از قاریان ممتاز و جوان استان تهران و امیرحسین رحمتی، قاری نوجوان از استان گلستان (که در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان، موفق به دریافت رتبه اول شد)، محمد بهرامی، روشندل کشورمان از استان لرستان(دارنده رتبه اول دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام)، قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی از استان خوزستان و مهدی فروغی از استان قم به اجرای برنامه پرداختند.

مدیحه‌سرایی سبطین خوزستان، معراج و انوارالهدی استان قم به صورت مشترک، قرائت دعای ختم قرآن توسط عبدالحسن محمدپور، پیشکسوت قرآنی از استان اردبیل از دیگر بخش‌های این محفل بود و در پایان نیز از بیانات مقام معظم رهبری بهره‌مند شدند.

محور بیانات ایشان بدین شرح است:
- سال به سال شاهد رشد جوانان قرآنی‌مان هستیم و این مایه سپاسگزاری است.
- قرآن، اثر هنری بی‌نظیر است و یک جنبه از عظمت قرآن، زیبایی هنری آن است و آن چیزی که در درجه اول، دل‌ها را به سمت اسلام جذب می‌کرد، جنبه هنری است.
- انس زیاد با قرآن، موجب می‌شود تا به زیبایی الفاظ شگفت‌آور و حیرت‌آور قرآن پی ببریم که حتی خیلی از عرب‌زبان‌ها توفیق درک آن را ندارند.
-از قرآن درس زندگی بیاموزید، یعنی قرآن، ذهن ما را به معارف عالی برساند.
- دوره‌ها و جلسات قرآن را زیاد کنید تا به فهم قرآن برسیم.
- مساجد را در طول سال پایگاه قرآن قرار دهید.
-جلسات تفسیر را برپا کنید تا مرد و زن با معارف قرآن انس بگیرد.
- قاریان، قرآن را تفهیم مخاطب کنند.
- مخاطبان از تشویق الله الله در محافل به‌جا استفاده کنند، لزومی به استفاده همیشه از این عبارت برای تشویق نیست.

تولید وپخش 30 برنامه ویژه ایام ماه مبارک رمضان 98

در رمضان سالی که گذشته ۳۰ برنامه ویژه خدمت شنوندگان و مخاطبان رادیو قرآن ارائه شد، این برنامه‌ها از ساعت ۲۴ بامداد با ترتیل یک جز قرآن کریم توسط محمود خلیل الحصری با ترجمه فارسی استاد قادرپناه آغاز می‌شد و در ادامه نیز برنامه‌هایی چون ترجمان وحی با محوریت سوره مبارکه قدر، ویژه برنامه سحری رادیو با عنوان «در خلوت حضور»، بوستان معرفت، تسبیح آفتاب، راز آسمان برنامه ویژه شب عید فطر و با موضوع استهلال، برنامه قسم به زیتون ویژه روز قدس و ... از جمله این برنامه‌ها بود.

برگزاری همایش عمری با قرآن

هجدهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران با عنوان «عمری با قرآن»، طبق روال سنوات گذشته، به همت فرهنگسرای قرآن و با مشارکت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در راستای تکریم از قرآنیانی است که سالیان سال در این عرصه فعالیت کرده‌اند، در تالار ایوان شمس برگزار شد. طی این مراسم از پنج چهره قرآنی چون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن، محمد بادپا، فعال قرآنی، حسن ربیعیان، مدرس، قاری و داور قرآنی، محمود پاک‌نیت، هنرمند قرآنی و فروغ‌السادات موسوی‌بلده، بانوی فعال قرآنی، همچنین در این مراسم از خانواده شهیدان قرآنی مصطفی و مجتبی کاشفی با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از معاونان سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری و مدرسان و قرآنیان شهر تهران تجلیل به عمل آمد.

جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی

صد و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بررسی گزارش دوره‌ای اجرای طرح ملّی حفظ قرآن کریم، معرفی ترکیب جدید اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم و ... برگزار شد که طی آن رئیس، نایب رئیس و سایر اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم معرفی شدند. بر همین اساس، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان رئیس ستاد و معاون پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به عنوان نایب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم معرفی شدند.

همچنین نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌ها و نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان بسیج مستضعفین، حوزه علمیه برادران، حوزه علمیه خواهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردم نهاد قرآنی، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو صاحب‌نظر حفظ و آموزش قرآن (با معرفی شورای ارزیابی حافظان قرآن) و دبیر ستاد (با انتخاب رئیس ستاد) به عنوان دیگر اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم انتخاب شدند.

پایان دوره مأموریت معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های مجدانه پنج‌ساله محمد انجم شعاع، در سمت معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی رئیس مجمع مشورتی و اعضا، از دیگر برنامه‌های مجمع مشورتی بود و در ادامه به تبیین نحوه اجرایی‌سازی اقدامات سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور و فرآیند تخصیص بودجه متناسب آن پرداخته شد.

