رمزگشایی از مفهوم نیابت در زیارت امام حسین(ع)
کد خبر: 3850792
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
حسینی تبیین کرد:

رمزگشایی از مفهوم نیابت در زیارت امام حسین(ع)

گروه اندیشه ــ سیدمجتبی حسینی با اشاره به فرازی از سیدالشهدا، تصریح کرد: هر کس به زیارت امام حسین(ع) می‌رود در حقیقت نماینده تمام کسانی است که در هویت او نقش داشتند.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری ایام اربعین حسین(ع) شب گذشته، 26 مهرماه، با سخنرانی سیدمجتبی حسینی برگزار شد. حسینی در این مراسم به توضیح درباره فرازهای زیارت امام حسین(ع) که از ناحیه امام صادق(ع) به حسن بن عطیه تعلیم شده است، پرداخت و اظهار کرد: در فرازی از زیارت می‌خوانیم «جئت وافدا الیک و اتوسل الی الله بک». کلمه «وافدا» یعنی به صورت نمایندگی از یک فرد یا مجموعه مهم به خدمت شما آمدم. معنای «وفود» فردی نیست و اصطلاحاً به هیئت نمایندگی از سوی یک امیر و حاکم اطلاق می‌شود.

وی افزود: ما وقتی به زیارت می‌رویم به خاطر دلتنگی یا ثواب زیارت و یا حتی همراهی با دیگران است. هر کس با یک زمینه‌ای خطاب به حضرت می‌فرماید: «جئت وافدا الیک». ما همیشه همین معنا را از زیارت می‌فهمیم که به خاطر حاجت یا انگیزه‌ای به زیارت آمدیم. کسی به این نکته توجه ندارد که ما «وافدا» به زیارت آمدیم، یعنی به نمایندگی به زیارت آمدیم. تاحالا فکر کردید که به نمایندگی چه کسی به زیارت امام حسین(ع) رفتید؟

کارشناس معارف اسلامی تصریح کرد: آیا آن زمانی که امام صادق(ع) این زیارت را به حسن به عطیه تعلیم دادند، شرط کردند که هر گاه کسی خواست به نمایندگی به زیارت برود این زیارتنامه را بخواند؟ خیر. پس معلوم است شما چه بخواهید و چه نخواهید به نمایندگی به زیارت می‌روید. همین که شما قصد زیارت می‌کنید، «وافدا» دارید می‌روید. اولین معنای زیارت «وافدا» این است که شما تنها نیستید بلکه یک گروهی هستید که به زیارت می‌روید. مجموعه‌ای از ملائکه با شما به زیارت می‌آیند، بنابراین شما تنها نیستید. اما شما به نمایندگی از چه کسی به زیارت می‌روید؟

وی ادامه داد: برخی مواقع ائمه(ع) خودشان نمی‌توانستند به زیارت معصومین(ع) بروند، لذا یک نفر را به نمایندگی از خود به زیارت می‌فرستادند. یک زمان شخصی خدمت امام صادق(ع) بود و دید حضرت حال مساعدی ندارند. دقایقی بعد مشاهده کرد حال امام مساعد شد. سوال کرد که شما ابتدا حالتان خوب نبود ولی الان حالتان خوب شد؟ حضرت فرمود: مدتی بود حالم خوب نبود و مدتی همین‌طور بودم؛ لذا یک نفر را نایب کردم به زیارت امام حسین(ع) برود. همین که آن شخص به مزار سیدالشهدا(ع) رسید، من حالم خوب شد.

حسینی تأکید کرد: ما نماینده خیلی چیزها هستیم. وقتی ما به زیارت می‌رویم به نمایندگی خیلی افراد می‌روم. برخی سؤال می‌کنند چرا زیارت امام حسین(ع) ثواب صدها حج دارد؟ یکی از دلایلش این است که وقتی شما به زیارت می‌روید نماینده خیلی‌ها هستید و خیلی دل‌ها را با خودتان به زیارت می‌برید. این فراز زیارت ما را با یک دنیای بزرگتری آشنا می‌کند. همه رفتارهای ما دارد یک مجموعه‌ای را با خود به همراه می‌برد. یکی از آن‌ها مجموعه ژن‌هایی است که شما را به هویت رساندند. تمام کسانی که در هویت شما سهم داشتند با شما همراه هستند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۱:۰۷
0
0
سلام علیکم من این معنی رادرک نمودم امسال که بزیارت اقا رسیدم بازیان حال عرض نمودم من به نماینگی مومنین شهرم خدمت شما امدم فرمودند سلام مرا به ایشان برسان ومستمدان درحد توان کمک نمایید والسلام
captcha