سالیانه ۷۰ مسجد در فارس احداث می‌شود/ شیراز همچنان کمبود مسجد دارد
کد خبر: 3852056
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

سالیانه ۷۰ مسجد در فارس احداث می‌شود/ شیراز همچنان کمبود مسجد دارد

گروه اجتماعی ــ معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌کل اوقاف فارس با بیان اینکه سالیانه حدود ۷۰ مسجد در سطح استان احداث می‌شود، گفت: در برخی از شهرستان‌ها تقریباً نقاط فاقد مسجد نداریم، اما در شیراز همچنان مشکل کمبود مسجد به دلیل گسترش شهرک‌ها وجود دارد.

به گزارش ایكنا از فارس، الیاس رضایی، معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس، امروز، اول آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به بحث مساجد در سطح استان فارس نیز گفت: هم‌اكنون 4 هزار و 800 مسجد در استان فارس وجود دارد كه عمر مفید یك مسجد به‌صورت متوسط 50 سال است و طبیعی است كه هر ساله تعدادی از این مساجد نیازمند بازسازی هستند.

وی اظهار كرد: گسترش شهرها و روستاها و شهرك‌ها باعث شده است كه هیچ زمانی از احداث مسجد و بازسازی آن‌ها بی‌نیاز نباشیم به خصوص اینكه هر ساله شهرك‌های زیادی در سطح شهرها افزوده می‌شوند.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس با تأكید بر اینكه این استان در بحث مسجدسازی در سطح كشور پیش‌رو است، گفت: ساخت مسجد همیشه با رویكرد مردمی انجام می‌شود اما هر ساله از محل اعتبارات دولتی مبلغی هم برای ساخت مسجد اختصاص داده می‌شود و البته در این راه چند سالی است كه انجمن خیرین مسجدساز نیز در استان فارس راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: به‌صورت متوسط می‌توان گفت با همت این انجمن و خیران و اوقاف هر 40 روز، 3 یا 4 باب مسجد در سطح استان فارس احداث می‌شود یعنی هر ساله 70 باب مسجد به‌صورت متوسط توسط خیران و كمك‌های مردمی در سطح استان فارس احداث و بهره‌برداری می‌رسد.

رضایی با بیان اینكه هم‌اكنون بسیاری از شهرستان‌های استان تقریباً نقاط فاقد مسجد ندارند، گفت: با این وجود در شیراز همچنان مشكل كمبود مسجد وجود دارد زیرا شهرك‌های تازه احداث شده در اطراف آن زیاد است.

گسترش فضای اماكن بقاع متبركه

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس در ادامه به بحث توسعه فضای بقاع متبركه نیز اشاره كرد و گفت: سالیانه 15 هزار متر مربع به فضای اماكن بقاع متبركه به‌منظور رفاه حال زائران افزوده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به‌منظور ارائه هرچه بهتر خدمات به افراد جامعه به خصوص محرومان رویكرد جدیدی را در بحث سرمایه‌گذاری موقوفات اعمال كرده است.

رویكرد جدید اوقاف در سرمایه‌گذاری موقوفات

وی افزود: در این راستا سیاست بر این است كه سرمایه‌گذاری در موقوفات به‌گونه‌ای باشد كه بیشترین خدمات را از محل اجرای نیات واقفین به اقشار آسیب‌پذیر جامعه داشته باشیم به همین دلیل به بحث سرمایه‌گذاری در موقوفات ورود كرده‌ایم.

رضایی با بیان اینكه سرمایه‌گذاری در موقوفات در بخش‌های مختلفی نظیر كشاورزی و دامپروری و غیره انجام می‌شود، گفت: این فعالیت‌ها هم منجر به رونق تولید و هم اشتغالزایی برای افراد می‌شود.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس ادامه داد: در این راستا بنا داریم 2 مجموعه بزرگ كشت و صنعت را كه دارای بخش‌های مختلف كشاورزی، دامپروری، پرورش طیور و غیره است را در استان فارس به بهره‌برداری برسانیم كه اولین آن مجموعه كشت و صنعت موقوفه آسمانی است و كلنگ‌زنی آن را به زودی انجام خواهیم داد و امیدواریم ظرف یك ماه آینده بتوانیم بحث طراحی اولیه آن به اتمام برسد البته دو سه مجموعه دیگر هم در دست اقدام داریم.

وی با بیان اینكه در بحث گلخانه‌ها نیز ورود كرده‌ایم، گفت: در این راستا اراضی مستعد را در سطح استان شناسایی كرده و مكاتبات لازم را به ادارات مربوطه از جمله جهاد كشاورزی انجام دادیم و به دنال احداث گلخانه هستیم كه اولین آن در 4 روز آینده در یك مجموعه 4 هكتاری در كنار امامزاده اسماعیل فسا(ع) به بهره‌برداری می‌رسد.

رضایی، راه‌اندازی خط تولید آب معدنی اطهر آب را از دیگر اقدامات سرمایه‌گذاری از محل نیات موقوفات در این استان اعلام كرد و گفت: قرار است دو خط تولید دیگر نیز به این مجموعه اضافه كنیم.

آمادگی واگذاری خانه‌های تاریخی به بخش خصوصی

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس همچنین به بحث كاروانسراهای تاریخی و آب‌انبارها هم اشاره كرد و گفت: 70 كاروانسرای اوقافی در سطح استان و یك هزار حلقه آب انبار عمدتاً در شهرهای جنوبی استان فارس وجود دارد و ما آمادگی داریم تا خانه‌های تاریخی و آب انبارها و كاروانسراها را جهت بهره‌برداری در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

وی همچنین به دیگر فعالیت‌های عمرانی اوقاف اشاره كرد و گفت: بخشی از این فعالیت‌ها به‌منظور سرمایه‌گذاری انجام می‌شود كه در حال حاضر احداث 20 پروژه با 120 هزار متر مربع و حدود یك هزار واحد مسكونی تجاری و گردشگری و خدماتی را در دستور كار داریم كه برخی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر در آینده بهره‌برداری خواهند شد و 20 پروژه دیگر هم در مرحله صدور مجوز هستیم.

انتهای پیام
captcha