سردار سلیمانی ارزش سیاسی شهادت را عمومی کرد
کد خبر: 3880082
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

سردار سلیمانی ارزش سیاسی شهادت را عمومی کرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در حادثه شهادت سردار عمومی شدن ارزش سیاسی شهادت برای جامعه ایران جدی و بزرگ تلقی شد و برعکس تصور آمریکا شرایط به ضرر آن‌ شود.

سردار سلیمانی ارزش سیاسی شهادت را عمومی کردبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شجاعیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، شامگاه چهارشنبه، 30 بهمن‌ماه، در نشست «شهید سردار سلیمانی و قدرت نرم ایران» در ساختمان انجمن‌های علمی حوزه گفت: شهادت سردار سلیمانی، که متأثر از شخصیت ایشان بود، سبب شد تا مشروعیت نظام جمهوری اسلامی تقویت شود.

وی با بیان اینکه مشروعیت سیاسی از مهمترین مؤلفه‌های قدرت نرم است، گفت: مراد از مشروعیت سیاسی همان مقبولیت است؛ نفس حضور بالای مردم ایران در مراسم تشییع ایشان به معنای مقبولیت نظام و سیاست‌های آن در عرصه منطقه و بین‌الملل است.

شجاعیان با ذکر اینکه کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که این حضور این‌قدر متراکم و پرشور باشد، زیرا بی‌نظیرترین تشییع بود، اظهار کرد: اقبال مردم در حالی بود که نظام سلطه تبلیغات وسیعی را برای تروریست خواندن او به کار گرفته بود و تصور می‌شد که ایران در موضع ضعف قرار دارد. حدود 25 تا 30 میلیون در استان‌هایی که مراسم تشییع انجام شد شرکت کردند و اگر استان‌های دیگر هم این کار صورت می‌گرفت شاید به حدود 50 میلیون نفر می‌رسید. بنابراین حضور پرشور مردم تأیید و مقبولیت نظام و سیاست‌های آن بود.

تقویت ارزش سیاسی شهادت

وی با اشاره به ارزش دینی و سیاسی شهادت، افزود: شهادت در تاریخ اسلام و انقلاب تأثیر زیادی داشته ولی در حادثه شهادت سردار عمومی شدن ارزش سیاسی شهادت برای جامعه ایران جدی و بزرگ تلقی شد و برعکس تصور آمریکا، شرایط به ضرر آن‌ شود و اظهارات و سیاست‌های رسانه‌ای خود را تغییر دادند.

شجاعیان با بیان اینکه نسل جوان ما به ارزش سیاسی شهادت به دنبال شهادت حاج قاسم بیشتر پی برد، تصریح کرد: تقویت سرمایه و انسجام اجتماعی از دیگر مؤلفه‌هایی بود که شهادت سردار سلیمانی به دنبال داشت، زیرا تمامی گروه‌های سیاسی با هر سلیقه و حتی روشنفکران و نویسندگان، هنرمندان و ... آن را گرامی داشتند.

وی با بیان اینکه احساس وحدت و انسجام میان مردم ایجاد و باعث تقویت قدرت نرم ایران شد، ابراز کرد: برخی که گرایش ملی داشتند او را رستم و افرادی با گرایش مذهبی هم او را مالک اشتر رهبری خواندند؛ این تلقی وجود داشت که سردار هم نجات‌دهنده اسلام و هم نجات‌دهنده ایران بوده است.

شجاعیان با اشاره به محبوبیت سیاسی بالای سردار سلیمانی قبل از شهادت اضافه کرد: سردار در موضوع قدس و مبارزه با اسرائیل سیاست‌های کلی نظام را پیگیری کرد و تکریمی که از شهادت ایشان خصوصاً در عراق صورت گرفت مؤید سیاست خارجی ایران در منطقه بود. نمونه آن تصویب طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق بود که می‌توانست قبل از آن هم مصوب شود و در آن زمان عراق درگیر مشکلات داخلی و اعتراضات مردمی بود. در پارلمان عراق کسانی موافق این مصوبه نبودند و فضا در حمایت از سیاست خروج آمریکا از منطقه به عنوان خط سیاست خارجی ایران بود.

استفاده مناسب سردار سلیمانی از قدرت

همچنین علیرضا نائیچ، دبیر انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه، در سخنانی بیان کرد: قدرت هوشمند ماحصل تلفیق دو قدرت نرم و سخت به طور مناسب است و می‌تواند تأثیر زیادی در جامعه داشته باشد؛ سردار سلیمانی هر چند نظامی بود و در این عرصه سخت کار کرد، ولی آنچه بعد از شهادت ایشان رخ داد، حکایت از قدرت نرم این فرد فداکار داشته است.

وی تصریح کرد: امام در بحث قدرت نرم فرموده‌اند که حکومت بر قلوب بهتر از حکومت بر جسم‌هاست و سردار سلیمانی توانست با حرکت در مکتب امام این فضا را تبدیل به قدرت کند.

انتهای پیام
captcha