دختران حتی بدون شناسنامه هم تحصیل می‌کنند
کد خبر: 3866993
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
در راستای کاهش دختران بازمانده از تحصیل؛

دختران حتی بدون شناسنامه هم تحصیل می‌کنند

گروه جامعه ــ در جلسه بررسی اقدامات عملیاتی برای کاهش دختران بازمانده از تحصیل، ضمن تأکید بر پیگیری ویژه وضعیت این دست از دختران، ثبت نام دختران بدون شناسنامه از دستاوردهای مهم فعالیت‌های صورت گرفته عنوان شد.

به گزارش ایکنا به نقل از معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری؛ با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مسئولین آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهضت سواد آموزی و سمن فعال در موضوع آموزش کودکان بازمانده از تحصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این نشست با بیان اینکه موضوع کودکان بازمانده از تحصیل برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: هر دو گروه دختران و پسران برای ما مهم هستند ولی در مورد دختران بازمانده از تحصیل به شکل خاص پیگیر موضوع هستیم.

وی با اشاره به موافقتنامه‌های معاونت امور زنان وخانواده با وزارت آموزش و پرورش، نهضت سواد آموزی و مؤسسه کنشگران توسعه، افزود: امیدوارم بتوانیم واقعا به حل این مشکل کمک کنیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: این موضوع از نظر ما یکی از شاخص‌های مهم عدالت جنسیتی است و برای بهبود این شاخص باید تلاش کنیم.

ابتکار گفت: اینکه در حال حاضر تمام استان‌ها سند ارتقاء وضعیت زنان دارند که در خود استان تدوین و تصویب شده، اتفاق بسیار خوبی است و با توجه به اینکه در محور آموزش یکی از موضوعات مهم بحث کودکان بازمانده از تحصیل است، ما سعی کرده‌ایم در هر استان به تناسب شرایطی که وجود دارد برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهیم.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که چه در آموزش ابتدایی و چه در متوسطه لکه‌های اولویت‌دار را معرفی کنید چرا که اگر دقت کار از نظر جغرافیایی و شرایط خاص اجتماعی بالاتر رود، به نتایج بهتری دست خواهیم یافت ضمن اینکه معتقدم الگوی کنشگران توسعه در مواردی همچون مشکلات مدرسه، فقر، شناسنامه و معضلات فرهنگی الگوی خوبی بوده است.

آمارها را منتشر کنید

 معاون رئیس جمهور در پایان تأکید کرد: آمارهای مربوط به کشور را ارائه داده و منتشر کنید چرا که ما در قبال آبرو و وجهه مردم ایران مسئولیم.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: در بحث بازماندگی ما چند موضوع داریم؛ علل بازماندگی، راهکارهایی که شناسایی کرده‌ایم و اقدامات در حال انجام و نقطه عطف این موضوع برنامه انسداد مبادی بی‌سوادی است که در سال ۹۲ رسما با امضای وزرای آموزش و پرورش و کشور، به همه استان‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: معاونت آموزش ابتدایی به عنوان مجری کار، یک برنامه عملی داشته که طی آن تقسیم کار بین دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است تا همه بیایند پای کار و مسئولیت این برنامه با شورای آموزش و پرورش استان است که استاندار در راس آن قرار دارد ضمن اینکه در همه استان‌ها شورای راهبردی انسداد مبادی بی‌سوادی داریم که کار سازمان‌ها را با هم هماهنگ می‌کند.

 حکیم‌زاده ضمن بیان این مطلب گفت: در ادامه کار با ایجاد یک دبیرخانه کشوری عدالت آموزشی و انسداد مبادی بی‌سوادی در آذربایجان شرقی کار را شروع کردیم. به این شکل که ضمن مقایسه آمار موالید هر منطقه و آمار ثبت نام‌ها در مدارس متوجه شدیم یکسری از کودکان ما اوراق هویتی «شناسنامه» ندارند و به همین دلیل جلسات متعددی را با مسئولان وزارت کشور برگزار کردیم که در نهایت دراسفند ماه ۹۵ مصوبه‌ای را برای ثبت نام کودکان فاقد هویت توسط آموزش و پرورش گرفتیم و این به شکل دستورالعمل مشترک برای استانداران و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور ارسال شد که در همان سال اول حدود پنج هزار و 500  کودک فاقد مدرک شناسایی در مدارس ثبت نام شدند و این جزو دستاوردهای بزرگ این دولت است.

