جایزه داوران قرآنی فجر به «مهدی فقیه» اهدا شد
کد خبر: 3879475
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴

جایزه داوران قرآنی فجر به «مهدی فقیه» اهدا شد

هیئت داوران فیلم‌های قرآنی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر متشکل از عباس صالح مدرسه‌ای، اصغر امیرنیا و سید مصطفی زراوندیان، جایزه ویژه خود را به خاطر بازی در فیلم خروج به مهدی فقیه اهدا و بیانیه‌ای منتشر کردند.

به گزارش ایکنا، سال‌ها بود که انتخاب فیلم‌های قرآنی در بزرگ‌ترین جشنواره ملی سینمای ایران مغفول مانده بود. سال گذشته به پیشنهاد عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتخاب و اهدای نشان قرآنی به فیلم‌های حائز شرایط در جشنواره فیلم فجر مطرح شد.

با این مقدمه؛ هیئت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از عباس صالح‌مدرسه‌ای‌(نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)، اصغر امیر‌نیا(مدیرکل تبلیغ و ترویج قرآنی)، سیدمصطفی زراوندیان(فیلمنامه‌نویس و کارشناس سینما) بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ وَیبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا؛ قطعا این قرآن به [آیینى]که خود پایدارتر است راه مى ‏نماید و به آن مؤمنانى که کارهاى شایسته مى‌کنند مژده مى‏‌دهد که پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود» (آیه ۹ سوره اسراء).

حضور در محضر قرآن عزیز، این مائده سراسر نور، رحمت، برکت و شفا توفیقی است الهی که ارزانی مؤمنین و مؤمنات شده است. انسان‌هایی که همواره در سایه سار آن، روش و منش خویش را با آن منطبق نموده و آن را به عنوان اسوه حسنه مکتوب، فراروی خویش نهاده‌اند و در قرن حاضر که عصر اطلاعات و ارتباطات نام دارد، یکی از شیوه‏‌های جذب و ایجاد تأثیر عمیق در مخاطبان، بیان مطالب در قالب‏‌های هنری مانند قصه است که در تعالیم انبیاء الهی و کتاب‏‌های آسمانی مانند قرآن کریم و آموزش‏‌های دینی، از این شیوه مؤثر برای القای پیام و تأثیر تربیتی، اجتماعی و فردی بسیار بهره گرفته شده است و همواره یک داستان جذاب و دارای لایه‌های چندگانه معنایی، جوهره سینمای قرآنی را شکل می‏‌دهد، بدیهی است که این ظرفیت بالقوه انتظار بالاتری از این نوع سینما و سینماگران را نیز مطرح می‏‌سازد.

نظر به اهمیت تولید محتوای مفاهیم و مضامین «قرآن و عترت» در حوزه سینما و نقش  هنرمندان به عنوان طلایه‌داران تولید آثار سینمایی، هیئت داورن معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن ادای احترام به ساحت کلام‌الله مجید، مراتب تقدیر و تشکر خود را از اصحاب هنر سینما و همه دست‌اندرکاران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، بر خود واجب دانسته و از هنرمندان عزیزی که باعث رونق و ارتقای سطح کمی و کیفی این دوره از جشنواره شده‌اند و با خلق آثار خود بر غنای هنر سینما افزوده‌اند، قدردانی کنند.

بر این اساس، هیئت داوران ضمن بررسی فیلم‌های این دوره، به پاس یک عمر فعالیت هنرمندی که در ایفای نقش انسان‌های مصلح و قرآنی با ایمان و اعتقاد حضور داشته، جایزه ویژه خود را به جناب مهدی فقیه اهدا می‌کند.

هیئت داوران به جهت ارج نهادن به جایگاه فیلم مستند در حوزه قرآن و عترت، ضمن تقدیر از همه مستندسازان، از فیلم «بانو» ساخته محمد حبیبی‌منصور، به دلیل روایت‌گری فرهنگ جهاد و مقاومت و ایثار در زندگی بانو عصمت احمدیان مادر شهیدان فرجوانی، تقدیر به عمل می‌آورد.
انتهای پیام
captcha