۸۵ درصد اتاق‌های بازی در مدارس دولتی دایر است
کد خبر: 3880766
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
رضوان حکیم‌زاده:

۸۵ درصد اتاق‌های بازی در مدارس دولتی دایر است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۵ درصد مدارس، دولتی و ۱۵ درصد غیردولتی هستند و دایر شدن اتاق بازی و یادگیری مختص هر دو نوع این مدارس و متناسب با همین درصدهاست، گفت: بر همین اساس، ۸۵ درصد مدارسی که در آن‌ها اتاق‌های بازی و یادگیری دایر شده دولتی هستند و چشم‌انداز اصلی در این طرح تبدیل شدن بازی به یکی از بستر‌های مناسب برای یادگیری در مدارس است.

اتاق بازی در مدارس

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره روند ایجاد اتاق‌های بازی و یادگیری در مدارس ابتدایی سراسر کشور اظهار کرد: در آغاز اجرای این طرح مقرر شد به صورت آزمایشی در ۱۰ استان کشور و هر استان حدود ۱۰۰ مدرسه اتاق‌های بازی و یادگیری راه‌اندازی شود. امسال نیز با توجه به نتایج خوب این طرح در مدارس پایلوت، راه‌اندازی این اتاق‌ها به همه استان‌ها تعمیم یافت و البته گاه درخواست خود استان‌ها بود که این مدارس دایر شود. بر همین اساس، در همه استان‌های کشور و هر استان حدود ۱۰۰ مدرسه دخترانه و پسرانه در مقطع ابتدایی اتاق بازی راه‌اندازی شده است. اگر مدارس بیشتری از این طرح استقبال کنند، ما پای کار هستیم.
 

تبدیل بازی به روش آموزشی

حکیم‌زاده درباره اهداف مدنظر در راه‌اندازی اتاق‌های بازی و یادگیری ادامه داد: موضوع مهم دیگر که موازات راه‌اندازی اتاق‌های بازی و یادگیری پیگیری می‌کنیم این است که در کنار دایر کردن این اتاق‌ها، مقوله بازی را تبدیل به روش آموزشی در همه کلاس‌های درس کنیم، یعنی اگر در مدرسه‌ای هم این امکان وجود نداشته باشد و فضای کافی برای ایجاد اتاق بازی نباشد، معلمان آموزش‌هایی را فرا گیرند تا مفاهیم کتاب درسی را از طریق بازی به کودکان آموزش دهند تا هم محیط شاداب و با نشاطی برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم و هم یادگیری از طریق بازی عمیق‌تر و پایدارتر باشد.

وی در خصوص این گزاره که لوازم به کار گرفته شده در این اتاق‌ها اسباب‌بازی‌های از پیش تولیدشده است و خلاقیت جایگاهی ندارد، افزود: لزوماً این‌گونه نیست که در این اتاق‌ها از اسباب‌بازی‌های آماده استفاده شود، گاه لوازم به کار گرفته شده برای بازی، ساختنی هستند. به این معنا که دست‌سازه‌هایی که خود بچه‌ها درست می‌کنند و یا اغلب طراحی بازی‌هایی از سوی معلمان است که از طریق آن بازی، دانش‌آموزان مفاهیم ریاضی و کار گروهی را می‌آموزند. در شیوه‌نامه تأسیس اتاق‌های بازی و یادگیری به این مسئله اشاره شده است که در طراحی بازی‌ها به چند نکته توجه کنند؛ نخست اینکه در بازی‌ها هدف و برنامه یادگیری موجود باشد و دیگری اینکه بازی‌ها مبتنی بر فعالیت و تحرک دانش‌آموزان باشد و سعی کنند از فعالیت‌ها و بازی‌های نشسته و بدون تحرک دوری شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره اقدامات انجام شده در شهر تهران نیز گفت: مقرر شده است تا در مناطق مختلف شهر و هر کجا مدیران مدارس از این طرح استقبال کردند، این اتاق‌ها راه‌اندازی شود. تلاش داریم تعداد اتاق‌های بازی و یادگیری در مدارس شهر تهران را افزایش دهیم. چشم‌انداز اصلی هم این است که بازی به عنوان یکی از بستر‌های مناسب برای یادگیری در دستور کار مدارس باشد.
 

