«تلخ‌کامی»؛ پشت پرده شادی‌های میلیونی
کد خبر: 3855792
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

«تلخ‌کامی»؛ پشت پرده شادی‌های میلیونی

گروه فرهنگی ــ بازار بانوان مداح و سخنران یا اصطلاحاً خانم جلسه‌ای در ایام ربیع داغ می‌شود؛ بسیاری از آن‌ها رقم‌های میلیونی و سنگین مطالبه می‌کنند تا برای لحظاتی شادی به بار آورند ولی کام جامعه را با آفتی جدید روبرو و به تلخی می‌کشانتد.

مطالبات میلیونی خانم‌های جلسه‌ای کام مراسم‌های شادی را تلخ می‌کند با توجه به سپری شدن ماه ربیع‌الاول که مردم سرگرم برگزاری مراسم‌ شادی هستند، در این میان بازار خانم‌های مداح و سخنران که اصطلاحاً به «خانم جلسه‌ای» معروف هستند داغ شده است.

از آن‌جایی که حرف و حدیث در مورد میزان درآمد آنها بسیار زیاد است و از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که اکثراً بدون حساب و کتاب، رقم‌های میلیونی طلب می‌کنند، به بررسی این موضوع پرداختیم.

البته آسیب این خانم‌های جلسه‌ای به دریافت پول‌های هنگفت و سنگینی که مطالبه می‌کنند ختم نمی‌شود و نداشتن آگاهی و اطلاعات دینی کافی، بی‌محتوا بودن اشعار، پوشش‌های نامناسب در مراسم‌ شادی همچنین استفاده از ابزار آلات غنا و بازخوانی ترانه‌های غیر مجاز از دیگر آسیب‌های به شمار می‌رود.

یکی از این بانوان مداح که از قضا در این روزها سرشان حسابی شلوغ است، در خصوص میزان تقریبی درآمدش به خبرنگار ایکنا گفت: برای هر مراسم شادی که در منزل باشد حدوداً یک میلیون تومان و اگر جشن عروسی یا نامزدی در تالار یا باغ تالار باشد، حدوداً دو میلیون تومان دریافت می‌کنم.

وی ضمن ابراز رضایت و خرسندی از درآمدش در این چند سال اخیر، افزود: چند سالی است که همسرم از شغل خود استعفا داده و راننده شخصی من برای رفت و آمد به مجالس مختلف شده‌ است و امرار معاش ما از همین شغل است.

 شادی در اسلام امری پذیرفته شده و در روایات هم بیان شده که در ایام حزن ما اهل بیت، محزون و در شادی ما شاد باشید بنابراین نفس تشکیل چنین جلساتی برای تلطیف فضای روحی جامعه امری لازم است به شرط آنکه به  لوازم آن هم پایبند باشیم؛ چندسالی است برخی به نام ربیع الاول و ایام شادی، مجالسی به نام «فرحة الزهرا» راه می‌اندازند و در آن به جای بیان فضائل به دشنام می پردازند که نه با منطق قرآن، نه با سیره و سنت و نه با عقل سازگار است و باعث دامن زدن به تفرقه و خشونت‌های اجتماعی در کشور می‌شود.

گذشته از دریافت هزینه‌های زیاد که البته ممکن است برخی افراد تشکیل دهنده این مجالس از روی میل و رغبت هم پرداخت کنند و مشمول حرمت و یا شبهناک بودن هم نشود ولی در حالی که بسیاری از افراد جامعه با مشکلات عدیده اقتصادی روبرو هستند دریافت چنین پول‌هایی برای یک مجلس یک ساعته و یا کمتر و بیشتر ذاتاً خلاف اخلاق، منطق و حتی می‌تواند نامشروع تلقی شود؛ ایجاد فاصله طبقاتی بدون آن که فرد، خدمت واقعی به جامعه داشته باشد از عوارض چنین درآمدهایی است. 

دریافت بی‌ضابطه پول از سوی بانوان مداح گزارش شود

معصومه یوسفی، کارشناس امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا قم، گفت: آمار دقیقی از تعداد بانوان مداح در دست نداریم اما حدود 500 الی 600 نفر از آنان در سازمان تبلیغات اسلامی پرونده تشکیل دادند که هرساله جلسات توجیهی برای آنان برگزار می‌شود و نظارت بر کار آنان به صورت مستمر وجود دارد.

یوسفی بیان کرد: امسال پیش از آغاز نهم ربیع‌الاول جلسه‌ توجیهی برای خانم‌های جلسه‌ای و بانوان مداح قم که در سازمان تبلیغات اسلامی پرونده تشکیل دادند و کسانی که چندین بار مورد تذکر قرار گرفتند و مسئولین برگزارکننده هیئات مذهبی، برگزار کردیم؛ البته حدود 10 نفر در میان خیل عظیم مداحان و خانم‌های جلسه‌ای هستند که موارد مطرح شده در این جلسات را رعایت نمی‌کنند و بارها به آنان متذکر شدیم.

وی افزود: در این جلسه مواردی از جمله، نرخ دریافتی مداحان، پوشش آنان در مراسم، محتوای اشعار و مدح ائمه اطهار(ع)، چگونگی رعایت شأن و منزلت جلسات و همچنین غیرمجاز بودن آلات غنا از جمله دف و کارهایی از قبیل قرار دادن بلندگو زیر قابلمه مطرح و به روشنی برای مداحان حاضر در جلسه تبیین شد.

کارشناس امور بانوان در سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها از اتحاد بین شیعه و سنی صحبت کردند؛ لذا در این جلسات توجیهی که برای بانوان مداح برگزار می‌کنیم، این نکته را متذکر می‌شویم زیرا دشمنان و معاندین همیشه در صحنه حاضر هستند و با نقشه‌های شوم خود، از این امر به طرق مختلف سوء‌استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه هزینه‌های سنگین دریافتی از سوی برخی از مداحان و استفاده از ابزارآلات غنا به هیچ وجه قابل تایید نیست، اظهار کرد: در این جلسه توجیهی با استناد از آیات و روایات مختلف به بانوان مداح و خانم‌های جلسه‌ای متذکر می‌شویم که برگزاری چنین جلساتی حرام است و اگر چنین اشخاصی در حال حاضر فعالیت دارند حتما باید به سازمان تبلیغات اسلامی گزارش شود تا با آنان برخورد جدی کنیم.

اگرچه این موضوع آفتی برای جامعه است ولی نباید از اخلاص و کم توقعی کسانی که با کمترین وجهی در مسیر شاد نگه داشتن مردم و ارتقای مجالس اهل بیت(ع) تلاش می‌کنند هم غافل باشیم و بدنامی عده‌ای معدود را به پای همه بنویسیم ولی به هر حال این موضوع نظارت بیشتر مسئولان مربوطه را طلب می‌کند.

گزارش از محدثه نعیمی فرد

انتهای پیام
captcha