سفر رئیس‌جمهور به ژاپن و مالزی نشانه نبود بن‌بست در سیاست خارجی ایران است
کد خبر: 3866035
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
غلامرضا کریمی:

سفر رئیس‌جمهور به ژاپن و مالزی نشانه نبود بن‌بست در سیاست خارجی ایران است

گروه سیاسی ــ‌ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با مهم دانستن سفر حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به مالزی و ژاپن، گفت: این اتفاق نشان داد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از انعطاف لازم برخوردار است و می‌تواند به مقتضای شرایط ابتکارهایی داشته باشد و این برخلاف تصور کسانی بود که فکر می‌کردند ایران به لحاظ دیپلماسی و با توجه به اتفاقات داخلی و افزایش فشارهای آمریکا، به بن‌بست رسیده و آمریکا توانسته زمینه اجماع بین‌المللی علیه ایران را فراهم کند.

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به مالزی و ژاپن گفت: این دو سفر در این برهه تاریخی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در اجلاس کوالالامپور که به ابتکار مالزی از سال 2014 میلادی شکل گرفته مباحث مهمی مانند شکل‌گیری مبادلات اقتصادی بر پایه ارزهای ملی و کنار گذاشتن دلار از تعاملات اقتصادی و همکاری‌های مشترک اقتصادی مطرح شد.

وی افزود: این اجلاس از آنجا که عربستان در تشکیل این سازمان اسلامی نقشی نداشته و سعودی‌ها آن را به موازات سازمان همکاری‌های اسلامی می‌دانند با مخالفت عربستان مواجه شده بود اما کشورهای زیادی از جهان اسلام در آن حاضر شدند و جمهور اسلامی ایران نیز گفت‌وگوها و مذاکرات خوبی با کشورهایی همچون ترکیه و قطر برگزار شد و صحبت‌هایی در راستای همکاری‌های مشترک این سه کشور مطرح شد که می‌تواند در تحولات آتی منطقه مؤثر باشد.

سیاست خارجی ایران همچنان از انعطاف لازم برخوردار است

کریمی اظهار کرد: سفر به ژاپن و گفت‌وگوهای آقای روحانی و آبه شینزو نیز نشان داد که دیپلماسی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از انعطاف لازم برخوردار است و می‌تواند به مقتضای شرایط ابتکارهایی داشته باشد و این برخلاف تصور کسانی بود که فکر می‌کردند سیاست خارجی جمهوری اسلامی با توجه به اتفاقات داخلی و فشارهای آمریکا به بن‌بست رسیده و آمریکا توانسته زمینه اجماع بین‌المللی علیه ایران و انزوای کشورمان را فراهم کند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی بیان کرد: در واقع ایران با کم کردن تمرکز خود از اروپا به امید گرفتن امتیاز از آنها و معطوف کردن توجه خود به ظرفیت کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی هم دیپلماسی خود را توسعه داد و هم نشان داد که می‌تواند راهکارهای مختلف را به تناسب وضعیت خود در دستور کار قرار دهد.

اهمیت دیدار روحانی و آبه شینزو برای آمریکایی‌ها

وی یادآور شد: البته برای دیدن نتایج و دستاوردهای این سفر باید کمی صبر کرد و از محتوای مذاکرات و گفت‌وگوها و اقدامات عملی در آینده آثار آن را مشاهده کرد، به ویژه اینکه ترامپ نیز پس از این دیدار، گفت‌وگوی طولانی با نخست‌وزیر ژاپن داشته که حکایت از اهمیت این سفر برای آمریکایی‌ها دارد و آنها نیز به پیام این سفر برای نوع تعامل با ایران در آینده توجه دارند. 

کریمی با اشاره به پیچیده بودن تحولات منطقه و جهان و سرعت بالای تغییرات در خصوص احتمال تأثیر این دیدار بر نوع تعاملات آتی ایران و آمریکا، گفت: اکنون روسیه و عربستان در اوپک اعلام کرده‌اند که به دنبال کاهش تولید نفت خود هستند و این برای کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا فرصتی است که با افزایش فروش نفت تغییری در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنند. لذا سیاست خارجی در این وضعیت باید بتواند تاکتیک‌ها و روش‌های جدیدی را با استفاده از اهرم‌های مختلف مانند افزایش فروش نفت با توجه به نیاز کشورهایی مانند ژاپن به کار گیرد و این امر می‌تواند به تحولات جدیدی منجر شود.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل بیان کرد: با توجه به شخصیت تاجرمسلک ترامپ این فضا می‌تواند آمریکا را به طور جدی وارد فاز گفت‌وگو با ایران همراه با تغییر سیاست‌ها از جمله لغو تحریم‌ها یا حداقل بخشی از آنها کند.

انتهای پیام
captcha