باوری که برکات آسمانی را نازل می‌کند/ اذکاری برای رهایی از فقر
کد خبر: 3851620
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
حجت‌الاسلام علوی‌تهرانی:

باوری که برکات آسمانی را نازل می‌کند/ اذکاری برای رهایی از فقر

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی‌تهرانی با اشاره به عوامل افزایش روزی بیان کرد: یکی از این عوامل دعا در حق برداران دینی است اما آنچه که در اینجا مهم است اینکه اولا نباید خدا را امتحان کرد و ثانیا باید به خداوند یقین و باور داشت، در غیر اینصورت کار پیش نخواهد رفت.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی‌تهرانی صبح امروز، 30 مهرماه، در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به ایراد سخن در زمینه عوامل افزایش روزی پرداخت و بیان کرد: یکی از عوامل افزایش روزی، دعا در حق برادران ایمانی است. چنانکه امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرمایند: دعای برادران دینی در حق دیگران باعث می‌شود که بلا دفع و روزی جلب شود. البته معمولاً این قدر معرفت نداریم که در حق یکدیگر دعا کنیم و باید انگیزه و دلیلی وجود داشته باشد. امام صادق(ع) به این مسئله نیز پرداخته و در جواب کسی که درباره فقر نزد ایشان گلایه کرد، فرمودند که وقتی به شهر خودت بازگشتی حتی اگر شده رختخواب خودت را بفروش و به اندازه 10 درهم برای برادران خود اطعامی را تهیه کن و در این هنگام از آن‌ها بخواه تا در حق تو دعا کنند. این آقا می‌گوید که پس از این کار در مدت زمان کوتاهی وضع من آن چنان خوب شد که نمی‌توانستم شکر نعمت الهی را به جا آورم.

وی افزود: لازم است که از دیگران بخواهید تا در حق شما دعا کنند، تا روزی شما زیاد شود. همچنین در روایت داریم که اگر پشت سر برادر دینی‌ات دعا کنی نیز خدا روزی را زیاد و بدی را از زندگی‌ات دفع می‌کند. همچنین یکی دیگر از اموری که موجب افزایش روزی می‌شود عبارت است از اذکار خاصی است که بیان کرده‌اند.

ذکری برای دوری از فقر

علوی‌تهرانی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) بیان کرد: پیامبر(ص) فرمودند از جبرئیل شنیدم که هر کس از امت تو که در هر روز، صد بار ذکر «لا اله الا الله الملک الحق المبین» را بگوید، از نداری و فقر در امان خواهد بود. در حدیث دیگر پیرامون این ذکر دو فایده دیگر نیز مطرح شده است. فرمودند که اگر کسی این ذکر را بگوید از وحشتی که در عالم برزخ است در امان خواهد بود و مراد از قبر نیز گودال خاکی نیست. روح که از بدن جدا شد، پیکر را در قبرستان دفن می‌کنند و دیگر کسی هم با او کاری ندارد و هرچه اتفاق می‌افتد بر روح این انسان است که در عالم برزخ وارد شده است.

وی با بیان اینکه در روایات از برزخ به عالم قبر تعبیر کرده‌اند، تصریح کرد: در عالم برزخ یکی از چیزهایی که وجود دارد وحشت از تنهایی و ظلمت و عذابی است که می‌آید که یکی از آنها فشار اول قبر است؛ یعنی خدا معطل نیست که شب بشود و بعد فشار قبر را آغاز کند، همین که انسان وارد برزخ شد این فشار وارد می‌شود و اندازه آن نیز به حدی است که تو پهلو و استخوان‌ها به یکدیگر می‌رسند. بنابراین یکی دیگر از آثار این ذکر این است که انسان را از وحشت آنجا نجات می‌دهد. سپس در ادامه روایت دارد که علاوه بر این نجات، وضع مالی نیز به قدری مطلوب می‌شود که از دیگران بی‌نیاز می‌شوید.

نباید خدا را امتحان کنیم

علوی‌تهرانی بیان کرد: در روایت دیگری از رسول خدا(ص) اینچنین وارد شده که اگر فقر بر کسی پافشاری کند و او را رها نکند، ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» را بگوید که در این صورت فقر از او زدوده می‌شود. البته باز هم تأکید می‌کنم که این ذکر را باید بگوییم، اما نباید خدا را امتحان کنیم. ما موظف به بندگی هستیم و اگر کسی بخواهد خدا را امتحان کند، کارش حل نخواهد شد. نکته دیگر نیز این است که باید به دعایی که می‌کنیم یقین داشته باشیم که اگر یقین نباشد نیز مشکل حل نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر یقین وجود داشته باشد، به فرموده امام صادق(ع) ما نیز می‌توانیم مثل عیسی(ع) روی آب راه برویم و اگر یقین داشته باشیم بر ما نیز مانند حضرت مریم(س) که بر او مائده آسمانی نازل می‌شد، غذاهای بهشتی نازل می‌شود. هر مشکلی که داریم ناشی از بی‌یقینی و عدم باور است. این قدر که به نحوست عدد 13 باور داریم، به رزاقیت خدا باور نداریم و به همین دلیل است که کم‌فروشی و یا گران‌فروشی می‌کنیم، اما غافل هستیم از اینکه خداوند می‌تواند هر کاری را که بخواهد انجام دهد.

باوری که برکات را نازل می‌کند

علوی‌تهرانی با اشاره به یکی از آیات قرآن بیان کرد: خداوند در آیه 96 سوره اعراف می‌گوید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ»؛ یعنی اگر مردم به خداوند باور داشته باشند که لازمه این باور تقواست، خداوند نیز برکات آسمان‌ها و زمین را بر سر مردم فرومی‌ریزد. بنابراین یکی از مسائلی که لازم است مورد توجه قرار گیرد همین مسئله یقین است و باید خوب تبیین شود که اساساً یقین به چه معنا است و از کجا پیدا می‌شود.

انتهای پیام
captcha