مناقشه برای جامعه قرآنی سم کشنده است
کد خبر: 3857606
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
عباس سلیمی در گفت‌وگو با ایکنا:

مناقشه برای جامعه قرآنی سم کشنده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی اظهار کرد: همه سازمان‌های قرآنی با وحدت و همدلی می‌توانند مسیر رسیدن به اهداف را هموار کنند، امروز هرگونه مناقشه برای جامعه قرآنی سم کشنده است و باید این موارد را کنار گذاشت، اینکه خدمت قرآنی به نام چه کسی ثبت شود مهم نیست عملی شدن خدمت مهم است، قرآن می‌تواند زمینه رشد و تعالی همه جوامع را رقم بزند.

تحقق جامعه قرآنی در گرو قانون‌گذاری متقن، اجرا و نظارت دقیق/ مناقشه برای جامعه قرآنی سم کشنده است

عباس سلیمی، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در تشریح نقش جامعه قرآنی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اگر بخواهیم نقش هر کدام از اقشار جامعه را آن‌گونه که باید و شاید و عادلانه است مورد بررسی قرار دهیم باید با کمال تأسف بگویم در مقطع گام اول هم انتظاراتی که از جامعه قرآنی می‌رفت را به صورت کامل و صدردصد ایفا نکرده‌ایم.

وی با بیان این نکته که مقام معظم رهبری اولویت‌های کشور را در بیانیه گام دوم انقلاب بیان فرمودند، اظهار کرد: همه ما و دیگر مسئولان باید بیانیه را در قالب مبانی علمی و جامعه‌شناسانه احصا کنند و بدانیم که در کدام موارد باید ورود جدی‌تری داشته باشیم که به نظر بنده در اکثر موارد و شاخصه‌ها جامعه قرآنی می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

تحلیل وضعیت فعلی جامعه قرآنی

سلیمی تصریح کرد: مبانی و اولویت‌های اعلامی باید در قالب فهرستی عملیاتی تهیه شود، در 40 سال اول انقلاب پیشرفت‌هایی را در ابعاد کمی و کیفی نسبت به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب داشته‌ایم، اما نکته این است که سه وضعیت سابق، موجود و موعود در کارنامه عملیاتی وجود دارد که باید به آنان پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت امروز ما نسبت به سال‌های پیش از انقلاب بسیار بهتر بوده و در این مدت افتخارات بسیاری در عرصه‌های ملی و فراملی کسب شده است، اضافه کرد: وضعیت امروز نسبت به وضعیت سابق خوب است، اما این خوب بودن لزوماً به این معنا نیست که وضعیت موجود مطلوب هم باشد.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: در مرحله بعد وضعیت موعود را در پیش داریم که باید در این مرحله با آسیب‌شناسی کاستی‌های موجود در 40 سال گذشته را برطرف کنیم، در مرحله دوم ابتدا باید کمبودها و نواقص تکرار نشود و دوم اینکه از انرژی و پتانسیلی که در دل جامعه قرانی نهفته است به نحواحسن برای ارتقای عزت و سعادت و سلامت این ملت و انقلاب استفاده شود.

سلیمی با اشاره به دشمنی دشمنان قسم‌‌خورده نظام، افزود: امروز در شرایطی هستیم که دشمنان به صورت آشکار شمشیرها را از رو بسته‌اند و هیچ توطئه، تحریم و فتنه‌ای نمانده است که علیه نظام و مردم انقلابی ایران انجام نداده باشند، خدا ما را در مقابل توطئه آنان دست خالی رها نکرده است و با استفاده از ظرایف قرآن زمینه دشمن‌شناسی را فراهم کرده است تا در سایه دشمن‌‌شناسی و بر اساس فرهنگ قرآنی بعد از این مرحله ما را به دشمن‌ستیزی دعوت می‌کند، برای رسیدن به این عرصه می‌طلبد همه به صورت اساسی و عملی نه شعاری در این مورد وارد شوند.

وی مجلس شورای اسلامی را یکی از کانون‌های مهم تهیه نقشه راه دانست و بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون‌گذاری‌ها اهداف، مفاهیم، اصطلاحات و استراتژی قرآنی، تاکتیک‌های قرآنی را مدنظر قرار گیرند و با توجه به این موارد قوانین را تصویب کنند.

سلیمی ادامه داد: ناگفته نماند که ورود نمایندگان مجلس به حوزه قرآن تنها تصویب قوانین نیست، بلکه اجرای دقیق قوانین و نظارت از مؤلفه‌هایی است که باید به آن توجه شود. برای داشتن جامعه‌ای قرآنی باید مراحل قانون‌گذاری متقن و دقیق، اجرای قوی و با انگیزه خدمت به مردم و نظارت اصولی بدون ملاحظات توأمان در کنار هم باشند.

