«چاپخانه‌ای» که «مسافرخانه» شد
کد خبر: 3863750
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
حال ناخوش چاپخانه‌ها؛

«چاپخانه‌ای» که «مسافرخانه» شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چاپخانه‌های خصوصی حال خوشی ندارند و بسان بیمارانی هستند که اگر به دادشان نرسیم مرگ آنان فراخواهد رسید؛ انتشارات فاطمه الزهرا(س) از جمله این انتشارات است که بعد از 28 سال فعالیت، تعطیل و به مسافرخانه تبدیل شد.

چاپخانه‌ای که به مسافرخانه تبدیل شدبه گزارش ایکنا از قم، انتشارات فاطمه‌الزهرا(س) از بزرگترین و قدیمی‌ترین چاپخانه‌های قم بود که از سال 1369 فعالیت خود را آغاز کرده و در بهمن ماه سال 97 از طرف سازمان دارالقرآن کریم به عنوان ناشر نمونه بخش خصوصی معرفی شد اما شهریورماه سال گذشته ناگهان این انتشارات به کار خود پایان داد و امروز ساختمان آن در خیابان ارم به مسافرخانه تبدیل شده است.

مهدی زمانی‌پور مدیر مسئول انتشارات فاطمه‌الزهرا از سن ده سالگی کار خود را در صنعت چاپ و نشر قرآنی با فعالیت در انتشارات پیام اسلام به مدیریت پدر مرحومش، مصطفی زمانی، آغاز کرد و در سال 69 مجوز پروانه دائم چاپ و نشر کتاب را گرفته و  44 سال عمر خود را در این صنعت سپری کرد اما فشار گرانی کاغذ چنان این چاپخانه را در منگنه قرار داد که او مجبور به تغییر شغل شد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، کمبود کاغذ و تحریم‌های اقتصادی را مشکلات اصلی چاپ و نشر کتاب دانست و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین سهمیه‌ای که برای انتشارات بزرگ مانند انتشارات فاطمه‌الزهرا(س) که بنده مدیریت آن را بر عهده داشتم در نظر می‌گرفت، 5هزار بند بود و این در حالی است که برای انتشارات دیگر مانند... در یک سال 50 هزار بند و صدها میلیون سوبسید نشر اختصاص می‌دادند؛ در حال حاضر اختصاص کاغذ در سال در حد پانصد بند است.

زمانی‌پور بیان کرد: رانت‌های متفاوتی به ناشرین داده شد لذا سهمیه کاغذ به صورت مساوی و به نسبت نوع فعالیت انتشاراتی‌ها به آنان داده نشد.

وی با اشاره به اینکه در زمان مدیریت بنده در انتشارات فاطمةالزهرا(س) بازار فروش کتاب قرآن کریم دستخوش رانت‌خواری بود، افزود: در همان دوره سهیمه بیش از یک میلیون و 500 هزار بند به ناشرین قرآنی اختصاص دادند ولی ناشران علوم قرآنی مثل بنده از آن بهره‌مند نشدیم و این سهم نصیب برخی از انتشارات مشهور(که نام آنان محفوظ است) و ناشرین دولتی شد و هیچ‌کس هم پیگیر این رانت نشد و سوال اینجاست چرا باید این سهیمه به انتشاراتی‌های بزرگ مانند فاطمه‌الزهرا(س) که انتشارات تخصصی قرآن کریم بود، تعلق نگیرد؟.

مدیر اسبق انتشارات فاطمه‌الزهرا(س) اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلی که صنعت چاپ و نشر قرآن کریم پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی همچنان دارد، این است که ناشرین قرآنی نمی‌دانند چه خط از قرآن کریم را باید چاپ کنند.

«چاپخانه‌ای» که «مسافرخانه» شد

اصلاح اغلاطی که صادرات قرآن را کاهش داد

وی تصریح کرد: امروز از قرآن کریم با خط عثمان طه که چاپ عربستان است 330 غلط می‌گیرند و ناشر قرآنی این اغلاط را اصلاح و قرآن دیگری چاپ می‌کند، حال بعد از چاپ، هیچ کشور خارجی این قرآن را از ما نمی‌خرد و متاسفانه چاپ این قرآن‌ها سبب شد که صادرات کتاب قرآن کریم به افغانستان، پاکستان، بالکان و کشورهای حاشیه خلیج فارس قطع شود زیرا این کتاب مقدس را «قرآن  رافضی» می‌دانستند.

زمانی‌پور ادامه داد: قرآن رسم‌الاملا کتابی است که ناشرین قرآنی، فارسی را به خط عثمان طه اضافه کردند که سازمان دارالقرآن این شیوه چاپ را ابداع کرد و به مردم داد و امروز هم 6 هزار و 600 غلط از قرآن‌های خط فارسی می‌گیرند.

وی تصریح کرد: نتیجه این تصمیم‌گیری‌ها و دخالت در رسم‌الخط قرآن توسط ناشرین ایرانی، این شد که کشور لبنان با قیمتی مناسب‌تر از ایران، بهترین نوع قرآن را چاپ و به کربلا و نجف و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه درآمد مردم به قدری نیست که برای خرید کتاب هزینه کنند، گفت: این وضعیت در چاپ و نشر قرآنی همچنین گران شدن کتاب و کاهش قدرت خرید مردم، سبب شد دیگر من و همکارانم هیچ میلی به چاپ و نشر کتاب نداشته باشیم و به همین دلیل بعد از حدود 29 سال فعالیت، این چاپخانه را به مسافرخانه تبدیل کردیم.

زمانی‌‌پور در پاسخ به این سوال که آیا از تغییر شغلی که دادید، راضی هستید؟ گفت: خادم‌القرآن بودیم و امروز خادم زوار اهل بیت(ع) شدیم و در خدمت‌گزاری کم‌کاری نمی‌کنیم؛ پیش از گران شدن بنزین درآمد خوبی از مسافرخانه داشتیم و قطعا وضعیت نسبت به زمانی که این ساختمان، چاپخانه بود بهتر است اما با گران شدن بنزین و کاهش زمان توقف مسافر در قم، میزان درآمد مسافرخانه‌ها نیز کاهش پیدا کرد، باید به این نکته توجه داشت که دولت با یک تصمیم‌گیری نادرست، بسیاری از شغل‌ها را نابود می‌کند.

حاضر نیستم به شغل قبل بازگردم

وی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید شغل سابق خود را از سر بگیرید؟ بیان کرد: درآمدی که از مسافرخانه کسب می‌کنم بدون دردسر است و برای موفقیت نیاز به باندبازی و رانت و چاپلوسی ندارم و با این وضعیت چاپ و نشر به هیچ عنوان حاضر نیستم به شغل سابق خود بازگردم.

مدیر اسبق انتشارات فاطمه‌الزهرا(س) با بیان اینکه تبعات سیاست نادرست اقتصادی بر همه کسب و کارها آشکار می‌شود، اظهار کرد: انتشارات فاطمه‌الزهرا(س) بزرگترین توزیع کننده نشر کتاب در ایران و جهان بود که تعطیل شد؛ اگر وضعیت چاپ و نشر به همین شکل پیش رود، تمام چاپخانه‌داران و صحافی‌ها تعطیل خواهند شد، امروز حال چاپخانه‌ها خوش نیست و در حال تعدیل نیرو هستند.

گزارش از محدثه نعیمی فرد

انتهای پیام
captcha