تشکیل بانک اطلاعات جامع فعالیت‌های قرآنی در اصفهان/ معافیت‌های مؤسسات قرآنی بررسی می‌شود
کد خبر: 3875179
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷

تشکیل بانک اطلاعات جامع فعالیت‌های قرآنی در اصفهان/ معافیت‌های مؤسسات قرآنی بررسی می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل اداره ارشاد اصفهان با اشاره به اینکه اطلاعات و آمار مربوط به حوزه قرآن و عترت در استان در یک‌جا تجمیع نشده است، افزود:‌ برای حل این مشکل قرار است، یک بانک جامع اطلاعاتی با همکاری همه نهادها و دستگاه‌ها شکل بگیرد و امیدوار هستیم که این کار به زودی انجام شود.

تعامل و وحدت بیشتری میان نهادهای قرآنی برقرار شودحجت‌الاسلام محمدعلی انصاری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در گفت‎وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص موانع و چالش‌های پیش روی فعالیت مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: در استان اصفهان فعالیت‌های قرآن و عترت به خوبی انجام می‌شود و از این نظر وضعیت قابل قبول است، اما در مقایسه با نیازی که به فعالیت‌های قرآنی داریم و جایگاهی که قرآن می‌تواند در زندگی ما و پیشرفت کشور داشته باشد، هنوز کارهایی انجام نشده و آسیب‌هایی نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اهم این مشکلات افزود: یکی از این مسائل عدم تعامل، هم‌افزایی، و همراهی دستگاه‌ها نسبت به این نوع فعالیت‌ها و به خصوص فعالیت‌های قرآنی است. از یک طرف همه دستگاه‌ها دوست دارند در حوزه قرآن کار کنند و از طرفی فعالیت‌های متعددی که به آن علاقه دارند باید با هم هماهنگ، هم‌سو و هم‌افزا باشد و دستگاه‌ها بتوانند به هم کمک کنند، پس یکی از کارهایی که شایسته عنایت بیشتر است، همین تعامل و وحدت و یکپارچگی دستگاه و سازمان‌ها و حتی بخش خصوصی است که در حوزه قرآن تلاش می‌کند. البته رفاقت‌های خوبی وجود دارد، اما به تعامل و هم‌افزایی بیشتری نیاز داریم.

بانک جامع اطلاعات قرآنی نداریم

انصاری بیان کرد: علی‌رغم ظرفیت‌های خوبی که در استان اصفهان وجود دارد، اما متأسفانه اطلاعات و آمار راجع به حوزه قرآن در یک جا تجمیع نشده و در واقع یک «بانک اطلاعات جامع» وجود ندارد. یعنی شاید در حال حاضر هر دستگاه و نهادی که در این حوزه کار می‌کند آمار و ارقامی برای خودش دارد که اولاً دقیق و کامل نیست و دوماً ممکن است جامع نباشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: لذا یکی از مشکلات موجود، نداشتن اطلاعات دقیق است؛ اگر از ما سؤال کنند که دقیقاً در استان اصفهان چند نفر حافظ کل قرآن هستند و یا چند قاری مطرح داریم، شاید آمار و اطلاعات متعددی وجود داشته باشد که هیچ‌کدام جامع و کامل نباشد. برای حل این مشکل قرار است، یک بانک جامع اطلاعاتی با همکاری همه نهادها و دستگاه‌ها شکل بگیرد و امیدوار هستیم که این کار به زودی انجام شود.

انصاری تصریح کرد: نکته دیگر این است که امتیازاتی برای فعالان حوزه قرآنی در قانون مشخص شده است که مؤسسات قرآنی از این امتیازات و معافیت‌ها برخوردار باشند، البته ما از بسیاری از دستگاه‌ها به خاطر علاقه به قرآن و انجام وظیفه قانونی‌شان تشکر می‌کنیم، اما این قانون هم به طور دقیق اجرا نشده و هم صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود که در جلسه شورای فرهنگ عمومی هم بحث شد و بنا شد از سوی استاندار که علاقه زیادی هم به گسترش حوزه فعالیت‌های قرآن دارد با مطالعه دقیق‌تری روشن شود که چه معافیت‌ها و امتیازاتی به مراکز فعالیت‌های قرآنی تعلق بگیرد. این مطالعات پس از تجمیع به دستگاه‌ها ابلاغ شده و همه مکلف خواهند بود که به آن عمل کنند.

تبلیغ سبک زندگی قرآنی در شهر

وی با اشاره به تبلیغات محیطی و ارائه چهره‌ای از شهر به عنوان شهر فعال حوزه قرآن و عترت اضافه کرد: در حال حاضر در سطح شهرها، تابلوهای مختلف و فرصت‌های گوناگون تبلیغی وجود دارد که معتقدیم اگر بخشی از اینها به تبلیغ سبک زندگی قرآنی، اخلاق قرآنی، روش قرآنی و یا به مناسبت فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده شوند، می‌تواند در تربیت و ایجاد یک فضای مناسب برای استفاده از سبک زندگی قرآنی اثر گذار باشند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان اصفهان تأکید کرد: یکی از مشکلات عدم هم‌افزایی و همراهی در زمینه تبلیغات محیطی و درست کردن یک چهره قرآنی در شهر زیبای اصفهان است. در این خصوص شورای شهر وعده دادند که از همه ظرفیت شهر اصفهان در این زمینه برای تبلیغ مفاهیم و فعالیت‌های قرآنی استفاده کنند. بسیج و سپاه پاسداران نیز که همیشه در حوزه‌های فرهنگی همراه ما بوده و هستند وعده دادند که آنچه که در اختیار آنها هست هم هر وقت نیاز باشد در حوزه قرآن و عترت به کار گرفته شود.

انصاری در ادامه با اشاره به اینکه تا چه اندازه فعالیت‌های قرآنی انجام شده در استان تأثیرگذار بوده و جامعه را به سمت قرآنی شدن پیش برده است، گفت: در این زمینه تحقیق و پژوهش مشخصی از سوی نهاد یا دستگاهی یا انجام نشده و یا من از آن خبر ندارم، که احتمالا انجام نشده است. اما قطعاً این کار یک ضرورت است که در همه حوزه‌های فرهنگ و به خصوص حوزه قرآن و عترت یک نیازسنجی و افکارسنجی انجام شود.

وی افزود: از مراکز علمی و پژوهشی و خصوصاً دانشگاه‌ها و مراکز علمی قرآن و عترت استان اصفهان درخواست می‌کنم در این زمینه کمک کنند و با پژوهش‌ها و سنجش میزان موفقیت فعالیت‌ها، کمک کنند که بتوانیم بازخورد کارها را ببینیم و در برنامه‌ریزی‌های آینده از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha