واکنش‌ گسترده به اظهارات اسلام‌هراسانه رئیس شرکت هواپیمایی اروپایی
کد خبر: 3880708
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷

واکنش‌ گسترده به اظهارات اسلام‌هراسانه رئیس شرکت هواپیمایی اروپایی

اظهارات اسلام‌هراسانه «مایکل اولری» رئیس شرکت رایان ایر (Ryanair) با واکنش گسترده مسلمانان و سازمان‌های اسلامی روبرو شد که اظهارات او را تشویق به نژادپرستی برشمردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ایندیپندنت، اظهارات اسلام‌هراسانه مایکل اولری، رئیس شرکت هواپیمایی رایان ایر، واکنش‌های منفی زیادی را برانگیخت. وی در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز لندن خواستار اعمال تدابیر شدید امنیتی برای مسافران مسلمان شده بود، چرا که به ادعای وی بیشتر بمب‌گذاران ظاهری اسلامی دارند.
 
او در ادامه به این روزنامه گفت: بمب‌گذارها چه کسانی هستند؟ آنها مردانی هستند که به تنهایی سفر می‌کنند. اگر با خانواده همراه با بچه‌ها سفر می‌کنید، احتمال اینکه بخواهید همه آنها را منفجر کنید، صفر است.
 
شورای مسلمانان انگلیس (MCB) در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اظهارنظرها آشکارا نژادپرستانه است. او آشکارا علیه مردان دارای ظاهر اسلامی جبهه‌گیری می‌کند؛ این سخنان وی مبتنی بر منطق خاصی نیست و تنها بر این اساس است که آیا فردی دارای ظاهر اسلامی است یا مانند مسلمانان رفتار می‌کند.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: این دقیقاً تعریف اسلام‌هراسی است. تبعیض نهادینه شده علیه مسلمانان کاملاً تثبیت شده است. چه در مورد به دست آوردن شغل، یا خرید یک آپارتمان و یا حتی گرفتن بیمه خودرو.

«خالد محمود»، نماینده مسلمان حزب کارگر گفت سخنان آقای اولری به این معناست که هر کسی که شبیه مسلمانان است، یک سرگرمی  است. وی افزود: این هفته در آلمان یک فرد سفیدپوست 8 نفر را کشت. آیا ما باید همه سفیدپوست‌ها را بازجویی کنیم که ببینیم آیا تروریست هستند یا خیر؟

همچنین دکتر «وقاص طفیل» استاد جرم‌شناسی دانشگاه لیدز بکت به روزنامه ایندیپندنت گفت: من فکر می‌کنم این سخنان افراط‌گرایانه است و نژادپرستی بیشتری را در مورد مسلمانان تشویق می‌کند. مطالعات زیادی در انگلیس، آمریکا و جاهای دیگر نشان داده که مسلمانان در فرودگاه‌ها از طرف نیروهای امنیتی و پلیس با رفتارهای تبعیض‌آمیز مواجه می‌شوند. وی تأکید کرد: این اظهارات تنها به اسلام‌هراسی کمک می‌کند و تأثیری در جلوگیری از تروریسم ندارد.

رایان‌ایر(RyanAir) شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت ایرلندی است که بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت اروپا به‌شمار می‌آید و به طور روزانه در بیش از ۲۷۰ مسیر در ۲۱ کشور اروپایی پرواز دارد.
 
انتهای پیام
captcha