۸۵ درصد اتاق‌های بازی و یادگیری در مدارس دولتی است

 
‌وی درباره میزان بهره‌مندی مدارس دولتی و غیردولتی از اتاق‌های بازی و یادگیری گفت: این اتاق‌ها صرفاً مختص مدارس غیردولتی نبوده و طبق شیوه‌نامه، سال گذشته در همه استان‌های مشارکت کننده در طرح، به نسبت مدارس هر دو نوع مدارس دولتی و غیردولتی این اتاق‌ها دایر شده است. در حدود ۸۵ درصد مدارس ما دولتی و ۱۵ درصد غیردولتی هستند، این درصد‌ها نیز در ایجاد اتاق‌های بازی و یادگیری مورد توجه بوده و لذا ۸۵ درصد مدارسی که در آن‌ها اتاق‌های بازی و یادگیری دایر شده، دولتی هستند.

حکیم‌زاده همچنین به بازخورد مدیران مدارس و خانواده‌های دانش‌آموزان در استفاده از اتاق‌های بازی و یادگیری اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها در استان‌ها نشان می‌دهد، مدیران مدارس و خانواده‌های دانش‌آموزان از تأسیس این کلاس‌ها استقبال کرده‌اند و همچنین باعث ایجاد خلاقیت در معلمان شده بود. در برخی شهر‌ها مانند مازندران و شهر آمل نیز نمایشگاه بازی و یادگیری برگزار شد که خلاقیت‌های معلمان در طراحی بازی‌ها به نمایش گذاشته شده بود. این اتاق‌ها متناسب با رویکرد‌های تعلیم و تربیتی در دنیا بوده و تلاش می‌شود تعلیم، تربیت و یادگیری در دوران کودکی، در بستر‌های مناسبی از جمله بازی و سرگرمی شکل گیرد.
 

اجبار خانواد‌ه‌ها به تهیه اسباب‌بازی ممنوع است

 
‌وی درباره اینکه آیا استانی در سطح کشور هست که در این طرح مشارکتی نداشته باشد، اظهار کرد: طبق برنامه اعلام شده به استان‌ها، مشارکت در این طرح، مربوط به همه استان‌ها و با توجه به شیوه‌نامه تدوین شده بوده و خوشبختانه مشارکت‌ها خوب بوده است. این اختیار هم به استان‌ها داده شده که طرح‌های مدنظر خود را در ایجاد اتاق‌های بازی و یادگیری متناسب با شیوه‌نامه اصلی اجرایی کنند. البته مجدداً تأکید می‌کنم که برنامه‌ هدف غایی صرفاً ایجاد اتاق‌های بازی و یادگیری نبوده، لذا در کلا‌س‌های درس عادی هم به بازی توجه می‌شود.

 

‌معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا در برخی مدارس که این اتاق‌ها دایر شده از خانواده‌ها خواسته‌اند برای مشارکت در این طرح اسباب بازی خریداری کنند، گفت: اگر اطلاع کاملی از شیوه‌نامه وجود داشته باشد، در آن اشاره شده که از هر گونه اجبار و الزام خانواده‌ها و تحمیل هزینه به آن‌ها اجتناب شود. هدف خلاقیت‌ورزی بوده است و مدارس می‌توانند به کمک دست سازه‌هایی که با خلاقیت کودکان و معلمان ساخته می‌شود به بازی و یادگیری بپردازند. اگر هم بنا به استفاده از اسباب‌بازی‌های از پیش تولید شده است، تأکید ما بر تولیدات داخلی است. اگر درخواستی از خانواده‌ها مبنی بر اینکه باید اسباب‌بازی تهیه کنند وجود داشته باشد، خلاف اهداف شیوه‌نامه است.
انتهای پیام
captcha