این قاری بین‌المللی لزوم ورود جدی ارکان و اجزای کشور برای عملیاتی شدن نقشه راه تحقق بیانیه گام دوم را مورد تأکید قرار داد و افزود: همه مسئولان باید پای کار باشند و بعد از مرحله قانون‌گذاری از سوی نمایندگان مجلس وارد فاز اجرای نقشه‌ها شوند.

لزوم توجه به محتوای قرآنی در برنامه‌سازی‌

وی تصریح کرد: رسانه ملی همچون رادیو و تلویزیون در خصوص محتوای برنامه و برنامه‌سازی‌ها مفاهیم قرآنی را لحاظ کنند. پسندیده نیست که بیانیه‌ای کامل و جامع برای ادامه حیات و عزت کشور صادر شود و هر کسی راه خودش را برود، بلکه برای رسیدن به اهداف باید هماهنگ حرکت کنیم.

سلیمی آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و دیگر اقشار مردم را از دیگر عوامل تحقق بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد و اظهار کرد: اگر همه ارکان و اجزای دستگاه‌ها در مسیر عدالت حرکت کنند، هیچ‌گاه در زمینه کارگری مشکل نخواهیم داشت و تمام مردم به معیشت و ارتزاق حلال تأکید دارند. بگذریم از اینکه درصد پایینی از انسان‌های سوءاستفاده‌گر از فرصت مدیریت برای رسیدن اهداف شخصی استفاده می‌کنند و با دست‌اندازی به بیت‌المال قصد ضربه‌ زدن به نظام را دارند. البته حتی برای رفع این مشکل هم می‌توان سهمی را به جامعه قرآنی سپرد.

وی اضافه کرد: جامعه قرآنی قرائت زیبا، حفظ، صوت و لحن را کم و بیش به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند. بالاترین سهم جامعه قرآنی این است که پایبند به مفاهیم کاربردی قرآنی باشد و الگوی سبک زندگی قرآنی را ملموس و عینی طراحی و اجرا کند.

سلیمی گفت: با قرآنی شدن جامعه مردم از قرآن و اسلامی بودن زندگی لذت برده و متوجه خواهند شد که دینداری زمینه عزت و سربلندی را برای آنان به ارمغان می‌آورد. همه سازمان‌های قرآنی با وحدت و همدلی می‌توانند مسیر رسیدن به اهداف را هموار کنند. امروز هرگونه مناقشه برای جامعه قرآنی سم کشنده است و باید این موارد را کنار گذاشت، اینکه خدمت قرآنی به نام چه کسی ثبت شود مهم نیست، عملی شدن خدمت مهم است و قرآن می‌تواند زمینه رشد و تعالی همه جوامع را رقم بزند.

این قاری بین‌المللی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: در سطح کلان فراملی غیر‌مسلمانان قرآن را توصیف می‌کنند که این امر نشانگر این است که ما به عنوان فردی مسلمان قرآن را به بدین صورت توصیف نکرده‌ایم. برای تحقق گام دوم انقلاب باید کارگروهی با مشارکت معاونت قرآن و عترت ارشاد، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، امور قرآنی اوقاف، فراکسیون قرآنی مجلس، سازمان‌ها و مؤسسات قرآنی، حوزه علمیه قم، دانشگاه‌ها، اساتید و جامعه‌شناسان تشکیل شود که در این صورت با تبادل افکار و تضارب آرا به راه صواب و خیر می‌رسیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۱۲:۰۶
0
0
سلام عليكم
استاد سليمي عزيز

زماني فرمايش شما قابل اجراست كه جامعه قرآني و به ويژه مديران ارتباط يك سويه و تحميلي نداشته ياشند.

چرا فضاي قرآني خالي از هرگونه نقد و نظر است؟

به عنوان نمونه :
چرا درباره طرح ملي حفظ قرآن هيچ نقدي در مطبوعات و شبكه قرآن مطرح نمي شود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۱۲:۳۳
0
0
مناقشه برای « جامعه قرآنی » سم کشنده است.
اما براي جامعه اسلامي باعث بركت است.

به شرطي كه « و جادلهم باللتي هي احسن » باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۱۳:۱۶
0
0
چه ساز و كاري به جز برخورد يك سويه و تحكمي براي جلوگيري از مناقشات وجود دارد؟
مديران قرآني چرا اجازه نقد و نظر به منتقدان نمي دهند؟

منتقدان، ضد انقلاب و ضد دين نيستند.
بلكه با تبعيض و بي عدالتي و سطحي نگري مخالف هستند.

فصل الخطاب مناقشات عقلانيت است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۱۸:۲۹
0
0
استاد سلیمی کاملا درست می فرمایید ولی آیا گوش شنوا در جامعه فعال قرآنی وجود دارد؟
سهراب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۱۸:۲۰
0
0
پناه بر خدا از دست شیطانهایی که اجازه کار قرآنی نمیدهند..
captcha