اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام نتایج هشتمین آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن
کد خبر: 3851486
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰

اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام نتایج هشتمین آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «اعلام نتایج هشتمین آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن» ازجمله مهمترین اخبار امروز، 29 مهرماه در صفحات معارفی رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهمترین اخباری که طی امروز دوشنبه، 29 مهرماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، می‌توان به خبر اعلام نتایج هشتمین آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن از سوی شورای عالی قرآن اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز دوشنبه، 29 مهرماه و تا ساعت 14:30، تعداد سه خبر با عناوین «بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی زیارت اربعین/ شباهت‌های راه‌پیمایی اربعین حسینی با جامعه مهدوی»،‌ «شماره جدید عصر اندیشه با پرونده ویژه «آیت‌الله مهدوی کنی»» و «اجرای نمایش‌های «سوگواره خورشید» در پنج صحن حرم رضوی» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که در حوزه‌های مختلف معارفی به ویژه در حوزه عترت و با حال و هوای اربعین حسینی انعکاس یافته‌اند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری اربعینی با عنوان «بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی زیارت اربعین/ شباهت‌های راه‌پیمایی اربعین حسینی با جامعه مهدوی» کرده که در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی نیلی، نویسنده و کارشناس دینی منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «راه‌پیمایی اربعین همان رویداد بی‌مانندی است که هر سال در آستانه اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، میلیون‌ها نفر از مردم حق‌طلب و با بصیرت را از سرتاسر دنیا دور هم جمع می‌کند تا پیام وحدت مردم آزادی‌خواه و حق‌جو را به جهان مخابره کند. این نوع راه‌پیمایی هرچند که به صورت خودجوش و بدون هیچ نوع برنامه‌ریزی دولتی و سیاسی انجام می‌شود، نماد بزرگ‌ترین همبستگی و اتحاد مؤمنین بوده و مهم‌ترین پیام سیاسی و فرهنگی را با خود دارد؛ پیام اتحاد جبهه حق در برابر باطل در زیر سایه سرور و امام آزادگان جهان.
اگر هر یک از قاعده‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی این رویداد عظیم را مورد بررسی قرار دهیم، به نکات و دستاوردهای بسیار ارزشمندی می‌رسیم. هرچند که بسیاری از دانشمندان علوم فرهنگی و اجتماعی به این موضوع پرداخته‌اند، اما هنوز هم تمام زوایای راه‌پیمایی پرشور و سرنوشت‌ساز اربعین حسینی بیان نشده است.
خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی نیلی، نویسنده و کارشناس دینی انجام داده، به بررسی بخشی از آثار و ابعاد این راه‌پیمایی بزرگ و شباهت‌های آن با جامعه مهدوی در دوران ظهور پرداخته است. آن طور که این کارشناس دینی شرح می‌دهد، کسی که عزم زیارت اربعین را می‌کند، وارد سبک زندگی جدیدی می‌شود و تحت تربیت حسینی قرار می‌گیرد. به این صورت که وقتی انسان تصمیم می‌گیرد به زیارت اربعین مشرف شود، تمام اعمال، رفتارها و گفتارهای او تحت تأثیر این عمل مهم قرار می‌گیرد. همه کارهای انسان بر محور حضرت سیدالشهدا علیه السلام تنظیم می‌شود تا زیارت اربعین به درستی شکل بگیرد. در حقیقت در این مدت تمام انگیزه‌های انسان حسینی می‌شود و خوب است که این انگیزه را بعد از زیارت هم حفظ کنیم».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 186 کلام‌الله مجید با صدای خلیل الحصری، قاری مشهور مصری آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است. اخبار این صفحه طبق روال معمول خبرگزاری فارس با خبر تلاوت ترتیل یکی از قراء مشهوری مصری یا ایرانی آغاز می‌شود.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین ««هنا کنا» جدید‌ترین اثر گروه انوار‌الهدی در وصف سید‌الشهدا(ع)»، «آیین پیاده‌روی دهه پایانی ماه صفر در جاده‌های منتهی به مشهد برگزار می‌شود»، «گزارشی از حضور گروه محمد رسول الله(ص) در پیاده‌روی اربعین»، ««حب الحسین یجمعنا» اساس وحدت جهان اسلام است»، «سوگواری پیامبر(ص)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) در هیئت‌های کشور» و «دین‌گریزی حاصل تجزیه عقلانیت دینی است/ «فقر معنویت» هدیه جامعه مدرن به بشریت» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که این اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان ««هنا کنا» جدید‌ترین اثر گروه انوار‌الهدی در وصف سید‌الشهدا(ع)» دارد، مربوط به جدید‌ترین اثر گروه مدیحه‌سرایی انوار الهدی شهر مقدس قم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: ««هنا کنا» عنوان جدید‌ترین اثر گروه مدیحه‌سرایی انوار الهدی شهر مقدس قم است که به مناسبت اربعین حسینی تولید و رونمایی شد.
در تولید این اثر سیدکریم موسوی، مبتهل برجسته کشور هم گروه مدیحه‌سرایی انوار‌الهدی را همراهی کرد که با شعری از احمد حجیری و راضی فیصلی، آهنگسازی حسن صالحی، تنظیم حسن هردانی و میکس و مسترینگ جابر ثامری تولید شده است».
مهر
«نتایج آزمون «تلاوت و مصاحبه» هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرّسان»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر است که در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «نتایج مصاحبه و آزمون تلاوتِ ۱۷۴ قاری و مدرس راه‌یافته به این مرحله اعلام شد که از این تعداد،۷۰ نفر شامل ۶۱ قاری و ۹ مدرس موفق به کسب نصاب لازم در یکی از درجات ۱ تا ۴ شدند.