در این نشست مونا رحمانی، مدیر عامل مؤسسه کنشگران توسعه پارس با اشاره به همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با این سازمان مردم نهاد، جهت راه اندازی دو مدرسه برای دختران بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان، گفت: در مهرماه ۹۶ مدرسه ایرانشهر را با جذب ۱۳۰ نفر از دختران بازمانده از تحصیل راه اندازی کردیم که با استقبال فراوان اهالی و دانش آموزان روبرو شد و اکنون حدود ۲۸۰ دختر در آن مدرسه درس می‌خوانند که تا پیش از این همگی بازمانده از تحصیل بودند.

وی افزود: در سال دوم با مراجعات و درخواست‌های مکرر خانواده پسران، ۱۷۷ دان‌ آموز پسر را نیز در این مدرسه پذیرش کردیم و در سال گذشته موفق شدیم طی سه دوره در کنار تحصیل، فضاهای فرهنگی مناسبی را نیز برای دانش آموزان ایجاد کنیم.

رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه به همت معصومه ابتکار مدرسه دیگری را نیز در منطقه شاه جمال ایرانشهر به طور خاص برای دختران بازمانده از تحصیل راه اندازی کردیم، گفت: این مدرسه در ابتدای کار با ۸۴ دانش آموز کار خود را آغاز کرد و اکنون ۲۵۰ دانش‌آموز طی چند شیفت در آن به کسب دانش مشغولند ضمن اینکه به دلیل موقعیت خاص منطقه نیاز به استقرار دائم مددکار و مشاور در مدرسه وجود دارد.

مدیر عامل مؤسسه کنشگران توسعه پارس همچنین از اختصاص سرویس و غذای گرم برای دختران دانش‌آموز این مدرسه با حمایت معاونت زنان خبر داد.

در بخش دیگری از این جلسه فرحناز مینایی‌پور، مشاور امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی ۳۸ درصد دختران ما بازمانده از تحصیل بودند و اکنون به حدود چهار درصد رسیده، به تلاش‌های صورت گرفته برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: در تفاهم‌نامه مابین معاونت امور زنان و وزارت آموزش و پرورش، یکی از بندها پوشش تحصیلی دختران پنج استان بود و اینکه بررسی کنیم دقیقا چه عواملی در این بازماندگی از تحصیل دختران اثرگذار بوده‌اند.

وی گفت: به همین منظور ضمن برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان منتخب، به استخراج آمار واقعی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و در معرض ترک تحصیل و نیز شناسایی آنها پرداختیم ضمن اینکه روش‌های بازگرداندن آنها به درس و مدرسه نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

اقدس باغستانی، معاون دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست، دریافت آمار و مشخصات اسمی کودکان ترک تحصیل کرده و یا بازمانده از تحصیل، تطبیق اطلاعات دریافت شده از آموزش وپرورش با بانک اطلاعات استان‌های جامعه هدف و آموزش مهارت‌های مربوط به تهیه بسته عملیاتی و حمایتی به ۵۰۰ نفر از کارشاسنان دوره ابتدایی و متوسطه و مشاوران در ۱۴۸ منطقه آموزشی استان‌های هدف، را از جمله اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.

در ادامه خدیجه رسولی، مشاور امور زنان و خانواده سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به آخرین وضعیت سوادآموزی در سطح کشور و همچنین سیاست‌های نهضت سوادآموزی جهت تحقق عدالت آموزشی، گفت: درصد با سوادی در گروه سنی شش ساله و بالاتر از۵/۴۷ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۶/۸۷ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده که این رقم در برآورد سال ۱۳۹۸ به بیش از ۸۹ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش درصد با سوادی در گروه ۴۹-۱۰ سال از ۸/۴۸ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۷/۹۴ در سال ۹۵ رسیده، به رشد ۴۶ درصدی آن اشاره کرد و افزود: این رقم در برآورد سال ۹۸ به بیش از ۹۶ درصد رسیده است.

به گفته رسولی به منظور تحقق عدالت آموزشی  و کاهش اختلاف سواد بین مناطق شهری و روستایی، طی ۴۰ سال گذشته، حدود۵۵ درصد از فعالیت‌های سواد آموزی به مناطق روستایی اختصاص یافته که این امر موجب بهبود شاخص سواد در مناطق محروم کشور شده است.

 

 

انتهای پیام
captcha