انتشار اذان «حسام‌الدین سراج» از هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی سنتی کشورمان در فضای مجازی که مورد توجه فعالان شبکه‌های مجازی قرار گرفته است.

مسابقات قرآن ترکیه

هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه با حضور ۱۲۸ نفر از ۶۸ کشور جهان در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم 30 اردیبهشت 98‌ در سالن «هتل لازونی» استانبول آغاز شده و تا دوم خرداد ادامه داشت. مجتبی محمدبیگی و سعید شاهرخی به ترتیب به عنوان قاری و حافظ به نمایندگی از کشورمان در مسابقات قرآن ترکیه شرکت کردند.

همچنین بر اساس اعلام سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن، محمدحسین بهزادفر، حافظ کل قرآن کریم با همراهی پدرش، طی 3 تا 9 خردادماه به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور الجزایر اعزام شد و محمدرسول تکبیری، حافظ قرآن کریم نیز به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن که طی بازه زمانی 25 تا 30 خردادماه برگزار شد، حضور پیدا کردند. همچنین، حمیدرضا ولی‌محمدی، حافظ قرآن نیز نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات متحده عربی بود که در بیست‌ و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی محمدرضا ولی محمدی، نماینده جمهوری اسلامی ایران جزو 10 برنده نخست رقابت‌ها نبود.

شفاف‌سازی بودجه قرآنی 97

شورای عالی انقلاب فرهنگی در اردیبهشت‌ماه 98، گزارش اعتبارات پرداختی صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی از محل اعتبارات سال ۱۳۹۷ قانون بودجه کل کشور را منتشر کرد. براساس این گزارش از اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۹۷ که ۱۰۰۰ میلیارد ریال بوده است، ۲۳۰ میلیارد ریال دریافت، حدود ۲۲۶ میلیارد ریال از آن هزینه و حدود سه میلیارد و ۲۲۱ میلیون ریال نیز به خزانه برگشت خورده است که با حاشیه‌هایی همراه بود.

افتتاح دارالقرآن جمعیت هلال احمر استان تهران

دارالقرآن جمعیت هلال احمر استان تهران با مدیریت حسین کتابدار فعالیتش را آغاز کرد. مراسم افتتاح رسمی این دارالقرآن در نیمه فصل بهار سالی که گذشت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی سلطانی، مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در جمعیت هلال احمر استان تهران و تشریح گام‌های آموزشی دارالقرآن پرداخته شد.

درگذشت یار قدیمی استاد مولایی

محسن مظاهری، پیشکسوت قرآنی و یار قدیمی استاد مولایی (ابراهیم پورفرزیب) که سال‌ها لباس شاگردی ایشان را با افتخار بر تن داشت، نیمه ماه مبارک رمضان مصادف با اول خرداد98 دار فانی را وداع گفت. یاد و خاطره مرحوم محسن مظاهری، در مراسم شانزده سالگی تأسیس خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن گرامی داشته شد. همچنین مراسم تشییع پیکر خادم بااخلاص محافل قرآنی از مسجد الرضا(ع) خیابان سهروردی با حضور قاریان برجسته و اساتید پیشکسوت به سمت قطعه ۳۰۰ بهشت زهرا(س) انجام شد.

تعطیلی یکی از مؤسسات قرآنی برتر در اردبیل

اوخر دومین ماه از فصل بهار بود که خبر تعطیلی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سرای ذکر اردبیل، تنها مؤسسه بخش خصوصی این شهرستان پس از چهار سال فعالیت، به دلیلی چون مانع‌تراشی فضای مجازی را پر کرد. این مؤسسه از جمله مراکز مردمی است که طی فعالیت چهار ساله‌اش با همراهی مربیان و اولیای قرآنی، نقشی مثمرثمر در نشر و توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه داشته است به گونه‌ای که مقام اول را در سال ۱۳۹۵ در سطح استان به عنوان مؤسسه برتر کسب کرده بود.

اپلیکیشن مکان‌یاب مؤسسات قرآنی

این اپلیکیشن به سفارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی شده است و این امکان را به بازدیدکنندگان می‌دهد که مؤسسات قرآن دارای مجوز را در منطقه‌ای که قرار دارند تا ۱۰ کیلومتر دریافت کنند. همچنین با کلیک بر روی مکان‌یاب مؤسسه، اطلاعات تکمیلی آن را دریافت کنند. همچنین در این نرم‌افزار امکان جستجو بر اساس نام مؤسسه، استان و شهر نیز وجود دارد.

