پژوهش‌های حوزه بانوان کاربردی و همه‌جانبه باشد
کد خبر: 3865960
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶

پژوهش‌های حوزه بانوان کاربردی و همه‌جانبه باشد

گروه اجتماعی ــ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه در موضوعات مربوط به زن تنها به وظایف مادری تأکید می‌شود، گفت: باید پژوهش‌های مؤثر و کاربردی در مورد مسئله زن و خانواده به صورت مستمر انجام شود و به نقش و وظایف زنان از جنبه‌های مختلف پرداخت شود.

پژوهش‌های حوزه بانوان کاربردی و همه جانبه باشد

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که نقش زن در خانواده و جامعه مورد غفلت واقع می‌شود یعنی در پژوهش‌های انجام شده تنها به یک جنبه از زندگی زن پرداخت می‌شود و آن بیشتر موضوع مادری یک زن است. در حالی‌که یک زن علاوه بر نقش مادری نقش همسری و خواهری نیز دارد که متأسفانه در موضوعات مربوط به زن تنها به وظایف مادری تأکید می‌شود و نقش همسری وی نادیده گرفته می‌شود و علاوه برآن نگاه‌های ابزاری نسبت به زن در جامعه افرایش پیدا می‌کند. این موضوعی است که پژوهشگران حوزه دین و جامعه تأکید می‌کنند که باید به فعالیت و نقش زنان نگاه فراگیر و همه‌جانبه‌ای داشت.

لیلا حیدری، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه بانوان و دانشگاه‌ها در این زمینه نقش بسیار کلیدی دارند گفت: باید پژوهش‌های مؤثر و کاربردی در مورد مسئله زن و خانواده به صورت مستمر انجام شود و به نقش و وظایف زنان از جنبه‌های مختلف پرداخت شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ابزارهای پژوهش به لحاظ نرم‌افزاری، کتاب‌ها و منابع مختلف دینی در اختیار ما قرار دارد بنابراین به نحو شایسته‌ای می‌توان در این حوزه کار کرد. چرا که علمای بسیار فاضل و کتاب‌های بسیار فاخری در حوزه زنان وجود دارد و از همه مهم‌تر اینکه سطح تفکر و نگرش زنان جامعه نسبت به گذشته تفاوت چشمگیری داشته است که به کمک زنان فرهیخته می‌توان سایر بانوان را نیز در این زمینه هدایت کرد.

حیدری استفاده از امکانات سخت‌افزاری و دسترسی به منابع و کتابخانه‌های الکترونیکی سایر شهرها و کشورهای مسلمان را از مهم‌ترین ویژگی‌های پژوهشی در عصر حاضر ذکر کرد و گفت: زیرساخت‌های تکنولوژی، فنی و پژوهشی در جامعه فراهم است، حضور آنلاین اساتید و برگزاری جلسات مفید تدریس و پژوهش به صورت گروهی و ساخت انواع مراکز آموزشی و تحقیقاتی، طراحی ابزار و ایجاد فرصت‌های پژوهشی، برگزاری کرسی‌های علمی نیز زمینه را برای فعالیت های پژوهشی بانوان فرهیخته فراهم کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر نقش حوزه‌های علمیه در این راستا بیان کرد: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به راحتی در موضوع پژوهش زنان ورود پیدا کند حوزه‌های علمیه و در کنار آن اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها هستند و چه بهتر است که حوزه و دانشگاه در کنار همدیگر برای تعالی زنان و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برابر تلاش کنند. چرا که هر چقدر زنان به جایگاه مادری، همسری و خواهری خود واقف باشند به همان نسبت می‌توان به پرورش و تعلیم و تربیت جامعه امیدوار بود.

نقش بانوان پژوهشگر حوزه دین و خانواده

محمد دارابی، استاد دانشگاه نیز در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نقش بانوان پژوهشگر حوزه دین و خانواده گفت: پژوهش صرفاً مقاله‌نویسی نیست بلکه می‌توان با استفاده از تحقیق و پژوهش در اجرایی‌کردن اهداف بیانیه گام دوم انقلاب نیز اقدامات بسیار مفیدی انجام داد.

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب که از آن به عنوان ایجاد تمدن نوین اسلامی یاد می‌شود بخش‌های مختلف علمی و فرهنگی دارد که افق چشم‌انداز جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف را نشان می‌دهد و مباحثی همچون اقتصاد اسلامی، سیاست اسلامی، سبک زندگی دینی، ایرانی و اسلامی را می‌توان در قالب آن مطرح کرد.

دارابی تأکید کرد: پژوهش‌های مربوط به حوزه دین، اجتماع، سیاست و فرهنگ باید با پشتوانه علمی بسیار قوی نوشته شود تا به عنوان یک پشتوانه و سند در اختیار جامعه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر نقش زنان پژوهشگر در موضوعات علمی بیان کرد: پژوهش محوری در موضوع زنان منجر به ارتقای فهم جامعه نسبت به کارکردهای زنان در جامعه می شود.

وی یکی از اقدامات مهم حوزه‌های علمیه را برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و بررسی آرا و دیدگاه‌های مختلف در امر توسعه و نشر علم و پژوهش‌های کاربردی در جامعه ذکر کرد و افزود: برگزاری این جلسات با رویکرد رسانه محوری باعث افزایش بصیرت و شناخت عموم بانوان و گروه‌های مردمی با محوریت زنان شده و اهدافی که در نظر گرفته شده است محقق می شود.

دارابی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سواد رسانه‌ای در بین آحاد مختلف جامعه گسترش یافته است ادامه داد: گسترش سواد رسانه‌ای از دو منظر قابل بررسی است اول اینکه گسترش سواد رسانه‌ای در سال‌های اخیر باعث افزایش سطح اطلاعات مردم شده است از جنبه دیگر با گسترش ابزارهای رسانه‌ای همگان خیال می‌کنند صاحب نظر و کارشناس شده‌اند در حالی که از کارکرد رسانه اطلاع چندانی ندارند و دیده می‌شود این افراد وارد موضوع آموزش شده و آسیب‌هایی را به همراه دارد.

این پژوهشگر مسائل دینی، داشتن اطلاعات علمی و زیربنایی را لازمه کار رسانه‌ای پژوهشی بیان کرد و افزود: باید آموزش سواد رسانه‌ای در جامعه فراگیر و همه بعدی باشد.

انتهای پیام
captcha