شرکت‌کنندگان می‌توانند از امروز 28 مهر ماه با مراجعه به پروفایل شخصی خود در سامانه ارزیابی، (قسمت کارنامه‌/کارنامه مصاحبه-آزمون عملی) از نتایج آزمون تلاوت و مصاحبه و پذیرش قطعی در یکی از درجات ۱تا ۴ مطلّع شوند.
فرصت درخواست تجدیدنظر به نمرات تا پایان وقت اداریِ 29 مهر ماه از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۳۷۱ خواهد بود.
به موجب این گزارش، آزمون مرحله سوم (نظری) قاریان و مدرّسانی که در یکی از درجات ۱ تا ۴ پذیرفته ‌شده‌اند، روز پنجشنبه ۲۸ آذر ماه ۹۸ در تهران برگزار خواهد شد».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همانند خبرگزاری مهر طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر قرآنی با عنوان «نتایج هشتمین آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن اعلام شد» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که همان خبر قرآنی است که خبرگزاری مهر نیز به آن پرداخته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت اخباری را با عناوین «اگر افرادی بخواهند مراسم ناب دینی را ببینند باید به کیش سفر کنند»، «سمینار بین‌المللی اسلام معاصر در دانشگاه جامع اسلامی رادن فتح اندونزی برگزار شد»، «شیوه‌نامه اجرایی فرهنگ حجاب و عفاف دانشگاه تربیت مدرس تصویب شد»، «نشست‌های تخصصی تفسیر اجتماعی قرآن کریم برگزار می‌شود»، «بزرگداشت حسین واثقی برگزار می‌شود» و «رونمایی از کتاب جدید محمود حکیمی» بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار در دیگر حوزه‌های معارفی انعکاس یافته‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با برگزاری نشست‌های تخصصی تفسیر اجتماعی قرآن به همت اداره فعالیت‎های دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان البرز منتشر شده، آمده است: «جمشید ندافی، مدیر اداره فعالیت‌های دینی، ادبی و هنری جهاد دانشگاهی با تأکید بر مصرعی از شعر شاعر بلند آوازه، اقبال لاهوری که می‌فرماید: "نقش قرآن چون که بر عالم نشست نقشه‌های پاپ و کاهن را شکست" گفت: بشر امروز در جهان کنونی بیشتر از هر زمانی دیگر نیازمند یک راهکار اجتماعی راهبردی برای رسیدن به یک وحدت نظر در عرصه پیشرفت اجتماعی است؛ چراکه از تفرقه که عامل ایجاد تنفر، جنگ و خونریزی است، بیزاری می‌جوید غافل از آنکه به وحدت و رهایی نمی‌رسد؛ مگر با پناه آوردن به قرآن.
ندافی یادآور شد: اداره فعالیت‌های دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان البرز در راستای فعالیتهای فرهنگی - اجتماعی خود یک دوره آشنایی با تفاسیر به صورت کلی و تفسیر اجتماعی را به صورت جزئی‌تر برای دانشجویان علاقمند برپا می‌کند؛ تا به جوانان فرهیخته راه دریافت پیام قرآن کریم را ملموس‌تر نشان دهد.
مدیر اداره فعالیت‌های دینی، ادبی و هنری جهاددانشگاهی در پایان گفت: این دوره از تفسیر قرآن در روزهای شنبه در طول آبان ماه از ساعت ۱۲:۱۵ الی ۱۳:۳۰ در سالن اجتماعات فرهنگ مجتمع دانشگاه خوارزمی کرج با مدیریت علمی دکتر علی اسودی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه خوارزمی برگزار می‌کند».
باشگاه خبرنگاران جوان
تنها دو خبر با عناوین «گلچین مداحی اربعین ۹۸ با نوای مداحان اهل بیت(ع)» و «بزرگواری واقعی از منظر امام حسن مجتبی(ع) چگونه است؟» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منتشر شده که هر دو خبر نیز در حوزه عترت قرار داشته و از خبر تخصصی قرآنی در میان آن‌ها خبری نیست.
ایبنا
«تفاوت دیدگاه قرآن کریم و فیلسوفان در علم تاریخ»، «نقش کوفیان در فرایند نهضت امام حسین(ع) و علت عهدشکنی آنها چه بود؟»، «همایش «مجتهد شهید» در قم برگزار می‌شود»، «ارسال 350 اثر به سوگواره ملی «ماه منیر» در اردبیل»، «انتشار 4 عنوان کتاب جدید در حوزه رضوی در آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع)» و «فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های امور قرآنی به همگرایی بیشتری نیاز دارد»، عناوین اخبار امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی به ویژه حوزه عترت قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی این صفحه که عنوان «فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های امور قرآنی به همگرایی بیشتری نیاز دارد» دارد، مربوط به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با امام‌جمعه تبریز بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سیدعباس صالحی امروز دوشنبه 29 مهرماه در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علی آل‌هاشم، گفت: جریان‌سازی و مدل ارتباطات اجتماعی امام جمعه تبریز الگویی مناسب در کشور است که می‌تواند مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته وقف با پاسداشت ظهور پدیده جدید خیّرین کتابخانه‌ساز، افزود: در طول تاریخ تمدن اسلامی وقف همواره پشتیبان حوزه فرهنگ اثرگذار بوده است».
میزان
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «پیاده روی اربعین مشقی برای ظهور «حضرت مهدی (عج)»/بلوغ و تکامل در پیاده‌روی اربعین امسال موج می‌زد» است که مربوط به دو روز گذشته بوده و از آن زمان تاکنون نیز خبر دیگری بر روی این صفحه منعکس نشده است.

انتهای پیام
captcha