جلسه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی

در اواخر اردیبهشت‌ماه 98 نیز جلسه‌ای مشترک با حضور اعضای هیئت رئیسه (شامل مدیرعامل، نایب رئیس و رئیس هیئت مدیره) اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و تنی چند از اعضای هیئت مدیره این اتحادیه با حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزار شد که طی آن ضمن ارائه گزارش از روند فعالیت‌های قرآنی کشور، کلیاتی چون ارائه دیدگاه‌ها و نظرات درباره وضعیت قرآنی کشور و راه‌های بهبود آن و نوع همکاری اتحادیه با شورا مطرح و درباره آنها بحث و تبادل نظر شد.

راه‌اندازی پنجمین استودیوی تخصصی ضبط آثار صوتی قرآنی در مهد قرآن

پنجمین استودیوی تخصصی ضبط آثار صوتی قرآنی با ظرفیت ارتقای تولید تصویری آثار قرآنی در مهد قرآن راه‌اندازی شد که دیگر تشکل‌های قرآن نیز می‌توانند با بهره‌مندی از ظرفیت‌های هنری به اشاعه فرهنگ قرآنی و دینی اقدام کنند.


بیشتر بخوانید:


اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور به منظور تعیین تکلیف وضعیت ادغام و اختصاص ۵۰ درصد بودجه قرآنی به فعالیت‌های بخش مردمی، اهمال و سهل انگاری شورای توسعه قرآنی و سایر دستگاه‌های قرآنی جهت پیگیری جدی و عملی در تکمیل روند ادغام اتحادیه‌ها بیانیه‌ای خطاب به جامعه قرآنی و مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت، مسئولان و مدیران دستگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی و قرآنی کشور و به ویژه مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و نمایندگان فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی صادر کرد.

معرفی و معارفه مدیر جدید رادیو قرآن

با حکم حمید شاه‌آبادی، معاونت صدای رسانه ملی، «مجتبی ایزدی» به سمت مدیریت شبکه رادیویی قرآن معرفی شد. پیش از این «احمد ابوالقاسمی»، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی، که سال‌ها در بخش‌های مختلف رادیو قرآن فعالیت داشته است، این مسئولیت را برعهده داشت. ابوالقاسمی در زمان تصدی مدیریت رادیو قرآن خدمات ارزنده‌ای را همچون حرکت کاروان قرآنی انقلاب به ۱۱ استان در ایام گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و برنامه‌های متنوع قرآنی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان انجام داد. همچنین مراسم معارفه وی نیز 19 خردادماه 98، با حضور ابراهیم کبابیان، مشاور اجرایی معاونت صدا، مدیران شبکه‌های رادیویی و همکاران رادیو قرآن در سالن جلسات معاونت صدا برگزار شد.
همچنین طی حکمی از سوی، حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صدا‌وسیما، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و مدیر سابق رادیو قرآن به سمت مشاور قرآنی معاون صدای سازمان صدا و سیما منصوب شد.

محفل قرآنی سازمان بهزیستی

محفل انس با قرآن کریم ویژه قاریان ممتاز و بین‌المللی، مسئولان و مدیران سازمان بهزیستی به مناسبت ماه مبارک رمضان و به منظور بهره‌مندی جامعه هدف خود از برکات این ماه، در حسینیه شماره دو جماران برگزار شد.

گزارش توزیع اعتبارات سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی قرآن ۹۷

در اجرای مصوبه جلسه ٥١ مورخ ٢ خردادماه سال ١٣٩٨ مبنی بر انتشار جداول برنامه‌های اجرایی‌سازی اقدام‌های ملی سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن، جدول نهایی مصوب در کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی به تفکیک پروژه‌ها و نهادهای مجری برنامه‌ها از سوی دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی قرآن در خردادماه در پایگاه ا‌طلاع‌رسانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

گرامیداشت دبیر همایش بانوان قرآن‌پژوه

گرامیداشت مقام علمی مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد احمدی‌، چهره ماندگار فلسفه و حکمت و مؤسس سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی، همزمان با نخستین سالگرد ارتحال این استاد فقید، با حضور شخصیت‌هایی همچون علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور،‌ علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، غلامرضا داوری اردکانی، نجفقلی حبیبی، پیروز حناچی، شهردار تهران، حجج اسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، سیدمسعود خامنه‌ای، محسن قمی، مصطفی رستمی، سیدمحمود دعایی و عبدالحسین خسروپناه در سازمان سمت برگزار شد.

نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها

بیست‌ونهمین نشست سراسری مدیران امور قرآنی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها به مدت دو روز در سازمان دارالقرآن‌ الکریم برگزار شد. مراسم آغازین این نشست با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در محل سالن جلسات سازمان برگزار شد؛ ایستادن طبق قانون پای اتحادیه مدغم مؤسسات قرآنی، انس با بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شد و تهیه نقشه راه از آن، افزایش برنامه‌های قرآنی کشور در ماه مبارک رمضان، تأکید بر اینکه یک سازمانی قرآنی نه‌ تنها حامی جامعه قرآنی است بلکه باید از فعالان فرهنگی جامعه نیز حمایت کند، از جمله مواردی بود که طی این جلسه بر آن تاکید شد.

