سیل در سرزمین کوچ و بلوچ؛ رستم دستانم آرزوست
کد خبر: 3871510
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

سیل در سرزمین کوچ و بلوچ؛ رستم دستانم آرزوست

گروه جامعه ــ بارش شدید باران از روز شنبه در سیستان و بلوچستان موجب جاری شدن سیل در این استان شد، اما مسئولان کشوری به تازگی و آن هم پس از پیام مقام معظم رهبری به این استان حساس شدند و در حال ورود و رسیدگی به آنجا هستند.

سیل در سرزمین کوچ و بلوچ، رستم دستانم آرزوستبه گزارش ایکنا؛ بارش شدید باران در سیستان و بلوچستان از روز شنبه موجب جاری شدن سیل در این استان شد و مناطق گسترده‌ای را زیر آب برد؛ در همین حال با توجه به وقایعی که در پی سقوط هواپیما در کشور به وجود آمد، اخبار این حادثه در حاشیه قرار گرفت و کمتر در خبر‌ها و محافل رسانه‌ای انعکاس یافت. از سوی دیگر هرگاه حادثه‌ای در کشور به وجود می‌آید، معمولاً مسئولان نهاد‌های دولتی و عمومی برای حضور در آن مناطق گوی رقابت را از هم می‌ربایند، اما در سیستان و بلوچستان گویی میدانی نیست که آن‌ها رقابت حضور داشته باشند.

بی‌توجهی به وقایع سیل در این استان به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب اسلامی شخصاً با ارسال پیامی از دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی خواستند تا به یاری مردم این استان بشتابند، اگرچه برخی نهاد‌ها نیز گاه به دلیل وظایف ذاتی خود برای کمک به مردم در برابر سیل وارد این استان شده بودند.

هلال احمر و اورژانس؛ اولین نهادهای حاضر در صحنه
 
جمعیت هلال احمر که نخستین ارگان امدادی کشور است و در همه میدان‌های حادثه حضور دارد، در این استان نیز از روز‌های نخست حادثه حضور داشت و شش روستا را تخلیه و به هزار و ۲۴۸ نفر از مردم ۱۳ شهر درگیر سیلاب امدادرسانی کرد. ضمن اینکه سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های قصرقند، کنارک و فنوج برپا کرد و محمودرضا پیروی، دبیرکل آن، نیز نخستین مدیر کشوری بود که وارد این استان شد.

با وجود این انتقاد‌هایی نیز به این ارگان وارد شد؛ انتقاد‌هایی مانند نبود به موقع بالگرد‌های امدادرسان در مکان‌هایی که سیل مسیر‌های ارتباطی آن روستا‌ها را تخریب کرده و هیچ‌گونه راهی برای رسیدن به آن روستا‌ها وجود نداشت.
 
در این باره مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات، به ایکنا گفت: بارش باران مانع پرواز بالگرد‌های هلال احمر از زاهدان به مناطق جنوبی این استان شد، اما بالگرد‌های امدادرسان را از استان هرمزگان به این استان اعزام کردیم.
 
اورژانس کشور نیز همزمان با هلال احمر برای امدادرسانی به مصدومان حادثه در این استان حاضر بودند و روز گذشته پیرحسین کولیوند، رئیس آن برای هماهنگی امدادرسانی و نظارت بر خدمات بهداشتی درمانی، وارد این استان شد. ضمن اینکه از ابتدای بحران سیل تاکنون ۵۳ زن باردار به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و کمک‌های اورژانس هوایی برقرار شده است، اما همچنان ۱۲۰ روستای تحت محاصره آب در شهرستان چابهار نیازمند امدادرسانی و خدمات بهداشتی و درمانی هستند.
 
مسئولان  وارد شدند
 
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و رضا اردکانیان، وزیر نیرو، نیز شب گذشته، 23 دی‌ماه، به منظور بررسی وضعیت سیل و روند خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان وارد چابهار شدند. همچنین سردار سرلشگر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز صبح امروز، 24 دی‌ماه، وارد چابهار شد. پیش از این سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، نیز به منظور تسریع روند امدادرسانی وارد این استان شده بود.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز قرار است ظهر امروز، 24 دی‌ماه، به این استان سفر کند. وی همچنین از رایگان شدن اینترنت در این استان سیل زده طی دو روز خبر داد و در توئیتی نوشت که یک میلیارد تومان از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به این استان کمک می‌شود.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، از پرداخت دوبرابری مستمری دی و بهمن‌ماه مددجویان در مناطق سیل‌زده استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان خبر داد و گفت: محموله‌های کمک‌های مردمی آماده ارسال به مناطق سیل‌زده کشور است.
 
ارتش در کنار مردم
 
امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیز در پی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان به فرماندهان نیرو‌های زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی دستور داد که تمامی واحد‌های ارتش مستقر در منطقه علاوه بر نیرو‌های امدادی و تجهیزات به کار گرفته شده، تمامی امکانات هوایی و نیروی انسانی منطقه جنوب شرق را در خدمت مردم سیل‌زده با هماهنگی ستاد بحران منطقه به کار گیرند.

ضمن اینکه تیم‌های امدادی، خودرو‌های تاکتیکی سبک و سنگین، شناور‌های سبک و بالگرد‌های نیروی دریایی با ارسال بسته‌های غذایی و همچنین استقرار بیمارستان صحرایی به همراه تیم‌های پزشکی سیار، کمک‌رسان مردم منطقه بوده‌اند و صبح امروز نیز یک فروند هواپیمای ۷۴۷ نیروی هوایی کمک‌های مردمی و هلال احمر را به منطقه سیل‌زده ارسال کرد. بالگرد‌های هوانیروز پایگاه کرمان و تیپ‌های متحرک هجومی نیروی زمینی مستقر در منطقه نیز امروز عازم منطقه سیل‌زده شده‌اند.

حامد صادقی، سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی، با سفر به استان سیستان و بلوچستان از آغاز ارائه خدمات این آستان مقدس به مردم مناطق سیل‌زده خبر داد و گفت: تیم‌های پزشکی، خدمت‌رسانی و خادمیاران رضوی، مشغول خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان هستند.

همچنین شورای شهر تهران طی طرحی به شهرداری تهران اجازه داد تا برای کمک به سیستان و بلوچستان وارد این استان شوند. شهرداری مشهد نیز روز گذشته به جرگه کمک‌رسانی به این استان سیل‌‎زده وارد شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز از سفر وزرای بهداشت و اطلاعات به این استان طی امروز و فردا خبر داد. اگرچه سیلاب از روز شنبه، دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در نوردید، اما به جز نهاد‌های استانی و برخی نهاد‌های دیگر که این چند روز در حال خدمت‌رسانی بوده‌اند، نهاد‌های حاکمیتی کمتر وارد این استان شده‌اند و به همین دلیل مردم این استان خود را حاشیه‌ای‌ترین حاشیه ایران خوانده‌اند.

سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان، نیمروز شاهنامه، سرزمین کوچ و بلوچ هویت ایران را از هزاران سال قبل زنده نگاه داشته‌، اما قهر طبیعت آنان را فراگرفته و نیازمند یاری ایرانیان هستند. وقت آن است که به یاری فرزندان رستم دستان و یعقوب لیث صفاری، دادشاه و شه‌بخش و حسین‌خان گرگیچ برویم. کسانی که زمانی از ما در برابر بیگانگان دفاع کردند و حالا فقط به دفاع در برابر طبیعت می‌پردازند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha