اراک؛ میزبان ۳۹۳ اُمین نمایشگاه کتاب کشور/ حضور بیش از ۲۰۰ ناشر
کد خبر: 3851705
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸

اراک؛ میزبان ۳۹۳ اُمین نمایشگاه کتاب کشور/ حضور بیش از ۲۰۰ ناشر

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: نمایشگاه کتاب اراک با حضور حداقل ۲۰۰ ناشر از ۸ آبان در این شهرستان افتتاح می‌شود.

اراک؛ میزبان 393اُمین نمایشگاه بزرگ کتاب کشور/حضور بیش از 200 ناشر در اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، امروز، 30 مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تشریح برپایی نمایشگاه کتاب اراک با اشاره به اینکه اراک میزبان 393اُمین نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی است، گفت: بعد از وقفه پیش آمده، دهمین نمایشگاه کتاب اراک برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: نمایشگاه کتاب استانی بزرگترین رویداد فرهنگی هر استانی تلقی می‌شود و همه دستگاه‌ها تلاش دارند این رویداد بزرگ به نحو مطلوب در استانشان برگزار شود، اما متأسفانه در ادوار گذشته با کاستی‌هایی در این حوزه رو‌به‌رو بودیم؛ چراکه اگر استان میزبانی بیشتری را برعهده داشت سهم استان از 393 نمایشگاه بیشتر این تعداد بود که متأسفانه غفلت شده است.

دانشی با بیان این نکته که احیای رویدادهای فراموش شده استان در دستور کار است و برپایی نمایشگاه کتاب از جمله آنهاست، افزود: دهمین نمایشگاه بزرگ اراک از 8 آبان تا سیزدهم همین‌ماه در مصلای بیت‌المقدس اراک برپاست.

وی تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب را 200 ناشر عنوان و از امکان افزایش 50 ناشر دیگر خبرداد و گفت: مصلای بیت‌المقدس اراک به دلیل دسترسی آسان شهروندان و بزرگترین ابنیه و مرکز فرهنگی مذهبی غرب کشور باعث شد تا این مکان به عنوان محل برگزاری در نظر گرفته شود.

حضور 10 ناشر استانی

حجت‌الاسلام دانشی به حضور 10 ناشر استانی در نمایشگاه بزرگ اراک هم اشاره کرد و افزود: به دلیل عدم استقبال شهروندان از خرید کتاب رایزنی با ناشران بزرگ کشور به سختی انجام شده است، تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا نمایشگاهی در شأن مردم اراک برپا کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: ساعات بازدید عموم از نمایشگاه از ساعت 15 تا 21 در نظر گرفته شده است، با اداره کل آموزش و پرورش جهت حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه نیز هماهنگی‌هایی شده است.

حجت‌الاسلام دانشی از رسانه‌ها و صدا‌وسیما خواستار حضور پررنگ در اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار این حوزه شد و تصریح کرد: باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا ناشران کشوری به نمایشگاه کتاب اراک امیدوار شوند.

تعبیه غرفه ویژه کودک و نوجوان

وی تعبیه غرفه‌ای ویژه کودک و نوجوان و ادبیات مقاومت و دفاع مقدس را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برشمرد و اظهار کرد: غرفه استان‌شناسی و اراک‌شناسی جهت آشنایی هرچه بیشتر مردم با تاریخ و تمدن استان مرکزی نیز در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام دانشی تجلیل از مؤلفان استان با مشارکت بنیاد ایران‌شناسی، نشست‌های نقد و بررسی کتاب، جشن امضای کتاب، جام باشگاه‌های کتاب‌خوان و شعرخوانی را از دیگر برنامه‌های در دستور کار عنوان کرد.

وی در تشریح تخفیف خرید کتاب نیز اظهار کرد: برای استفاده هرچه بهتر علاقمندان به خرید کتاب بن‌کارت‌هایی با ۳۰ درصد تخفیف ویژه در نظر گرفته شده است که ۱۰ درصد از این تخفیف را اداره کل فرهنگ و ارشاد، ۱۰ درصد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و ۱۰ درصد نیز از سوی صنایع استان تأمین می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در بخش پایانی سخنان خود از برپایی 150 غرفه در نمایشگاه کتاب اراک خبرداد و گفت: علاوه بر تخفیف بن‌کارت‌های خرید ناشران نیز از ۱۰ تا ۳۰ درصد کتب خود را ارزان‌تر عرضه می‌کنند که با در نظر گرفتن این تخفیفات قیمت تمام شده هر کتاب برای مشتریان گاه تا 60 درصد تخفیف عرضه خواهد شد.

علیرضا حاج‌علی‌بیگی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی هم در این جلسه گفت: استان مرکزی به هر دلیل سابقه خیلی مناسبی در بحث برگزاری نمایشگاه نداشته است و برای حضور ناشران به ویژه ناشران مطرح باید رایزنی‌هایی انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه حضور ناشران در نمایشگاه‌‌های استان‌ها هزینه‌هایی برای آنان دارد و این هزینه‌ها با خرید کتاب توسط شهروندان تأمین می‌شود، اظهار کرد: ما تلاش کردیم با توجه به شرایط بسیار متفاوت سال 98 نسبت به سال 95 از جمله چاپ و نشر کتاب و ... مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

حضور ناشران با تنوع موضوعی

حاج‌علی‌بیگی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و مالی موجود امکان‌پذیر نیست تا تمام مشکلات پیش‌رو برطرف شود، اما تلاش بر این است که ناشران با تنوع موضوعی در نمایشگاه حضور داشته باشند، حضور ناشران تخصصی همچون صنعت، کودک و نوجوان، ادبیات دفاع مقدس و دانشگاهی از جمله اقدامات در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: برای حضور ناشران غیربومی می‌بایست تسهیلاتی همچون مکان برگزاری مناسب و اسکان رایگان برای ناشران را در نظر بگیریم که با کمک و مساعدت سازمان و دانشگاه‌ها این امر محقق می‌شود.

حاج‌علی‌بیگی بابیان اینکه نمایشگاه کتاب در روز جمعه، 10 آبان و همچنین 13 آبان در نوبت صبح نیز دائر است، تصریح کرد: تبلیغات در فضای مجازی انجام می‌شود، اما اطلاع‌رسانی از طریق اصحاب رسانه می‌تواند به رونق نمایشگاه کتاب اراک بیفزاید.

وی با بیان این نکته که انتخاب مصلای بیت‌المقدس به منظور تردد آسان شهروندان در نظر گرفته شده است، گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب اراک در چندین استان مهم کشور نیز نمایشگاه کتاب برپاست، اما این فرصت با توجه به برودت هوا در این شهرستان زمان طلایی به شمار می‌رفت، امید است با کمک اصحاب رسانه چند گام جلوتر برویم و بتوانیم بخشی از اهداف تدوین شده را جامه عمل بپوشانیم تا نمایشگاهی مطلوب و در حد استاندارد داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha