اقدامات شهرداری تهران در جهت مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها
کد خبر: 3880215
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵

اقدامات شهرداری تهران در جهت مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به زودی مقدمات و امکانات استفاده همه گروه‌ها از جمله معلولان و افراد کم‎توان برای تردد با حمل و نقل عمومی و اتوبوس‎های شهری فراهم می‎شود، گفت: سعی می‌کنیم تا جایی که ممکن است ابتدا در ایستگاه‌های بی‌آرتی و مکان‌های پردتردد با ویلچر این امکان فراهم شود و بعد از آن تمامی پیاده‎روهای پایتخت مسطح شوند.

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اقدامات این معاونت در جهت مناسب‌سازی معابر و خیابان‌ها برای تردد افراد کم‌توان و معلول، گفت: مناسب‌سازی یعنی ایجاد محیط‌های بدون مانع یا تسهیل دسترسی برای همه که این موضوع یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت زندگی برای کلیه افراد جامعه به‌ ویژه معلولان است.

وی با بیان اینکه آحاد جامعه باید قادر باشند آزادانه و بدون خطر در پیرامون خود مثل ساختمان‌‌ها و اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند و از تمامی حقوق اجتماعی برخوردار شوند، ابراز کرد: تلاش برای مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی و توجه به حضور معلولان در جامعه جزء جدانشدنی برنامه‌های شهرداری است. البته اقدامات انجام‌شده در برابر عقب‌ماندگی گذشته مطمئناً کافی نیست. لذا ضمن ادامه تلاش‌ها، همواره آماده گفت‌وگو با نمایندگان جامعه معلولان برای رفع دغدغه‌های آنها هستیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه متأسفانه در گذشته برای ساختمان‎هایی که قرار بود ساخته شود میزان سقف را تعیین می‌کردند، ولی برای کف تدبیری نمی‌کردند، اظهار کرد: اگر ساختمانی ساخته می‎شد، لزوماً سازنده آن نباید ساختمان را با پیاده2رو تطبیق دهد، بلکه پیاده‌رو و خیابان را با آن ساختمان تنظیم می‌کردند. امروز در بسیاری از معابر شمال شهر تهران هم که شیب بیشتری دارند رمپ‌های ورودی پارکینگ خانه‌ها و پیاده‎روها را کاملاً ناهم‌سطح کرده و تردد در این مسیرها برای افراد سالم هم دشوار شده است، چه برسد به ویلچر، کالسکه و افراد کم‌توان.

حجت برنامه بلندمدت شهرسازی را توجه به کف‌سازی علاوه بر ارتفاع سقف دانست تا پیاده‌رو همتراز با خیابان، بدون پله و رمپ تعبیه شود و افزود: مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی خاص معلولان نیست، بلکه سالمندان، زنان باردار، کودکان و سایر افراد کم‌توان نیز از این طرح بهره‌مند می‌شوند.

وی همچنین تصریح کرد: در کوتاه‌مدت سعی می‌کنیم تا جایی که ممکن است ابتدا در ایستگاه‌های بی‌آرتی و مکان‌هایی که معلولان می‌خواهند با ویلچر تردد داشته باشند این امکان فراهم شود. لذا تلاش می‏‌کنیم که در هر ایستگاهی که این امکان وجود ندارد به زودی مقدمات و امکانات استفاده همه گروه‌ها از جمله معلولان و افراد کم‌توان فراهم شود.

سرپرست معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران پس از مسطح شدن پیاده‌روها، گام بعدی را اضافه کردن یک لاین برای دوچرخه دانست و اظهار کرد: امیدواریم به زودی مسیر تردد پیاده، دوچرخه و ویلچر برای تمامی گروه‎ها فراهم شود و توجه جدی‌تری خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha