قوانین به سمت تسهیل حقوق زنان در طلاق پیش رفته است
کد خبر: 3879606
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

قوانین به سمت تسهیل حقوق زنان در طلاق پیش رفته است

یک پژوهشگر در حوزه فقه و حقوق گفت: فقه ما در حقوق زن تحول خوبی داشته و با قاطعیت زن امروزی از امنیت بیشتری به لحاظ قانونی نسبت به گذشته برخوردار است و قوانین به سمت تسهیل حقوق زنان در طلاق پیش رفته است.

قوانین به سمت تسهیل حقوق زنان در طلاق پیش رفته استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا، پژوهشگر حوزه فقه و حقوق شامگاه گذشته، ۲۸ بهمن‌ماه در میزگرد تخصصی با موضوع «زنان، پیشرفت‌ها و چالش‌ها» که در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه این لایحه نتوانسته بین امنیت زنان و امنیت خانواده توازن برقرار کند، گفت: گاهی می‌خواهیم بر قواعد اخلاقی لباس قانون بپوشانیم که کار دشواری به نظر می‌رسد، دلیل طولانی شدن تصویب این لایحه نیز همین موضوع است، این لایحه مورد نقد قرار گرفته و مطمئن هستیم خروجی آن خوب است.

وی ادامه داد: آمار ۸۲ هزار ارتکاب به خشونت نسبت به همسر در پزشکی قانونی وجود دارد که ۹۰ درصد این خشونت‌ها زن‌آزاری و ۱۰ درصد آن مردآزاری است که با توجه به این آمار بحث امنیت زنان بسیار مهم است.

هدایت‌نیا بیان کرد: لایحه جدید حقوق زنان تغییر کرده است و یکی از تهدیدات جدی کودکان کار به‌خصوص کودکان دختر کار، تن‌فروشی و کودک‌همسری به‌شمار می‌رود، که قوانین فعلی به‌‌صورت جدی در این خصوص به‌ شدت نیاز به بازنگری دارند.

این پژوهشگر حوزه فقه و حقوق افزود: مباحث زن و حقوق به قدری گسترده است که تحولات فراوانی در این زمینه رخ داده و در شُرُف رخ دادن است، در خصوص لایحه جدید حقوق زنان نیز باید بگوییم که با وجود ویژگی‌های خوبی که این لایحه دارد اما کاستی‌های فراوان و ضعف کارشناسی نیز در آن دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: فقه ما در حقوق زن تحول خوبی داشته و زن امروزی از امنیت بیشتری به لحاظ قانونی نسبت به گذشته برخوردار است و قوانین به سمت تسهیل حقوق زنان در طلاق پیش رفته است.

هدایت‌نیا گفت: همچنین در خصوص سهمیه‌بندی طلاق باید گفت هدف از این قانون بستن دست دلالان بیشتر در بحث داوری و تدبیر صنفی برای سلامت کار دفاتر است، مسلماً اگر هدف این قانون کاهش آمار طلاق است باید متذکر شد که به این شکل کاهش آمار طلاق، صحیح و منطقی نیست.

انتهای پیام
captcha