سیاست‌گذاری جهت‌دار فیسبوک در انتشار محتوای خشونت‌آمیز
کد خبر: 3879333
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

سیاست‌گذاری جهت‌دار فیسبوک در انتشار محتوای خشونت‌آمیز

شرکت فیسبوک، بزرگترین شبکه اجتماعی جهان مدعی است اجازه انتشار محتوای خشونت‌آمیز را نمی‌دهد اما نمونه‌هایی مانند حادثه تروریستی مساجد کرایست‌چرچ در نیوزیلند که سال گذشته اتفاق افتاد، ناکامی سیاست‌های این شبکه اجتماعی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از نیوزیلند هرالد، هنگامی که نمازگزاران مساجد در کرایست‌چرچ نیوزیلند در مارس سال گذشته طی یک عملیات تروریستی به شهادت رسیدند، مردم نیوزیلند از دیدن اینکه فیلم این حادثه به طور زنده از بزرگترین شبکه اجتماعی جهان پخش می‌شد، بهت‌زده شدند. این ویدئو ساعت‌ها در فیسبوک باقی ماند و از طریق تبلیغات و پخش خودکار باز‌پخش می‌شد. این رویداد، خشم عمومی مردم در نیوزیلند را برانگیخت و آنها از خود می پرسیدند چگونه ممکن است اجازه داده شود چنین اتفاقی بیفتد.

«گای روزن» معاون شرکت فیسبوک چند روز پس از این حادثه تروریستی گفت: مردم به دنبال درک این موضوع هستند که چگونه از بسترهای آنلاین مانند فیسبوک برای پخش ویدئوهای خشونت‌بار استفاده می‌شود ... ما می‌خواستیم با بررسی‌های خود اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم در مورد اینکه از خدمات ما چگونه استفاده می‌شود و چگونه می‌توانیم آن را بهبود ببخشیم.
 
روزن مدعی شد: در طول پخش مستقیم این حادثه تروریستی، ما حتی یک گزارش از سوی کاربران دریافت نکردیم.
 
دو هفته پس از آن حمله، فیسبوک سرانجام در نامه‌ای خطاب به مردم نیوزلند اعلام کرد این شرکت در حال بررسی گزینه‌هایی برای جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه است.

یکی از این گزینه‌ها سیاست غیرتهاجمی تازه فیسبوک است که در صورتی که یک کاربر قوانین فیسبوک را نقض کند، در آینده از امکان پخش زنده محروم می‌شود.
 
ناکامی این رویکرد فیسبوک روشن است. معمولاً تروریست‌هایی که جنایات خود را پخش زنده می‌کنند، دیگر پس از دستگیری یا کشته شدن از سوی پلیس،  فرصتی برای انجام دوباره این عمل پیدا نمی‌کنند.
 
هفته گذشته یک افسر ارتش سلطنتی تایلند در حین تیراندازی گسترده که منجر به کشته شدن 29 نفر و مجروح شدن 58 نفر دیگر شد، مرتباً به فیسبوک سرزد. از جمله در یک پخش زنده از بینندگان سؤال کرد که آیا باید تسلیم شود یا خیر. وی سرانجام از سوی کماندوهای تایلندی کشته شد.

فیسبوک سریعاً توضیح داد که در جریان پخش زنده بسیار کوتاه فیلم از سوی تیرانداز، هیچ گونه تصویر واقعی از خشونت دیده نمی‌شد و به همین دلیل به عنوان مطلب خشونت‌آمیز طبقه‌بندی نشده است.
 
وقتی پستی به فیسبوک گزارش می‌شود، تیمی متشکل از 15 هزار نفر داور محتوا را بررسی می‌کنند. این 15 هزار نفر، مطالب را در بیش از 50 زبان بررسی می‌کنند که این بدان معنی است که همه آنها قادر به بررسی محتوای همه مطالب گزارش شده نیستند چون به همه این زبان‌ها تسلط ندارند.
 
فیس بوک 2.4 میلیارد کاربر در سرتاسر جهان و برای هر 160 هزار نفر از آنها یک ناظر دارد.
انتهای پیام
captcha