تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی ایران در دانشگاه فیلیپین + عکس
کد خبر: 3851605
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

تقدیر از فعالیت‌های فرهنگی ایران در دانشگاه فیلیپین + عکس

گروه بین‌الملل ــ انجمن دوستی فیلیپین و ایران طی مراسمی در دانشگاه «یو پی» از فعالیت‌های متنوع رایزنی فرهنگی ایران در مانیل همچون سلسله نشست‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی با هدف شناخت و نزدیکی فرهنگ دو کشور تقدیر کرد.

به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ به همت انجمن دوستی فیلیپین و ایران مراسم خداحافظی با محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل و پایان مأموریت وی در مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه دولتی «یوپی» فیلیپین برگزار شد.

در این مراسم که اعضای انجمن دوستی ایران و فیلیپین و دانشجویان مقطع دکترای مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه یو پی حضور داشتند، ابتدا «هنلیتو سیویلیا»، رئیس انجمن دوستی ایران و فیلیپین و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه یوپی، ضمن تشکر از همکاری رایزن فرهنگی در طول مدت اقامت خود در مانیل، گفت: فعالیت‌های رایزن فرهنگی در مانیل در طول سال‌های گذشته کم نظیر بوده است، ایشان با همکاری سرکار خانم تندیس تقوی، هنرمند خوشنویس ایرانی توانست نمایشگاه‌های متعددی را در دانشگاه‌های مختلف فیلیپین برگزار کند که این نمایشگاه‌ها گاهی با همکاری انجمن دوستی ایران و فیلیپین برگزار می‌شد.

وی افزود: رایزنی فرهنگی ایران با برگزاری نشست و شرکت در برنامه‌های مرکز مطالعات آسیایی فیلیپین گامی بسیار مؤثر در شناخت و نزدیکی فرهنگ دو کشور برداشته است و همکاری نزدیک دکتر تندیس تقوی و برگزاری نمایشگاه‌ و کارگاه‌های خوشنویسی هنر ایرانی ـ مردمی خوشنویسی، خط نستعلیق را در دانشگاه‌های فیلیپین معرفی کرد و دانشجویان زیادی با این هنر آشنا شدند.

برگزاری نشست‌های مشترک اسلام‌شناسی

در ادامه محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل، نیز ضمن تشکر از تلاش‌های انجمن علمی و فرهنگی فیلیپین و ایران، بیان کرد: در طول سه سال مأموریت اینجانب در فیلیپین با همکاری جناب دکتر سیویلیا برنامه‌های خوبی با هدف نزدیکی فرهنگی دو کشور انجام دادیم و نشست‌های مشترک ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خوشنویسی و همچنین کلاس‌های تاریخ هنر ایران در دانشکده‌های مختلف که با همکاری انجمن دوستی برگزار شد، گام مهمی در راستای شناخت فرهنگ دو کشور بود.

 سپس تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان مانیل و معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین با این شعر «محمدرضا شفیعی کَدکَنی» از شاعران بنام کشورمان «راهت به هنر هرچه رهاتر باشد/ با رهروِ روح آشناتر باشد/ زان پنجره شگرف چون درنگری/ آن لحظه خدا نیز خداتر باشد» سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: قبل از هر چیز بی‌نهایت خوشحالم که امروز در دانشگاه یوپی خداحافظی می‌کنیم؛ چرا که یوپی خانه ماست و نزدیک به 10 نمایشگاه در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه داشتیم و نخستین نمایشگاه و کارگاه ایران‌شناسی و خوشنویسی را در مانیل در همین مرکز آسیایی برگزار کردیم.

وی افزود: از دکتر سیویلیا برای همراهی همیشگی در مسیر معرفی هنر و تمدن ایرانی سپاسگزارم. از دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه دولتی فیلیپین و همچنین هنرجویان گرانقدرم نیز سپاسگزارم که طی دو سال بدون وقفه در کلاس‌ها شرکت مؤثر داشتند. بزرگی می‌گفت: «هر فردی مدتی در كلاس خوشنویسی شركت كند، اگر خوشنویس هم نشود، اما دیگر همان فرد سابق نخواهد بود».

خوشنویسی؛ راه انتقال ارزش‌های معنوی

تقوی ضمن تبریک به مناسبت هفته ملی خوشنویسی به متولیان و هنرجویان این عرصه، تصریح کرد: قطعاً خوشنویسی، که هویت ملی و تاریخی ما ایرانیان است، بهترین راه برای انتقال ارزش‌های معنوی و قدسی است و ما را در سفر کوتاه اما ان‌شاءالله پربار زندگی یاری می‌دهد تا رنج‌های زندگی را با هنرمندی مدیریت کنیم و زیر پوست این دردها متولد شویم و هر بار زنده‌تر، پخته‌تر و پویاتر و با روح و جانی صیقل‌یافته، نور و عشق بپراکنیم.

این بانوی ایرانی پرسش هنلیتو سیویلیا، استاد دانشگاه یوپی، مبنی بر این‌که «یک هنرمند چطور می‌تواند در فضای امروز خاورمیانه و تنش‌های سیاسی تأثیرگذار باشد» را نیز پاسخ داد و گفت: از آنجا که هنرمند صادق و بدون تعصب و سوءگیری است و از جنبه انسانی آسیب و دردهای اجتماعی  را حس می‌کند، می‌تواند در مقایسه با دیگران از دریچه‌ای تأثیرگذارتر، مسائل اطرافش را درک کند و به تصویر بکشد. همچنین می‌تواند با بهره‌گیری از ارتباط با خالق بی‌همتای هستی به آرامش و سازگاری درونی برسد و از طریق هنر فضای پرتنش اطرافش را تلطیف کند.

در پایان به پاس سه سال تلاش مُجِدانه محمد جعفری ملک و تندیس تقوی در فیلیپین، رئیس انجمن دوستی ایران و فیلیپین لوح‌های تقدیر این انجمن را به آنان اهدا کرد.

انتهای پیام
captcha