ایران، محور اصلی گفت‌وگوها در سفر پمپئو به عربستان
کد خبر: 3880054
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۶

ایران، محور اصلی گفت‌وگوها در سفر پمپئو به عربستان

وزیر خارجه آمریکا امروز وارد عربستان شد تا درباره موضوعات منطقه‌ای از جمله فشار بر ایران، مسائل اقتصادی و حقوق بشر با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، امروز وارد فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض شد تا در دو روز آینده با مقامات این کشور دیدار کند.

وی به خبرنگاران همراه خود در این سفر گفت که در دو روز آینده با ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار خواهد کرد. پومپئو همچنین موضوعات اقتصادی و حقوق بشر از جمله پرونده یک پزشک سعودی-آمریکایی  که پس از نزدیک به دو سال بازداشت تحت محاکمه قرار دارد را مطرح خواهد کرد.
 
عربستان سعودی از تلاش‌های دولت ترامپ برای مقابله با ایران حمایت کرده است، اما پس از حمله سال گذشته به تأسیسات نفتی این کشور، نسبت به اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد.
 
پومپئو قبل از پرواز به ریاض گفت: ما عجله نداریم؛ کمپین فشار (بر ایران) همچنان ادامه دارد. این فقط یک فشار اقتصادی نیست؛ بلکه انزوا از طریق دیپلماسی نیز هست.
 
وی افزود: ما در ریاض وقت زیادی را صرف صحبت کردن در مورد مسائل امنیتی به ویژه تهدیدات جمهوری اسلامی ایران خواهیم کرد؛ اما در مورد طیف وسیعی از مسائل دیگر نیز صحبت خواهیم کرد.
 
عربستان سعودی به دلیل جنگ ویرانگر پنج ساله این کشور در یمن و همچنین بازداشت فعالان برجسته زن و قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی در سفارت استانبول در سال 2018، هدف انتقاد شدید دولت‌های غربی و کنگره ایالات متحده قرار گرفته است. 
 
همچنین سفر پومپئو سه هفته بعد از رونمایی از طرح به اصطلاح صلح معامله قرن از سوی رئیس‌جمهور آمریکا صورت می‌گیرد كه فلسطینی‌ها و مسلمانان جهان با صراحت آن را رد كرده‌اند.

انتهای پیام
captcha