برگزاری نخستین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی

نخستین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان تشکل‌های قرآنی سراسر کشور در روز پایانی فصل بهار در جوار حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی و با برپایی مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) برگزار شد. در ابتدا بیانیه اولین مجمع عمومی قرائت شد و سپس حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به طرح جدید ادغام اتحادیه‌های کشوری، ادامه داد: در شورای توسعه مصوب شد که رئیس آن، سازوکار تکمیل بحث ادغام را دنبال کند، حجت‌الاسلام عاملی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدبیری را انتخاب کردند که باید چند نفر برای نظارت نهایی در این امر و ابلاغ آن براساس مسیر حقوقی و قانونی پیش بروند، لذا سازوکار نهایی شدن ادغام امری نیست که در اختیار شما باشد.

محمدی بیان کرد: براساس تدبیر این سازوکار جدید، حجت‌الاسلام عاملی و ابلاغ ایشان، فرآیند ادغام در آینده نزدیک تکمیل می‌شود. اما برخی اذعان می‌کنند که ادغام اگر مصوبه است، چرا در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر نشده است؟ طبق دیگر مصوبات شورا، باید بگویم در آیین‌نامه اتحادیه مدغم چند مورد اختلافی بود که قرار شد پس از بررسی و نهایی شدن در هیئت رسیدگی، مجدد گزارش آن به شورا ارسال شود، لذا ابلاغ شدن مصوبه ادغام، منوط به نهایی شدن آیین‌نامه‌ای شد که به عقب افتاد. اما تأکید می‌کنم که ادغام بحث بدون شک و تردیدی است.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس وقت سازمان دارالقرآن الکریم نیز طی سخنانی در این مجمع با اشاره به اینکه اعتقاد ما بر این است که هر حرفی می‌زنیم و هر عملی انجام می‌دهیم، باید در محضر خداوند جواب دهیم، افزود: در کشور نه تنها در حوزه قرآن، بلکه در تمامی حوزه‌ها شاهد معضلاتی هستیم، معضل در هنگام وضع قانون؛ چراکه قانون‌ها جامعیت و مانعیت ندارند. دوم، در اجرای همان قانون‌ها تعهدی نیست. سوم، اینکه دستگاه‌هایی که وظیفه نظارت دارند به نحو احسن وظیفه خود را انجام نمی‌دهند.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه به عنوان دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور منحل شده، مواردی را متذکر می‌شود، اظهار کرد: ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، مصوبه‌ قطعی با امضای حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی را دارد که زمان حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابلاغ شد، اما شورای توسعه چهار بار مصوبه را درباره ادغام دو اتحادیه کشور تغییر داد.

در ادامه این مراسم به دلیل نبود اراده قوی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور (از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی) در رابطه با موضوع ادغام دو اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی کشور، تجمعی مطالبه‌گرانه از سوی مدیران مؤسسات قرآنی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

سامانه شفاف‌سازی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت

نشست خبری تشریح هزینه‌کرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، همراه با راه‌اندازی سامانه‌ای جهت شفاف‌سازی هزینه کردهای این اتحادیه قرآنی به صورت آنلاین و لحظه‌ای، برگزار شد.

صدور و تمدید مجوز ٥٥٦ مؤسسه قرآنی در سه‌ماهه نخست ۹۸

از ابتدای سال 98 تا خردادماه همان سال و در نوبت سه‌ماهه اول سالی که گذشت، مجوز و پروانه فعالیت ٥٥٦ موسسه فرهنگی قرآن و عترت توسط هیئت رسیدگی به امور موسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر یا تمدید شده است.

نخبه ایرانی در جمع خوجه‌ها و اباضی‌ها

محمد‌مهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن کریم، در ماه مبارک رمضان سالی که گذشت، طی ۲۶ روز به کشورهای عراق، کویت، امارات متحده عربی و عمان سفر کرد و به اجرای برنامه‌های مختلف پرداخت. حق‌گویان پس از بازگشت، درباره برنامه‌هایش در این سفرها به خبرنگار ایکنا؛‌ گفت: این سفر طولانی‌ترین سفر قرآنی من بود. البته قبل از آن سفر ۶۷ روز‌ه‌‌ای به ۱۰ کشور اروپایی داشتم. در سفر اخیرم بیش از ۱۰۰ برنامه‌ قرآنی را در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز اسلامی اجرا کردم که با استقبال گسترده شیعیان، اهل تسنن و اباضی‌ها مواجه شد.

انتهای پیام
captcha