نقش غیرقابل انکار بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی
کد خبر: 3875915
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳

نقش غیرقابل انکار بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی

گروه سیاست و اقتصاد ــ معاون پژوهش و استاد حوزه علمیه خواهران استان قزوین با تأکید بر اینکه نقش بسیار مهم و تأثیرگذار زنان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل‌ انکار است، بیان کرد: این نقش را نه‌تنها در مبارزه‌ها بلکه در تربیت، تشویق و حمایت نیروهای مجاهد و انقلابی نیز می‌توان جستجو کرد.

بانوان انقلابی ثابت کردند می‌توانند تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز باشند

سمیه مهدوی‌منش، معاون پژوهش و استاد حوزه علمیه خواهران استان قزوین، در گفت‌و‌گو با ایکنا از قزوین، دین اسلام مى‏‌خواهد که زن نیز همچون مرد، در تمام عرصه‌‏هاى جامعه عنصرى فعال و پویا باشد، اظهار کرد: با پیروزى انقلاب اسلامى این تحوّل و نگرش نسبت به زن در جامعه ایجاد شد و بنیان‌گذار جمهورى اسلامى ایران، حضرت امام خمینى(ره) و مقام معظم رهبرى نیز در سخنان خود بر این امر تأکید داشته و صحه گذاشته‌‏اند.

وی افزود: زنان نیمی از پیکره اجتماع هستند و یکی از ارکان مهم هر نهاد اجتماعی خرد و کلان هستند لذا مانند مردان می‌توانند تاریخ‌ساز و تمدن ساز باشند، چنانکه می‌بینیم میلیون‌ها زن ایرانی در انقلاب سال 1357 با قدرت پا به صحنه نهادند.

مهدوی‌منش تصریح کرد: زنان ایرانی در تمامی مراحل پیروزی انقلاب اسلامی به‌روشنی بیان کردند که زن مسلمان ایرانی در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و ... حضور دارد و اعتقادات دینی او مانع از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی نخواهد شد، آن‌ها ثابت کرد که در عین حفظ دیانت و پاک‌دامنی می‌تواند تاریخ‌ساز باشند.

وی با تأکید بر اینکه نقش بسیار مهم و تأثیرگذار زنان ایرانی در پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل‌انکار است، عنوان کرد: این نقش را نه‌تنها در مبارزه‌های آنان بلکه در تربیت، تشویق و حمایت نیروهای مجاهد و انقلابی نیز می‌توان جستجو کرد. به‌عنوان نمونه می‌توان به همسران شهدای مدافع حرم اشاره کرد که با حفظ سنگر خانواده و قبول این مسئولیت سنگین همسران خود را راهی جبهه نبردی می‌کنند که هر لحظه امکان شهادت وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش روی زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال در مرکز و متن بود.

وی افزود: هم‌اکنون زنان مسلمان در منطقه به‌ویژه مصر، لیبی، بحرین، تونس و یمن همچون حضرت زهرا(س) در مقابل دشمن سینه سپر کرده‌اند. حضور زنان مسلمان در نهضت‌های بیداری اسلامی نشان‌گر رهایی آنان از قیدوبندهای عرفی و مادی غرب و قیام برای کسب آزادی از شر خودکامگان سیاسی است.

مهدوی‌منش بیان کرد: نقش بی‌بدیل زنان در جنبش بیداری پایان‌بخش رؤیاهای غرب در بهره‌گیری و استفاده ابزاری از زن است، در واقع الگوی زنان جهان زن مسلمان ایرانی است. زن مسلمان انقلابی ایران می‌تواند بعد از وجود مبارک حضرت زهرا (س) و زنان صدر اسلام الگوی ثانویه زنان جهان باشد.

وی با بیان اینکه زن مسلمان ایرانی به دنیا ثابت کرد که نه از الگوی شرقی یعنی خانه‌نشینی و منزوی بودن زن تبعیت می‌کند و نه از الگوی غربی یعنی خانواده گریزی و آزادی بی‌حدوحصر الگو می‌پذیرد، تصریح کرد: زن ایرانی الگوی ویژه خودش را دارد که از آن جمله می‌توان به الگوهایی چون وجود حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) است که در عین خانواده‌گرایی و تبعیت از همسر و ارج نهادن به خانه‌داری، تربیت فرزند و همسرداری، در جهاد اجتماعی نیز سهم به سزایی دارد و می‌تواند نقش بی‌بدیلی را در تمدن‌سازی ایفا کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قزوین تأکید کرد: هریک از زنان جامعه ما نقش مهمی را در خانواده و اجتماع دارند، زنان جامعه اسلامی ایران باید به لحاظ فردی و در ساحت خانواده و جامعه رشد کنند به‌گونه‌ای که هم همسر و مادر نمونه باشند و هم از طریق حضور در مجامع علمی، اندیشمندی فرزانه و موفق، مدیری با کفایت یا معلمی نقش‌آفرین باشند.

وی اضافه کرد: زنان جامعه اسلامی ایران باید باور داشته باشند بزرگ‌ترین حق زن کرامت آن‌هاست و باید به دنبال احیاء این کرامت به‌عنوان یک حق الهی باشند و کریمانه زندگی کنند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه وقتی زن مسلمان جامعه اسلامی ما باور کرد کرامت دارد آن‌وقت بازیچه ضد فرهنگ‌های غربی و شرقی نخواهد شد و خودش را منطبق با الگوهای اسلامی و دینی خواهد کرد، گفت: در این زمان این زن به‌جای اینکه زمان زیادی از روز خود را صرف ساختن و پرداختن چهره و ظاهر خود کند تا بتواند در جامعه خودنمایی کند و نظرها را به خود جلب کند و پالس شهوانی منفی به جامعه بدهد، می‌تواند با ارتقاء سطح علمی و معنوی خود جزء گروه‌های مرجع و الگوهای اجتماعی مثبت باشد.

مهدوی‌منش در پایان بیان کرد: این‌گونه از بانوان تبدیل به الگوهایی در جامعه می‌شوند که حرکت آفرین هستند نه تشنج‌آفرین؛ آن‌وقت به قول شهید مطهری این زن شخص گران‌بهای دارای نقش است، زنی است که در اداره خانواده می‌کوشد و در عین حال در جامعه حضور سازنده دارد، این زن به دلیل وفاداری به همسر و حفظ حریم نگهداری با مردان قیمت و منزلت دارد.

انتهای پیام
captcha