اختصاصات علمی و اخلاقی آیت‌الله محلاتی؛ از ولایتمداری تا نظم در زندگی
کد خبر: 3870930
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
در مراسم تشییع آیت‌الله رسولی محلاتی مرور شد؛

اختصاصات علمی و اخلاقی آیت‌الله محلاتی؛ از ولایتمداری تا نظم در زندگی

گروه حوزه‌های علمیه ـ در مراسم تشییع آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی با حضور مسئولان و مردم، چهره‌هایی همچون آیت‌الله اختری و حجج اسلام قاضی عسکر و شهیدی محلاتی ضمن اشاره به یک عمر ارادت آیت‌الله محلاتی به امام(ره) و رهبری، به توضیح ویژگی‌های علمی، اخلاقی و شخصیتی ایشان پرداختند.

اختصاصات علمی و اخلاقی آیت‌الله محلاتی؛ از ولایتمداری تا نظم در زندگی

به گزارش ایکنا؛ مراسم تشییع آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، صبح امروز، 22 دی‌ماه، با حضور جمعی از مقامات و شخصیت‌های کشوری، علما و روحانیون و جمعی از علاقه‌مندان در مسجد فرشته تهران برگزار شد.

از جمله شخصیت‌های حاضر در این مراسم می‌توان به حجج اسلام ناطق نوری، عباسعلی اختری، سید محمدعلی شهیدی محلاتی، سیدعلی قاضی عسکر، مصطفی پورمحمدی، کاظم صدیقی، حاج علی اکبری، سیدرضا تقوی، محمدرضا زائری و همچنین علی‌اکبر ولایتی، محسن اسماعیلی، یاسر هاشمی رفسنجانی، بهروز کمالوندی، محمود واعظی، اسماعیل نجار و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی و دینی اشاره کرد.

در این مراسم پس از قرائت قرآن و دعا در مسجد فرشته، پیکر آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی با همراهی مردم از مقابل درب مسجد تشییع و به سمت شهر مقدس قم بدرقه شد؛ بنابر این گزارش مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم در قم، امروز از مسجد امام حسن عسکری(ع) رأس ساعت ۱۴:۳۰ برگزار می‌شود.

آیت‌الله عباسعلی اختری در حاشیه مراسم در گفت‌وگو با ایکنا؛ به توضیح درباره ابعاد شخصیتی آیت‌الله محلاتی پرداخت و اظهار کرد: آیت‌الله محلاتی یکی از یاران باوفای حضرت امام(ره) بودند. ایشان یکی از چند نفری بودند که از همان آغاز، قبل از مرجعیت حضرت امام در قم ملازم ایشان بودند. ایشان در تمام دوران مرجعیت حضرت امام و بعد از آن، حرکت انقلاب اسلامی و نجف اشرف همواره ملازم امام بودند. بعدا هم در بیت ایشان مورد اعتماد حضرت امام بودند و معمولا خبرهای خاص را به ایشان می‌گفتند.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های ایشان این بود که بعد از حضرت امام سریعا به ولایت مقام معظم رهبری پیوستند و تا همین روزهای آخر در کنار رهبری، در دفتر ایشان حضور داشتند و در خدمت ایشان فعالیت می‌کردند. مضافا اینکه مسئله هدایت و راهنمایی مردم را همواره بر عهده داشتند. اهتمامشان بر حضور در مسجد و اقامه نماز جماعت و ارتباط با مردم برقرار بود.

اختری در ادامه گفت: کارهای علمی و پژوهشی ایشان متعدد بود و بالغ بر صد عنوان کتاب تاریخی و تحقیقی تالیف کرد. اضافه بر همه این خدمات، ایشان نماینده حضرت امام در بنیاد مسکن در طول بنیاد مسکن بودند. بعد هم به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مدت زیادی این مسئولیت را بر عهده داشتند. ایشان یک شخصیتی بود که در تمام زمینه‌ها مورد اعتماد حضرت امام و مقام معظم رهبری بود و با صداقت در خدمت مردم در جهت نشر مکتب اهل بیت(ع) جهاد کردند.

اختصاصات علمی و اخلاقی آیت‌الله محلاتی؛ از ولایتمداری تا نظم در زندگی

وی در ادامه یادآور شد: ایشان یک شخصیتی بسیار متواضع و فروتن بود. اگر کسی با ایشان برخورد می‌کرد تصور نمی‌کرد که ایشان چنین جایگاهی نزد حضرت امام و مقام معظم رهبری دارد. همواره با اخلاق خوب با مردم ارتباط داشت. ایشان کسی بود که در مکتب امام بزرگ شده بود و از آن معارف معنوی حضرت امام برخوردار بود.

حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به جلوه‌های دیگری از شخصیت آیت‌الله محلاتی اشاره کرد و گفت: ایشان از نظر علمی و کارهای پژوهشی و تحقیقی بیش از یکصد اثر منتشر کردند. ایشان بسیار انسان مهذبی بود و اهل تهجد و نماز شب بود. ایشان در کارهای روزمره هم بسیار منظم بود و  بعد از اقامه نماز جماعت صبح در مسجد به دفتر رهبری می‌آمد و تا پایان شب هم برای خودش برنامه‌ریزی داشت.

وی افزود: ایشان در طول عمرش موفق بود. یک انسانی که مورد اعتماد حضرت امام و مقام معظم رهبری باشد و با این دو بزرگوار کار کرده باشد، خود همین دلیل بر عظمت ایشان است. البته گذشته ایشان هم همه‌اش افتخار است. ایشان ده سال در محضر حضرت امام درس خواندند. همچنین شاگرد آیت‌الله بروجردی بودند. با مرحوم آقامصطفی خمینی و مرحوم فاضل لنکرانی هم‌مباحثه بودند. سوابق ایشان سوابق درخشانی است و در عین حال انسان بسیار مردمی بودند.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی شهیدی محلاتی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و از بستگان آیت‌الله محلاتی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: ایشان علاوه بر علم و فقاهت و قلم توانایی که داشتند خودشان یکسری ویژگی‌های اخلاقی داشتند. اولا خیلی ساده‌زیست بودند. در مجالسی که مباحث سیاسی پیش می‌آمد می‌گفتند مباحث سیاسی را بگذارید برای بیرون. نسبت فرزندانشان علاقه‌مند بودند و به دینداری آنها اهمیت می‌دادند.

شهیدی محلاتی

وی افزود: ایشان بسیار منظم بودند. مثلاً وقتی در دفتر امام خمینی یا مقام معظم رهبری فعالیت داشتند بسیار منظم  بودند. ایشان در دانشگاه‌ خصوصا دانشگاه امام صادق(ع) تدریس داشتند و در این کار هم بسیار منظم بودند. در تالیف کتاب و انجام ورزش هم نظم داشتند. ایشان واقعا یک الگویی بودند. جمعیتی که امروز در تشییع ایشان حضور دارند نشان می‌دهد که آن مرحوم یک شخصیت مثبتی در جامعه ما بود.

در پایان یادآور می‌شود، مراسم ترحیم آیت‌الله محلاتی ایشان، سه‌شنبه، ۲۴ دی‌ماه، از ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ و مراسم شب هفت نیز جمعه، ۲۷ دی‌ماه، از ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ در مسجد فرشته، واقع در خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان شهید فیاضی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha